Ik heb een in prachtige, bijna nieuwstaat zijnde Yashica Minister-III. Een nog wel handige camera, een meetzoeker, met nog werkende seleniumcel. Het was (en is) de camera van mijn grootouders, aangekocht in 1971 (volgens wat mijn grootmoeder mij vertelde). Een prachtstuk, bijna niet gebruikt. Maar de sluiter zat vast. Die heb ik met succes kunnen losmaken. Maar er lijkt ook een probleem te zijn met het transportsysteem, en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat ook een beetje mijn fout is: enthousiast als ik was om de sluiter te repareren, schroefde ik de bodemplaat los en had ik bij nader inzien in mijn hersen- en ervaringloze hersteldrift het transportsysteem euh... van slag gebracht. Ik vind er maar geen reparatiehandleiding van. Iemand een adres?
Ik heb nog een gelijkaardige stoot uitgehaald met de oude compactcamera van mijn grootnonkel, een Pentor Automatic 35-600, zelfde als de Halina 35-600, zo te lezen een soort Olympus Trip met een CDS-cel: het plastieken venstertje boven de teller kwam los en lag aldus in 't binnenwerk. Ik vees het er succesvol af (dat mag ook gezegd worden) en ik kon het venstertje terugplaatsen, maar door mijn onvoorzichtigheid kwam het schijfje met de cijfertjes los van het tellertandwiel (iedereen mee?). Ik probeerde het er weer op te plakken, maar ik kon het maar niet echt juist plakken. Als gevolg daarvan draait het tellertje bij 't opendoen van de rugwand niet meer terug.
Iemand 'Camerareparatielessen-per-post' of iets anders dat mij kan helpen?
Foto's volgen nog, tenzij dedie van Grieks of den dienen van Latijn of van wiskunde er anders over denkt.
Cyriel