De Doka > Overige

Filteren boven of onder de lens.

(1/3) > >>

Ernst-Jan:
Ik dacht dat filteren boven de lens altijd de voorkeur heeft, klopt dit? Ik zie dat Ilford een mooi systeem voor onder de lens heeft?

Ik werk nu werk nu met Foma filters, maar ik moet sowieso nieuwe kopen omdat ik deze op maat voor de Opemus 5 heb geknipt. Voordeel van Ilford filters is dat het qua belichtingstijd makkelijk rekenen is. 00-3½ is x en 4-5 is 2x

Hoe bevestig je dit onder de lens? Moet je dit in het schroefdraad voor de lens draaien?

srdlm:
Ik filter onder het objectief.
Mijn vergroter heeft een houder die je makkelijk onder t objectief zwenkt, zoals ook n roodfilter.
Ik heb geen kwaliteit problemen kunnen ontdekken.

Die ilford set heeft een houder die je met drie schroefjes aan je objectief bevestigd.

casa:
Als je vergroter een laatje heeft voor filters is dat, vind ik, echt veel handiger. Ik had ook een filterset van Agfa voor onder het objectief, maar dat heb ik maar heel even gebruikt, onhandig gepriegel was het kan ik me herinneren. Over kwaliteitsverschil voor de afdruk weet ik niets, misschien is stof een probleem.

defotobakker:
nou ja, boven het negatief en de lens filteren is natuurlijk altijd beter,
het filter , dat toch van mindere kwaliteit is dan je lens neemt natuurlijk altijd iets weg van het licht en van je contrast en scherpte, zie het als een raam.. het nadeel echter is dat je er boven de lens en het negatief niet zo lekker bij kan... even een half stopje 3 1/2 er bij, is opeens meer werk..
wat je er van terug ziet op de foto is marginaal, en laat zich ook moeilijker testen..
(wanneer je een lade hebt en een voorzwenk filterhouder, dan kan je de test eens doen en ons op de hoogte stellen van je bevindingen. uiteindelijk sta ik in de doka voor mijn plezier, en wil ik niet tot waanzin gedreven worden door filterlades.......

Fotohuis:
M.G. filters boven  het negatief zijn altijd beter. De filters van zowel Ilford als Foma zijn van 00 t/m 3 1/2 met dezelfde densiteit en 4 t/m 5 2* in belichtingstijd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie