Auteur Topic: Lici Colorstar 5000  (gelezen 1644 keer)

Offline jmbecker

• Nieuw
  • *
Lici Colorstar 5000
« Gepost op: 17 november 2021, 13:12:29 »
Hallo, ben bezig mijn oude hobby (kleuren) afdrukken weer op te pakken. Heb ooit een hele set, DeVere 504 met een Lici Colostar er aan gekoppeld , gekocht. Er is echter 1 ding dat mij niet geheel duidelijk is, nl. dat er in de handleiding getoond wordt een "diffusor" die je in de spotmeter moet aanbrengen waarbij op de afbeelding er een opening in het midden (thv de sensor) maar in werkelijkheid er een diffusor bij zit waar géén opening in zit ??
Wat is nu de juiste ? Of moet er nog een opening (naar keuze) gemaakt worden ? Vr.groet,Jaap

Offline fotograafrutger

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Lici Colorstar 5000
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2021, 16:11:24 »
Beste Jaap,

Beetje laat, maar ik heb eindelijk weer eens tijd om door het forum te scrollen...

Misschien heb je het al opgelost, maar in mijn diffusor zit een soort trechter met opening boven de licht sensor. Daarnaast heb ik ook een transparante kap met gat zodat je de sensor kan richten naar de vergroter als je niet precies in het midden meet. Deze kap geeft alleen een "schaduw rondje".
Verder hoort er een (bijna) vlak blaadje bij dat je onder de transparante kap kan doen. Dat is om een proefstrookje vlak te houden voor een Log D meting. En er is nog een blaadje waarmee je de sensor nog kleiner kan maken voor een hele precieze spotmeting.

Offline jmbecker

• Nieuw
  • *
Re: Lici Colorstar 5000
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2022, 20:15:04 »
Dank voor deze informatie !Het lijkt er dus op dat er sowieso een gat moet zitten. Leek me ook wel logisch.
Gr. Jaap