Auteur Topic: Filteren boven of onder de lens.  (gelezen 240 keer)

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
Filteren boven of onder de lens.
« Gepost op: 24 november 2021, 22:05:29 »
Ik dacht dat filteren boven de lens altijd de voorkeur heeft, klopt dit? Ik zie dat Ilford een mooi systeem voor onder de lens heeft?

Ik werk nu werk nu met Foma filters, maar ik moet sowieso nieuwe kopen omdat ik deze op maat voor de Opemus 5 heb geknipt. Voordeel van Ilford filters is dat het qua belichtingstijd makkelijk rekenen is. 00-3½ is x en 4-5 is 2x

Hoe bevestig je dit onder de lens? Moet je dit in het schroefdraad voor de lens draaien?

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
Re: Filteren boven of onder de lens.
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2021, 22:29:20 »
Ik filter onder het objectief.
Mijn vergroter heeft een houder die je makkelijk onder t objectief zwenkt, zoals ook n roodfilter.
Ik heb geen kwaliteit problemen kunnen ontdekken.

Die ilford set heeft een houder die je met drie schroefjes aan je objectief bevestigd.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline casa

• Vaste bezoeker
  • Beauty is in imperfection
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2021, 23:05:07 »
Als je vergroter een laatje heeft voor filters is dat, vind ik, echt veel handiger. Ik had ook een filterset van Agfa voor onder het objectief, maar dat heb ik maar heel even gebruikt, onhandig gepriegel was het kan ik me herinneren. Over kwaliteitsverschil voor de afdruk weet ik niets, misschien is stof een probleem.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2021, 13:30:53 »
nou ja, boven het negatief en de lens filteren is natuurlijk altijd beter,
het filter , dat toch van mindere kwaliteit is dan je lens neemt natuurlijk altijd iets weg van het licht en van je contrast en scherpte, zie het als een raam.. het nadeel echter is dat je er boven de lens en het negatief niet zo lekker bij kan... even een half stopje 3 1/2 er bij, is opeens meer werk..
wat je er van terug ziet op de foto is marginaal, en laat zich ook moeilijker testen..
(wanneer je een lade hebt en een voorzwenk filterhouder, dan kan je de test eens doen en ons op de hoogte stellen van je bevindingen. uiteindelijk sta ik in de doka voor mijn plezier, en wil ik niet tot waanzin gedreven worden door filterlades.......

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2021, 14:37:18 »
M.G. filters boven  het negatief zijn altijd beter. De filters van zowel Ilford als Foma zijn van 00 t/m 3 1/2 met dezelfde densiteit en 4 t/m 5 2* in belichtingstijd.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2021, 16:37:54 »
Onder de lens vind ik makkelijker. Kwaliteitsverschil heb ik nooit gezien, misschien als de filters vuil of gekrast zijn. Boven de lens filters kunnen uitbleken, waarschijnlijk door de hitte. Mijn 2.5 filter gaf na een paar jaar minder kontrast dan de 2.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2021, 16:54:43 »
En goede vergroter met koudlicht wordt niet erg heet en er hoort een warmte filter boven te zitten.
Роберт

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2021, 19:08:54 »
En goede vergroter met koudlicht wordt niet erg heet en er hoort een warmte filter boven te zitten.
Me dunkt dat een Durst M670 wel onder de noemer "goede vergroter" valt.

Wat je zegt over de filters van Foma, daar wil ik nog wel even tegenin gaan hoor.
2xM1 is normale gradatie, elke andere filtering betekent  dus een aanpassing van de belichtingstijd.
https://www.foma.cz/en/foma-filtr

nou ja, boven het negatief en de lens filteren is natuurlijk altijd beter,
het filter , dat toch van mindere kwaliteit is dan je lens neemt natuurlijk altijd iets weg van het licht en van je contrast en scherpte, zie het als een raam.. het nadeel echter is dat je er boven de lens en het negatief niet zo lekker bij kan... even een half stopje 3 1/2 er bij, is opeens meer werk..
wat je er van terug ziet op de foto is marginaal, en laat zich ook moeilijker testen..
(wanneer je een lade hebt en een voorzwenk filterhouder, dan kan je de test eens doen en ons op de hoogte stellen van je bevindingen. uiteindelijk sta ik in de doka voor mijn plezier, en wil ik niet tot waanzin gedreven worden door filterlades.......

Die flexibiliteit lijkt me dus ook het grote voordeel van het systeem van Ilford.

Ik kan overigens voor een belachelijk lage prijs een Kaiser VCP6001 ophalen, daar zit een Multigrade kop op, die kan ik dan voor 6x4,5 en 6x6 gebruiken en dan de Durst M670 middels filters voor 35mm en 6x7.

*Ja ja, ik weet dat ik met die Kaiser ook 35mm kan doen, maar daar zit geen 35mm condensor bij. Ook geen 6x7 condensor.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 19:14:58 door Ernst-Jan »

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2021, 19:52:57 »
Ik dacht dan meer aan een Durst L1200 Laborator.

Interessant, hier een Foma 8 filter setje met extra 2-3. 4 en 5 2* hogere densiteit.
Kennelijk zijn er verschillende setjes in omloop.

Ik gebruik zelf een Split Grade van Heiland, veel gemakkelijker!

Роберт

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2021, 20:29:05 »
Me dunkt dat een Durst M670 wel onder de noemer "goede vergroter" valt.

Wat je zegt over de filters van Foma, daar wil ik nog wel even tegenin gaan hoor.
2xM1 is normale gradatie, elke andere filtering betekent  dus een aanpassing van de belichtingstijd.
https://www.foma.cz/en/foma-filtr

Die flexibiliteit lijkt me dus ook het grote voordeel van het systeem van Ilford.

Ik kan overigens voor een belachelijk lage prijs een Kaiser VCP6001 ophalen, daar zit een Multigrade kop op, die kan ik dan voor 6x4,5 en 6x6 gebruiken en dan de Durst M670 middels filters voor 35mm en 6x7.

*Ja ja, ik weet dat ik met die Kaiser ook 35mm kan doen, maar daar zit geen 35mm condensor bij. Ook geen 6x7 condensor.

Belangrijk dat je weet dat sommige zaken er niet bij zitten en dus de “beperkingen” kent en accepteert.
Vergroters moet je zo compleet mogelijk kopen zodat je zeker weet dat je er hetgeen mee wilt doen ook kan. Missende onderdelen zijn of niet meer te verkrijgen of je betaalt de hoofdprijs.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2021, 20:59:05 »
Belangrijk dat je weet dat sommige zaken er niet bij zitten en dus de “beperkingen” kent en accepteert.
Vergroters moet je zo compleet mogelijk kopen zodat je zeker weet dat je er hetgeen mee wilt doen ook kan. Missende onderdelen zijn of niet meer te verkrijgen of je betaalt de hoofdprijs.

De Durst heeft bijna alles, behalve 6x6 en 645 maskers. En geen multigrade kop. De Kaiser kost waarschijnlijk minder dan 645 en 66 maskers voor Durst en daar zitten wel als maskers bij. En dus een multigrade kop.