Auteur Topic: Velvia 9.5mm film weer terug :)  (gelezen 155 keer)

Offline sven

• Nieuw
  • *
Velvia 9.5mm film weer terug :)
« Gepost op: 6 oktober 2021, 21:57:46 »
Het niche van het niche in cine land is weer terug <:). Voor het eerst sinds jaren is 9.5mm film weer in kleur omkeer te krijgen. Zie: https://colorfilmsarchives.com/pack-pellicule-et-developpement/36-60-pellicule-95mm-developpement.html#/246-reference_pellicule-fuji_velvia_30_m

Wie weet dat Retro8 Enterprises in Tokio ook aan niet geperforeerde 35mm velvia kan komen (ik denk dat het velvia 100 is). Wat mooi zou zijn want dan komt velvia weer terug in single8 en super8.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2021, 23:13:14 door sven »

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Velvia 9.5mm film weer terug :)
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2021, 22:59:35 »
Moet je dat soort films dan net als vroeger ergens naar toe sturen voor ontwikkelen of ontwikkel je ze zelf?

Offline sven

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2021, 23:08:00 »
De films zijn alleen inclusief ontwikkelen dus je moet ze dan weer terugsturen. De spoelen en cassettes worden namelijk hergebruikt voor nieuwe films omdat deze niet meer gemaakt worden. Het single8 formaat zit met hetzelfde issue.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2021, 23:10:23 »
Ik heb nog een ruim dertig jaar oude film in een 8mm camera zitten. Natuurlijk geen envelop meer  en geen idee over het ontwikkelproces, maar dan vraag ik me nu toch af of je zoiets ook kan opsturen.

Offline sven

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2021, 23:16:51 »
Nee, die oude ontwikkel coupons zijn al heel lang niet meer bruikbaar. Maar goed je kan oude films natuurlijk nog wel laten ontwikkelen echter wel prijzig. Bij het super8 reversal lab in den haag kan je die oude films laten ontwikkelen. Alleen een goed resultaat zal je dan natuurlijk niet hebben en kodachrome kan alleen in zwart wit. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je weet welke emulsie je heb.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2021, 23:20:39 »
Geen idee va de emulsie. Maar ik kan altijd eens gaan informeren. Zal wel kleur zijn want mijn vader filmde alles in kleur.

Offline sven

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2021, 23:25:39 »
De films zijn alleen inclusief ontwikkelen dus je moet ze dan weer terugsturen. De spoelen en cassettes worden namelijk hergebruikt voor nieuwe films omdat deze niet meer gemaakt worden. Het single8 formaat zit met hetzelfde issue.

Ik wil er nog wel even bij zeggen dat wat ik hierboven schrijf geldt voor single8 en 9.5mm film formaten. Voor formaten zoals super8, dubbel 8 en dubbel super8 etc kan je natuurlijk wel film krijgen zonder ontwikkelen en hoef je het niet terug te sturen omdat daarvoor nog wel de spoelen en cassettes nog gemaakt worden. Natuurlijk is ook hier de optie nog aanwezig om wel het ontwikkelen en eventueel inscannen tegelijk met de film te kopen of achteraf.