Auteur Topic: Bevrijdingsdag Antwerpen amateur 8mm  (gelezen 300 keer)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Bevrijdingsdag Antwerpen amateur 8mm
« Gepost op: 22 september 2021, 15:00:00 »
Weer 2 mooie filmpjes op de kop getikt.

Waarvan 1 volgens mij is opgenomen op de dag na bevrijding van Antwerpen? Weet de datum niet precies.

Privé link naar snelle digitalisatie met DSLR. Filmpjes worden nog professioneel gescanned.

https://youtu.be/wERqeQfQAg0

Ik ben sinds kort in gesprek met stadsarchief Antwerpen, en zij hebben zeker interesse in de beelden. Binnenkort komt er een tentoonstelling/showing van beelden uit die tijd en ze willen deze film daar ook in gebruiken.

Zit te denken om de films + digitale bestanden te schenken.

Hellaas is het juridisch een beetje moelijk omdat de rechthebbende onbekend is, en er ook portretrecht op sommige fragmenten staat.

Verder zijn er collaborateurs te zien de worden weggebracht- die fragmenten vindt het archief (misschien) te gevoelig om zonder toestemming van auteursrecht/portretrecht te gebruiken.

Heel gaaf dus dat er al een doel voor de opnamens is gevonden, jammer dat het juridisch/ethisch een beetje moelijk is.

Mijn mening over de fragmenten met de collaborateurs is dat alle facetten van oorlog gezien moeten worden, ook met mensen in slechte/haat posities. Anders kunnen we alle niet-leuke beelden wel verwijderen en zo een happie de Peppie beeld geven van geschiedenis.
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Bevrijdingsdag Antwerpen amateur 8mm
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2021, 15:32:22 »
Altijd indrukwekkend dit soort beelden. En inderdaad, alleen door alles te laten zien leer je het echte beeld kennen.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2021, 20:46:15 »
Ja, indrukwekkende beelden !
Gelukkig had Antwerpen geen hongerwinter maar dan wel weer de terreur van de V1 en V2.
Wel apart is die Engelse Bren Carrier met een Duits Kruis op de zijkant geschilderd.

Ook in de huidige tijd veel beelden schieten want wie weet kunnen ze ooit voor een internationale rechtzaak gebruikt gaan worden.
Oorlogsmisdadigers tegen de mensheid mogen hun straf niet ontlopen !!
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2021, 22:07:25 »
Heel, heel bijzonder.
Beware of darkness.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2021, 08:24:50 »
Geweldig!
Bedankt voor het delen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2021, 08:32:19 »
Wel apart is die Engelse Bren Carrier met een Duits Kruis op de zijkant geschilderd.

Gebeurde regelmatig met door de Duitsers buitgemaakte voertuigen, Beutewaffen/Beutepanzers etc. Deze is door de "Witten", Belgische Binnenlandse Strijdkrachten, weer terug in beslag genomen.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Exakta Varex
Laatste speeltjes: Wollensak 135mm f/4.7 Optar in Graphex sluiter

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2021, 09:00:57 »
Gebeurde andersom toch ook wel. Ik heb wel eens beelden gezien van Amerikanen of Canadezen met een BMW met zijspan met zo'n mooie vijfpuntige ster erop gekalkt, ook een Opel Blitz in een colonne met Engelse voertuigen.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2021, 09:45:35 »
Gebeurde andersom toch ook wel. Ik heb wel eens beelden gezien van Amerikanen of Canadezen met een BMW met zijspan met zo'n mooie vijfpuntige ster erop gekalkt, ook een Opel Blitz in een colonne met Engelse voertuigen.

En natuurlijk ook een hele hoop "bevrijde" Leica's, Contaxen, etc. etc.  :P
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2021, 10:07:44 »
Ian Grant schreef zo inderdaad in zijn memoires dat hij en zijn AFPU team gewoon een bijna-bevrijd dorp binnenreden en van de Duitse bevolking eiste dat ze hun camera's inleverden "voor veiligheidsredenen".....dit ging kennelijk prima totdat ze een keer een Duitse officier van een Panzer eenheid tegenkwamen die zich over wilde geven, toen zat de schrik er goed in en stopten ze met deze praktijken.

US Signal Corps fotograaf Bell schreef dat hij een keer één camera uit een twee meter hoge stapel aan in beslag genomen camera's mocht kiezen als hij voor een hoge officier er ook een mooie uit pikte. Hij wist stiekem zo'n 20 Leicas en Rolleiflexes door het raam naar buiten te smokkelen.  ^D
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Exakta Varex
Laatste speeltjes: Wollensak 135mm f/4.7 Optar in Graphex sluiter