Auteur Topic: Olympus OM10 met vastzittende achterwand  (gelezen 261 keer)

Offline Emile

• Nieuw
  • *
  • 70+ and still learning how to make a good picture
Olympus OM10 met vastzittende achterwand
« Gepost op: 15 november 2021, 12:37:09 »
Ik heb een Olympus OM10 in handen gekregen, waarvan de achterwand/backdoor niet meer kan worden geopend: zit geblokkeerd! De draaihendel om film terug te draaien en de backdoor te openen zit los, is aan de onderkant beschadigd. Ik kan nu geen filmpje laden of er uit halen. Voor de rest lijkt de OM10 goed te functioneren: transport met de hendel werkt (zonder film er in), de sluiter gaat op het gehoor goed, de lichtmeter werkt, enzovoorts. Op zicht en op gehoor geen waarneembare gebreken. Op dit moment zit er een Olympus winder onder, de simpele versie voor single transport, die ook nagekeken moet worden. Maar dat is van minder belang: ik kan prima zonder winder werken. Het zou fijn zijn als er iemand is die mij kan helpen met de achterwand/backdoor en de kapotte draaihendel: als de backdoor weer netjes open en dicht gaat, kan ik een filmpje laden om de camera goed te testen; als de draaihendel werkt, kan ik het volle filmpje weer terug in de cassette draaien. Hulp hoeft niet voor niets: de materiaalkosten betaal ik sowieso en met een 'beloning' voor gedane werkzaamheden heb ik geen moeite. Mits in goed overleg. Nb.: ik heb eventueel een werkende (maar zeer vuile) OM1 ter beschikking voor het gebruik van onderdelen, maar dit alleen indien strikt noodzakelijk. De draaihendel van de OM1 oogt anders. Eigenlijk wil ik deze Olympus OM1 heel houden om t.z.t. te (laten) restaureren: die is immers alleen erg vuil.
SLR camera's van Pentax (3x), Olympus (2x); TLR camera's van Yashica (2x); div. camera's van Yashica, Zeiss Ikon; hebbedingetjes van Fuji en Minolta; doka met Liesegang Uni-Rax II voor 6x6 en Meopta Axomat 3 voor 35mm.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
Re: Olympus OM10 met vastzittende achterwand
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2021, 12:48:59 »
Terugspoel as van de OM-1 gaat niet werken in de OM-10.
Dus zoeken naar een as voor een OM-10  en dan kan ik je misschien wel helpen, zelf heb ik de as niet.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2021, 12:51:03 »
Allereerst, hallo Emile. Blijf je ook bij ons als je OM-10 het weer goed doet?
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2021, 12:59:29 »
Bij de OM-10 is zowel de terugwikkelknop als de as van plastic. En bij de sloop-OM's die ik heb gezien is dit typisch het onderdeel dat ontbreekt. Zal geen toeval zijn.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2021, 13:10:28 »
Een stukje ijzerdraad of omgebogen paperclip naar binnen steken met een 'haakje' aan de onderkant, deze vasthaken en omhoog trekken.

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2021, 14:13:58 »
Emile,

Welkom, maar dit is niet alleen een vraagbaak-website. Er zullen echter toch wel mensen zijn die je graag helpen
Beware of darkness.

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2021, 19:21:49 »
Ik heb voldoende onderdelen op voorraad.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2021, 19:30:43 »
 :)

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2021, 21:19:28 »
 ^^