Auteur Topic: Kodak Retina Ia  (gelezen 329 keer)

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
Re: Kodak Retina Ia
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2021, 19:53:08 »
De sluiter is inmiddels ook uit elkaar gehaald. Daar kwam ik een probleem in tegen. Een kleine veer is dermate vervormd en doet niet veel meer.

Mocht het niet lukken met die reserve-onderdelen camera laat maar even weten, ik heb ook nog wat Compur veertjes liggen.

Een ander detail is dat er maarliefst drie verschillende diafragmabladen in de sluiter zitten. Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen. Ik weet dat dit een vroeg exemplaar is en dat dat wellicht de reden is.
Een mailtje omtrent deze vreemde bladen is naar Nieuw-Zeeland gestuurd en in afwachting hiervan ligt het project nu stil.

Inderdaad eigenaardig. Heb ik zelf nog nooit gezien en het lijkt me dat die aparte bladen hierdoor kwetsbaarder zijn. Ik ben dus ook benieuwd naar het antwoord uit Nieuw-Zeeland !
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Replay

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2021, 21:41:23 »
Dank Hanskerensky,
Ik krijg volgende week een donor camera binnen. Dat is nooit weggegooid  natuurlijk omdat ik dan weer reserve onderdelen heb om andere te repareren.
Groeten Roel.

Offline Replay

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 24 november 2021, 21:48:45 »

Inderdaad eigenaardig. Heb ik zelf nog nooit gezien en het lijkt me dat die aparte bladen hierdoor kwetsbaarder zijn. Ik ben dus ook benieuwd naar het antwoord uit Nieuw-Zeeland !

Ik heb ondertussen een reactie van Chris uit Nieuw-Zeeland gehad.
De vreemde diafragmabladen houden hem ook al een tijdje bezig en hij kan ook niet verklaren waarom dit is toegepast. Er zijn wel sluiters bekend met 10 bladen die een uitsnede hebben om de wrijving te verminderen. Waarom hier een combinatie is gebruikt is hem niet duidelijk.
Er is geen eerste punt van montage en om en om monteren kan ook niet omdat het aantal niet klopt (dit was ook mijn eerste gedachte).

" G’day Roel,

Thanks for your email.

The question of the odd diaphragm blades puzzled me for some time. I expect the trimming was intended to reduce the friction of the blades.

The numbers are not such that every second blade was whole, with intermediate blades notched.

There is no defined first point to assemble the blades since each is on top of the next blade at one end, and underneath the next blade at the other, unlike shutter blades. There will be no difference in function regardless of where you position the notched blades.

The conclusion I reached is that perhaps the whole blades are positioned last when assembling the diaphragm to make it easier to swing the earlier blades back over the later blades when positioning the last few blades.

The long and the short of it, is that the notches simply make it more difficult to assemble the diaphragm.

Regards, Chris "
Groeten Roel.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 25 november 2021, 09:14:21 »
Tsja, dus alleen maar vermoedens helaas alhoewel best plausible.

Ik heb gisteren ook nog mijn hele oude (jaren vijftig) Compur handleidingen nog eens doorgenomen maar ook daarin staan uitsluitend 1 type diafragma bladen vermeld.
Er staat nergens iets aparts over de N/CR00-337, het type Compur-Rapid gebruikt voor de Retina 1a.

Het zou wellicht nog interessant kunnen zijn om een vraag over die aparte bladen te stellen op deze locaties :
https://www.rangefinderforum.com/node/71
https://kyp.hauslendale.com/cgi-bin/forum/discus.cgi

Offline Replay

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 25 november 2021, 10:19:15 »
Dank voor het meedenken. Ik zal ze straks eens gaan monteren. Wanneer alles soepel loopt en het diafragma mooi rond is dan zal het geen probleem zijn.
Groeten Roel.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 25 november 2021, 12:05:24 »
Misschien van een vorige reparatie en enkele bladen kapot gegaan? Vandaar zal dan ook de A of D komen daar in 't binnewerk.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Replay

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 25 november 2021, 13:28:05 »
Het is gelukt.
Na zes pogingen heb ik denk ik de juiste volgorde gevonden voor de vreemde diafragmabladen.
Als eerste het blad met de driehoekige uitsnede, daarna de drie met de ronde uitsnede en als laatste de zes normale bladen. (Op de foto van links naar rechts).

11.

Bij andere combinaties was steeds één of meerdere uitsnede van het blad zichtbaar wanneer het diafragma gesloten was. Nu ziet alles er normaal uit.
Het diafragma is mooi rond en gaat soepel.

12. Alles correct in positie.
Groeten Roel.

Offline Replay

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 25 november 2021, 13:33:07 »
Misschien van een vorige reparatie en enkele bladen kapot gegaan? Vandaar zal dan ook de A of D komen daar in 't binnewerk.

Cyriel

Ik denk dat er ook al een reparatie aan is gedaan in het verleden. Je ziet wel vaker dat er tekst in de camera staat na reparatie. Als deze door Kodak AG is gerepareerd dan weet ik wel iemand die me kan vertellen wanneer dit is gedaan en wat er aan is gerepareerd. Maar dat maakt nu niks meer uit.
Als er een blad beschadigd was dan werd niet een enkel blad vervangen maar de hele set van 10 bladen.
Groeten Roel.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 25 november 2021, 14:51:32 »
Als er een blad beschadigd was dan werd niet een enkel blad vervangen maar de hele set van 10 bladen.

Wellicht wel bij de betere reparateur, maar moest ik zo'n dingen als amateur herstellen en er is een blad kapot en ik heb die nog liggen en ze passen, zou ik dat zo gedaan hebben. Als 't marcheert, marcheert het.
Maar het doet mij plezier dat er weer een Retina gered is!

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 25 november 2021, 19:42:11 »
Magnifiek. Het blijven toch wel heel delicate puzzeltjes hoor.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 26 november 2021, 09:15:09 »
Bij andere combinaties was steeds één of meerdere uitsnede van het blad zichtbaar wanneer het diafragma gesloten was. Nu ziet alles er normaal uit.
Het diafragma is mooi rond en gaat soepel.

Mooi dat het weer naar behoren werkt !
In elk geval is de juiste volgorde van de bladen nu bevestigd. Hoop ooit nog iets officieels te vinden over het waarom van de afwijkende bladen.