Auteur Topic: Vlekjes op negatief  (gelezen 365 keer)

Offline fotograafrutger

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Vlekjes op negatief
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2021, 14:08:18 »
Dit lijkt heel sterk op een probleem dat ik ooit met Ilford films heb gehad. Na veel en lange mails heen en weer met de tech afdeling heb ik geleerd dat dit meestal een probleem is met het schutblad. Dat blijkt soms (meer) gevoelig voor veroudering dan de film zelf.
Condens lijkt me minder waarschijnlijk bij goed gesealde films, maar de kwaliteit van het schutblad is niet altijd consistent. Het schutblad is gecoat en bedrukt. Soms is dat niet helemaal stabiel en komt er oplosmiddel of vocht vrij na lange tijd, meestal pas (ver) na de houdbaarheidslimiet. Daarom was het waarschijnlijk niet meetbaar tijdens de productie, maar dat is een aanname.

Dit heb ik nog nooit gezien bij KB. Wellicht iemand anders wel?

Groet,
Rutger

Offline Coosc

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2021, 20:58:20 »
Dit lijkt aannemelijk. De eerste films uit dit doosje hadden dit probleem niet. Die waren ook een redelijke tijd ingevroren. Ik zag dit pas bij de laatste twee films die wat verder van de uiterste gebruiksdatum af zaten. Alle films waren goed gesealed.

Ik ga dit zien bij de laatste film uit de doos.

Offline Kwibus

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 24 november 2021, 22:22:03 »

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 24 november 2021, 22:56:23 »
....Dit heb ik nog nooit gezien bij KB. Wellicht iemand anders wel?....

Ik ben het even gaan nakijken maar inderdaad alleen bij 110 en 120 film. Even oude 135 film heb ik dit nooit bij gehad. Ik heb behoorlijk wat film wat begin deze eeuw verlopen is. Wat wel opvalt is dat de konica films (op 110 formaat) er bij mij veel meer last van hebben dan die van Agfa en Kodak. Bij de 135 films van Konica geen problemen, ook de kleur is goed gebleven.