Auteur Topic: Een ombouwprojectje: haalbaar of niet?  (gelezen 155 keer)

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
Een ombouwprojectje: haalbaar of niet?
« Gepost op: 24 november 2021, 13:47:54 »
Wellicht zullen er zijn die dit al eens geprobeerd hebben. Toch wil ik het ook eens proberen.
Ik ben altijd al een prutser, bricoleur, knutselaar,... geweest, dus ik bedacht het volgende:
bij een lampjesflitser het binnenwerk eruit halen en vervangen door de 'techniek' van een wegwerpcamera (Agfa heeft er toch een met APX 400, dus ik zou dat daarmee kunnen doen).

Oef, ik heb gezegd.

Ik ben dit van plan omdat mijn Yashica 635 (en wie weet, later mijn FED 4 en mijn Yashica Minister III of nog een ander ouder stuk) nu toch niet met zo'n modern (zelfs nog jaren 1980) ding staat, nietwaar? En flitslampjes vind ik langs de ene kant zo'n zonde, en steeds moeilijker om er te vinden. Mijn OM 1 is uiteraard minder een 'probleem'. Ik heb alleszins een flits nodig; ik heb er wel 2, maar beiden hebben denk ik een nieuwe condensator nodig. Ik moet ze eens proberen opereren. Eerst wel ontladen natuurlijk ;).

Zou dit haalbaar zijn? Of is 't complete waanzin? Ik weet het, condensators kunnen wel eens gevaarlijk uit de hoek komen, maar daar ben ik op voorbereid. Ook mijn nonkel kent er 't één en 't ander van dus hij zal me als 't moet met raad en daad bijstaan.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Een ombouwprojectje: haalbaar of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2021, 13:54:16 »
Gelukkig weet je dat daar een flinke spanning op kan staan.

Ik heb alleszins een flits nodig

Er zijn fotografen die het zonder doen. Niet zelden uit principe. En waar een wil is ...
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2021, 14:06:46 »
Er zijn fotografen die het zonder doen. Niet zelden uit principe. En waar een wil is ...

Misschien overdreef ik wel een beetje, maar dat en een statief is voor mij wel een beetje een gemis.
Een statief (ik zou ook wel graag een oud willen hebben, maar ik denk dat ik weet wat ik wil en met die smijten ze op 2dehands.be (maar ik zou er zo een toch niet graag tegen mijne kop krijgen  :))) hébben we wel in huis voor de ouderlijke camera (een Canon Eos 77d; mijn moeder probeert een beetje te fotograferen op vakantie maar nu is niet echt beter dan ik mag ik wel zeggen) maar dat ligt bij mijn vader op kantoor... En tegen dat hij er eens aan denkt om 't mee te brengen... Ik moet nog maar eens zagen.

Cyriel

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2021, 14:18:21 »
Ik heb wel eens met een Agfa Rapid en gewone electronen flitser gebruikt. Dat werkte toen niet omdat hij alleen maar een lampflitserstand heeft. Klopt de timing niet. Maar als er een electronen flitser stand (x?) op zit, waarom niet?

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2021, 14:21:55 »
Mijn Yashica 635 en mijn Olympus hebben zowel M als X. Mijn Yashica Minister III enkel X en van mijn FED weet ik het niet (maarre, ik weet niet of ik met die 2 laatste ooit nog ga kunnen fotograferen. Vooral over die FED maak ik me zorgen  0:). Niet zo erg...)

Cyriel

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2021, 15:27:51 »
Ik heb wel eens een moderne uitvoering gezien van een waaierflitser. Weet alleen even het merk niet meer. Zelfbouw van zoiets moet natuurlijk ook kunnen. Alleen buiten dat je vast zit aan een X-contact klopt ook het richtgetal niet meer, dat zal je proefondervindelijk moeten vaststellen als je uitgaat van een ouderwetse flitser.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2021, 15:46:58 »
Inderdaad, richtgetal... Misschien een oude, lelijk geworden flits uit zijn behuizing vijzen. En de tabel daarvan hergebruiken.
Ik had voor een 'retro flits' ook al aan die van Lomography gedacht, want er is een tussenstuk voor een hotshoe, en Kaiser heeft zo'n PC-naar-hotshoe- adapter. Maar ik vrees dat het ding maar van belabberde kwaliteit is (zoals 't meeste) en ik zie ook nergens een richtgetal of zoiets...

Cyriel