Auteur Topic: Reparatiehandleiding Yashica Minister-III en Pentor Automatic 35-600  (gelezen 367 keer)

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
Ik heb een in prachtige, bijna nieuwstaat zijnde Yashica Minister-III. Een nog wel handige camera, een meetzoeker,  met nog werkende seleniumcel. Het was (en is) de camera van mijn grootouders, aangekocht in 1971 (volgens wat mijn grootmoeder mij vertelde). Een prachtstuk, bijna niet gebruikt. Maar de sluiter zat vast. Die heb ik met succes kunnen losmaken. Maar er lijkt ook een probleem te zijn met het transportsysteem, en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat ook een beetje mijn fout is: enthousiast als ik was om de sluiter te repareren, schroefde ik de bodemplaat los en had ik bij nader inzien in mijn hersen- en ervaringloze hersteldrift het transportsysteem euh... van slag gebracht. Ik vind er maar geen reparatiehandleiding van. Iemand een adres?

Ik heb nog een gelijkaardige stoot uitgehaald met de oude compactcamera van mijn grootnonkel, een Pentor Automatic 35-600, zelfde als de Halina 35-600, zo te lezen een soort Olympus Trip met een CDS-cel: het plastieken venstertje boven de teller kwam los en lag aldus in 't binnenwerk. Ik vees het er succesvol af (dat mag ook gezegd worden) en ik kon het venstertje terugplaatsen, maar door mijn onvoorzichtigheid kwam het schijfje met de cijfertjes los van het tellertandwiel (iedereen mee?). Ik probeerde het er weer op te plakken, maar ik kon het maar niet echt juist plakken. Als gevolg daarvan draait het tellertje bij 't opendoen van de rugwand niet meer terug.
Iemand 'Camerareparatielessen-per-post' of iets anders dat mij kan helpen?

Foto's volgen nog, tenzij dedie van Grieks of den dienen van Latijn of van wiskunde er anders over denkt.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: Reparatiehandleiding Yashica Minister-III en Pentor Automatic 35-600
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2021, 15:01:49 »
Deze heb je al gevonden neem ik aan. Maar geen echte service manual daar te vinden. Alleen wat basic tips
http://www.yashica-guy.com/document/repair.html

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2021, 10:12:53 »
Ik heb een in prachtige, bijna nieuwstaat zijnde Yashica Minister-III. 
Ik vind er maar geen reparatiehandleiding van. Iemand een adres?

Cyriel

Ik heb tot nu toe ook nog geen reparatie handleiding gevonden. Wel enkele artikelen/Posts op het Classic Camera Repair Forum :

Artikel : 
https://kyp.hauslendale.com/classics/yashicaminister.html

https://kyp.hauslendale.com/classics/forum/messages/2/20816.html
https://kyp.hauslendale.com/classics/forum/messages/6899/6606.html

Waarschuwing m.b.t. het eerste artikel :
https://kyp.hauslendale.com/classics/forum/messages/2/18908.html

Lijkt me trouwens GEEN geschikte camera om te beginnen met het leren repareren.

« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2021, 10:17:44 door hanskerensky »
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2021, 16:05:20 »
Ik weet voor mijn Yashica bijna zeker waar 't probleem zit: 2 kleine stukjes metaal en een veertje aan de onderkant die ervoor zorgen dat het transportmechanisme juist doordraait.
Foto's volgen zo snel mogelijk.

Bij de Pentor ligt het volgens mij aan ofwel de spanning van de veer ofwel dat het tandwiel niet goed op de as draait en/of door iets wordt tegengehouden. Het batterijencompartiment krijg ik niet meer open nadat ik er een LR 44 in had gestoken, ter vervanging van de benodigde PX 625. Maar dat is van latere zorg.

Cyriel

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2021, 13:32:16 »
De Pentor is wellicht bijna gered: het probleem is inderdaad dat wat ik dacht dat het is: het tandwiel wordt tegengehouden en de veer is 1) niet goed meer opgewonden en wordt 2) niet altijd genoeg gespannen. Nu nog tijd vinden...

De Yashica is vrees ik een ander paar mouwen. Het probleem zit volgens mij niet enkel meer in die kleine stukjes, maar in het ganse stuk transportmechanisme vanonder in de camera... Ik hoop nog eens een Yashica Minister III op de kop te tikken. Daarmee wordt ik wellicht wat wijzer. Of heeft iemand een ander, beter idee?

Misschien dreigt dit eerder over een restauratieproject te beginnen gaan. In dat geval ga ik wel verder op de desbetreffende pagina. IK zie wel...

Cyriel

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2021, 13:34:00 »
Het batterijcompartiment van de Pentor heb ik trouwens weer opengekregen. Er zat geen batterij meer in oO. Vergeetkop die ik ben...

Cyriel

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2021, 14:36:48 »
Ik zag dat er een aantal herstel videos voor de Yashica op youtube staan. Heb je daar al gekeken?
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2021, 15:02:36 »
Moet ik eens proberen.

Cyriel

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2021, 21:38:37 »
Hier eindelijk foto's van een maand geleden. Voorlopig is de camera dichtgemaakt en de vervelende stukken zitten weg op een veilige plaats.

De sluiter zat weer vast. Gebruikelijke procedure.

De ring rond de seleniumcel losdraaien, seleniumcel voorzichtig uit de camera laten liggen, lens eruit draaien, lens veilig leggen, tikje tegen de sluiterbladen. Alles weer opgelost.

Nu het grote probleem. Plaats delict:

Misschien niet goed te zien, maar het probleem zit volgens mij linksonder het grote zwarte tandwiel. Of erachter, dat kan misschien ook...

Het gaat om deze onderdelen:

Een ring met daarop een dikkere ring (begrijpt u?), in één stuk.

Deze twee.

En deze. Let vooral op de veertjes, dat is eigenlijk het probleem; hoe moeten die onderdeeltjes in elkaar  oO?!

Cyriel

Offline Clemens

• Vaste bezoeker
  • Nikon FE, F2 en F2a
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2021, 09:06:18 »
"Een ring met daarop een dikkere ring (begrijpt u?), in één stuk."

Wordt gebruikt om bij voorbeeld het handeltje vast te zetten zonder belemmering dat het kan bewegen.
Dat is bij jou waarschijnlijk het geval.

Soms ook uitgevoerd als boutje waarvan de schroefdraad onder de kop ontbreekt of dat deel van de schacht dikker is.
Wordt ook wel omschreven als een 'borst'.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2021, 09:25:46 »
Tja, de foto's maken wel wat duidelijk hoop  ik.

Cyriel