De Doka > Overige

ZW doka in slaapkamer

(1/7) > >>

gretam1994:
Momenteel ben ik druk bezig om mijn huurflat op te knappen. Hoewel ik veel antwoorden op mijn vragen kan vinden weet ik toch nog niet helemaal wat nou het beste is in mijn situatie.
De oppervlakte in de slaapkamer is c.a. 5,5 m2, redelijk smal en lang.
Mijn plan is om de (afdruk)doka permanent te maken, maar ik hou wel in gedachten dat de functie van de kamer ooit kan veranderen. Vandaar ook de keuze om er nu laminaat in te laten leggen en niet te kiezen voor een ander soort vloer.

* Witte of donker geschilderde muren?
* Werkt een simpele plafonnière icm. een dokalamp goed of is het beter om een losse dokalamp via het stopcontact aan te schaffen?
* Er zit een groot raam in de betreffende slaapkamer. Voldoet een (verduisterend) gordijn van muur tot muur om het geheel lichtdicht te maken, eventueel tot op de grond? En ook hiervoor weer: welke kleur is beter?
* In de hele woning komt laminaat te liggen, de planning is nu ook in de doka. Zou een stuk vinyl over de laminaatvloer voldoende zijn om die te beschermen tegen alle chemie? Of is een ander materiaal beter? En welke kleur is dan het beste, ook wat betreft besmettelijkheid?
* Is een extra beschermingslaag tussen het laminaat en het vinyl handig en zo ja, wat dan?
* Stromend water is geen mogelijkheid in de doka zelf, die overigens grenst aan de keuken. Kan dit een probleem worden of is het even afwachten wat het beste werkt?Ik kijk er erg naar uit om mijn eerste eigen doka te hebben en na ruim 2 jaar weer eens een afdruk te maken.

Kwibus:
Dag gretam 1994,

Hierbij in rood mijn visie betreffende een aantal dingen:

--- Citaat van: gretam1994 op  4 november 2021, 21:20:35 ---Momenteel ben ik druk bezig om mijn huurflat op te knappen. Hoewel ik veel antwoorden op mijn vragen kan vinden weet ik toch nog niet helemaal wat nou het beste is in mijn situatie.
De oppervlakte in de slaapkamer is c.a. 5,5 m2, redelijk smal en lang.
Mijn plan is om de (afdruk)doka permanent te maken, maar ik hou wel in gedachten dat de functie van de kamer ooit kan veranderen. Vandaar ook de keuze om er nu laminaat in te laten leggen en niet te kiezen voor een ander soort vloer. Belangrijkste: stofvrij, waterbestendig, en niet onderhevig aan statische elektriciteit

* Witte of donker geschilderde muren? Naargelang welke materialen je gaat verwerken - maar best is steeds de kleur van je dokaverlichting - dus geel voor kleurenblind of rood voor orthochromatisch materiaal: voor het materiaal is dat hetzelfde dan zwart, voor jouw ogen hetzelfde dan wit
* Werkt een simpele plafonnière icm. een dokalamp goed of is het beter om een losse dokalamp via het stopcontact aan te schaffen? Tip: voorzie twee witlicht-verlichtingen: één met een matige intensiteit waardoor je ogen niet telkens té veel aanpassingen moeten doen bij tussentijds veranderen van dokalicht naar wit licht en omgekeerd (en die je bvb. kan aansturen door op nog net bereikbare hoogte een touw doorheen de ganse doka dat verbonden is met een trekschakelaar aan de muur), en één (of méér) met hoge intensiteit voor poetsen of opruimen (en die je schakelt met een schakelaar tegen de muur,  hooggeplaatst zodat je deze niet onbewust gaat aanschakelen
* Er zit een groot raam in de betreffende slaapkamer. Voldoet een (verduisterend) gordijn van muur tot muur om het geheel lichtdicht te maken, eventueel tot op de grond? Neen! En ook hiervoor weer: welke kleur is beter? voor andere-dan-gordijn oplossing: kleur zoals muren, maar in elk geval totaal ondoorlatend voor licht
* In de hele woning komt laminaat te liggen, de planning is nu ook in de doka. Zou een stuk vinyl over de laminaatvloer voldoende zijn om die te beschermen tegen alle chemie? Of is een ander materiaal beter? En welke kleur is dan het beste, ook wat betreft besmettelijkheid?
* Is een extra beschermingslaag tussen het laminaat en het vinyl handig en zo ja, wat dan?
* Stromend water is geen mogelijkheid in de doka zelf, die overigens grenst aan de keuken. Kan dit een probleem worden of is het even afwachten wat het beste werkt?Ik kijk er erg naar uit om mijn eerste eigen doka te hebben en na ruim 2 jaar weer eens een afdruk te maken.

--- Einde van citaat ---

Daarenboven:
1.: de meest voorkomende oorzaak van problemen bij dokawerk is onaangepaste dokaverlichting!
2.: voorzie ook voldoende verluchtingsmogelijkheid - liefst (maar moeilijker te verwezenlijken) voor gebruik tijdens dokawerk, maar in elk geval voor verluchten vooraf en/of nadien.

casa:
Maak de muren niet donker, wit reflecteert het veilige dokalicht waardoor je meer ziet. De dokalamp hangt bij mijn werkplek en is op een verbonden met de vergroter-klok, gaat uit tijdens het belichten.

De twee-lampen suggestie van kwibus is wel een goede, die ga ik ook invoeren. Nu heb ik als gewoon licht een behoorlijk felle lamp, die verblindt inderdaad even.

Ik heb mijn doka in ook in een kamer waar laminaat ligt en geen stromend water daar. Ik neem twee emmers mee, een met water en een voor afvoer van water. zo her en der een dweil en handdoek bij de hand. Als je een beetje netjes werkt gaat dat prima.
Een stuk vinyl is nog handiger.

Het verduisteren van het raam is best lastig. Als je er ook films wilt inspoelen moet het echt 100% lichtdicht zijn. Als het alleen om afdrukken gaat is een beetje leklicht niet erg. Er schijnt ook rood transparant plakfolie te zijn wat geschikt is voor de doka bij gebruik van papier wat ongevoelig is voor rood licht. Ergens in een draadje hier op t forum moet daar iets over te vinden zijn.

henkvanzuylen:

--- Citaat van: casa op  4 november 2021, 22:31:19 ---Er schijnt ook rood transparant plakfolie te zijn wat geschikt is voor de doka

--- Einde van citaat ---

Vooraf misschien wel even overleggen met je vrouw  ::)

srdlm:

--- Citaat van: henkvanzuylen op  4 november 2021, 22:49:37 ---Vooraf misschien wel even overleggen met je vrouw  ::)

--- Einde van citaat ---
Tja, dan kun je het wel schudden, tenminste dat was bij mij het geval  :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie