Auteur Topic: Starten met pinhole fotografie  (gelezen 474 keer)

Offline zilverprint

• Nieuw
  • *
  • Welcome to the Dark Side
Re: Starten met pinhole fotografie
« Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2021, 11:08:02 »
Vignetting 'verloop' kan  men opvangen in een pinholecamera constructie door een gekromd beeldvlak te maken (cosinus regel voor de techneuten) . Technisch betekent dit dat het filmvlak een bolsegment moet zijn. Dit  is echter niet praktisch te realiseren. Wat wél kan, is een gekromd vlak in één richting: een cylindersegment.

HtH Marc

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2021, 12:07:05 »
Ik heb me nog verder verdiept in het bouwen van een pinhole camera.
Mijn Skunk setje heeft een pinhole diameter van 0.33mm
Op de site pinhole.cz kun je berekenen wat de "ideale" brandpuntafstand is.
In mijn geval is 55 mm blijkbaar de uitkomst, een flinke groothoek voor 4x5 ^^
Dus ga ik een dezer dagen een experimentele camera eerst van karton of zo maken met die afstand tussen pinhole en filmvlak.
Eens kijken of het qua scherpte wat uitmaakt, en ook natuurlijk hoe 4x5 wordt uitgelicht.
Ik verwacht wel wat verloop naar de buitenranden qua belichting.

Hmmm. Dat is vreemd. De Harman Titan pinhole camera (4x5) heeft een pinhole van 0,34mm en een brandpunt afstand van 72mm. In een boek over pinhole fotografie geeft hij voor een pinhole van 0,3309 en afstand van 80mm.
72mm voor 4x5 is nog steeds een flinke groothoek.

HT2013-007.jpg by Hans Spieringhs, on Flickr

Ik sta aan de overkant van de straat. Dat zal ongeveer een meter of 6 van de kerkdeur zijn.

Maar je moet niet teveel waarde hechten aan de info over pinhole op internet, en gewoon zelf lekker experimenteren.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2021, 12:24:58 »

Maar je moet niet teveel waarde hechten aan de info over pinhole op internet, en gewoon zelf lekker experimenteren.

Helemaal mee eens.
Maar omdat de scherpte mij in eerste instantie tegenviel vond ik die info op de betreffende site, meer met het idee dat de afstand film tot pinhole invloed op de scherpte zou hebben.
Jouw afbeelding ziet er goed uit, dus die 55 mm komen niet echt kritisch dat blijkt nu wel.

Vriendelijke groeten, Hans

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2021, 13:07:53 »
De afstand zal heus wel wat invloed hebben, maar ik denk minder dan sommige denken.
Ik denk dat de kwaliteit van de pinhole veel meer invloed heeft op de kwaliteit de afbeelding. Dikte van het materiaal (dunner is beter), en of de randen van de pinhole strak zijn, zonder bramen o.i.d.
Meestal bestel ik kant en klare pinholes bij RealitySoSubtle, en ben daar zeer tevreden over. Zelf heb ik niet de spullen en het geduld om die kwaliteit met een doe-het-zelf pinhole te halen.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 6 oktober 2021, 13:16:41 »
Een glad gaatje dus.

D.w.z. de rand ervan.

En rondom symmetrisch.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 6 oktober 2021, 14:06:50 »
De pinhole is gemaakt door Skink met laser, ik neem aan dat het dezelfde kwaliteit heeft als realitysosutable.
Ik zal, als ik n camera gefabriekt heb, de bevindingen en resultaten delen :)

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:37:16 »
Heb een simpele pinhole voor 4x5 in elkaar geknutseld.
Brandpunt ongeveer 60mm. kom ik op ongeveer f1:180 diafragma met 0.33 mm pinhole.
Ga eerst met overjarig Agfa papier MCP 312 RC, dat op zich al is gesluierd, proberen, maar dat mag de pret niet drukken.
Moet ze toch inscannen en omzetten naar positief.
Welke gevoeligheid zou ik moeten aanhouden?
Ik denk zelf aan de range ISO 4 - 8. Kan dat redelijk kloppen of zit ik er ver naast?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #22 Gepost op: 12 oktober 2021, 21:36:06 »
Ik denk zelf aan de range ISO 4 - 8. Kan dat redelijk kloppen of zit ik er ver naast?

Ik gebruik zelf oude Ilfospeed gr 2 en hou dan wel iso 3 aan. Ik heb geen idee of dat Afga papier vergelijkbaar is.

Sluiering is trouwens niet verkeerd - dat houdt het contrast af en toe wat beheersbaar.

Jon

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 12 oktober 2021, 22:45:08 »
Dankjewel Jon.
Dan begin ik met iso 3 en maak n paar opnamen met verschillende tijden.
Ga er komende dagen even mee op pad :)
Ik zal de resultaten dan delen.