Auteur Topic: Woning fotografie en woningnood  (gelezen 979 keer)

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
Re: Woning fotografie en woningnood
« Reactie #45 Gepost op: 14 september 2021, 19:17:49 »
Dat kan best  Karen ;  maar jij  spreekt over  Antwerpen en je woont in de rand van Antwerpen , hetzelfde liedje  voor   Brussel   en andere  hoofdsteden  ,  bij ons op de  boerenbuiten is het zo niet hoor ; in onze straat   stond een  mooie OB  te koop , nu is deze verkocht  na   vier volle maanden ( hele recente en mooie   onderhouden  bungalow )
natuurlijk zijn er zoals altijd uitzonderingen  waar twee kopers   vechten als twee honden voor een been.
maar   doorgaans  gaat het er in ons landeke toch heel wat kalmer  aan toe bij verkoop .
Hier in het noorden van NL helaas wel. Allemaal Randstedelingen die 0,0 met het dorp of dorpsleven hebben die de prijzen enorm opdrijven ze enorm kunnen overbieden omdat ze hun flatje met dikke winst hebben verkocht. Maar wel zeiken als er een feesttent of motorcross is of dat je wat ruikt als er mest wordt uitgereden.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #46 Gepost op: 14 september 2021, 19:22:32 »
Precies dat gebeurde begin jaren tachtig in het gehucht waar ik vandaan kom. Resultaat nu is dat er bijna geen mensen van vroeger meer wonen. Alleen nog import met een Gooise 'R'. Kinderen konden de boerderij van hun ouders niet meer overnemen en nu is het er zelfs verboden om voor 8 uur 's morgens met een tractor te rijden.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #47 Gepost op: 14 september 2021, 19:24:47 »
Precies dat gebeurde begin jaren tachtig in het gehucht waar ik vandaan kom. Resultaat nu is dat er bijna geen mensen van vroeger meer wonen. Alleen nog import met een Gooise 'R'. Kinderen konden de boerderij van hun ouders niet meer overnemen en nu is het er zelfs verboden om voor 8 uur 's morgens met een tractor te rijden.
In het hoogseizoen heeft men er dan soms al 3 uur opzitten. Schijnt voor sommige mensen al een halve werkdag te zijn  ^D

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 15 september 2021, 14:33:21 »
Vorig jaar als executeur testamentair in opdracht van de erfgenamen huis verkocht: Bouwjaar 1966 met "originele details" in andere woorden enkel glas, bruine keuken, groene badkamer en veel schrootjes. allemaal uit het jaar van oplevering.

De fotograaf (kosten 500 euri) heeft echt zijn best gedaan, op de foto's zag het er geweldig uit. Heeft uiteindelijk gewoon de hoofdprijs opgeleverd.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #49 Gepost op: 15 september 2021, 14:44:27 »
"originele details"

Vrij vertaald is dat meestal “In 40 jaar niks aan gedaan”  ^D
Ik ben geen fotograaf, ik maak wat foto's voor mezelf

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 15 september 2021, 14:49:10 »
idd, maakte verder weinig uit ging 35k boven de vraagprijs weg.

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #51 Gepost op: 15 september 2021, 19:48:11 »
Vorig jaar als executeur testamentair in opdracht van de erfgenamen huis verkocht: Bouwjaar 1966 met "originele details" in andere woorden enkel glas, bruine keuken, groene badkamer en veel schrootjes. allemaal uit het jaar van oplevering.

De fotograaf (kosten 500 euri) heeft echt zijn best gedaan, op de foto's zag het er geweldig uit. Heeft uiteindelijk gewoon de hoofdprijs opgeleverd.

Dan waren de foto's blijkbaar toch duidelijk in het laten zien wat er moest gebeuren. Of de kopers waren gek, dat kan natuurlijk ook.
Appartement van mijn zusje zag er op de foto's ook prima uit. Maar als je eenmaal ging kijken bleek dat echt allés gedaan moest worden (glas/kozijnen en electra waren wel al vervangen).
Dus voor dat appartement was geen animo, en die is begin dit jaar onder de vraagprijs weg gegaan.
Dat het nog bestaat  ^D

Maar goed de fotograaf is er alleen om de funda listing om te zetten in (serieuze) bezichtigingen. En aangezien de bezichtingen binnen één uur vol zitten, zou ik op dit moment ook geen 500 euro uitgeven aan een fotograaf. Als ik heel erg eerlijk ben dan. Puur omdat het waarschijnlijk niet nodig is.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), Mamiya Press lens/body doppen en toebehoren, Canon AE-1Program (zwart)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #52 Gepost op: 15 september 2021, 20:02:41 »
....... En aangezien de bezichtingen binnen één uur vol zitten, zou ik op dit moment ook geen 500 euro uitgeven aan een fotograaf. Als ik heel erg eerlijk ben dan.......

Natuurlijk niet, jij maakt ze gewoon zelf (net als waarschijnlijk wel mee mensen hier). 0:)

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 15 september 2021, 20:40:22 »
Citaat
Dan waren de foto's blijkbaar toch duidelijk in het laten zien wat er moest gebeuren.

Inderdaad, Het hele huis was leeg zodat de ruimtes goed tot hun recht kwamen. En lieten duidelijk de (originele) staat van het huis zien. Geen tientallen bezichtigingen maar 4 mensen die gericht voor het huis kwamen en uiteindelijk met een mooi resultaat.

Citaat
zou ik op dit moment ook geen 500 euro uitgeven aan een fotograaf. Als ik heel erg eerlijk ben dan. Puur omdat het waarschijnlijk niet nodig is.

Als executeur had ik het belang dat het snel verkocht zou worden zonder dat ik er zelf omkijken naar had. We hebben dus gekozen voor de makelaar met het beste verhaal en niet geselecteerd op prijs. Daarnaast zaten we midden in de corona en was alles onzeker en lastig. In samenspraak met de makelaar besloten dat de foto's het verhaal van het huis zouden vertellen.

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #54 Gepost op: 15 september 2021, 21:33:03 »
Klinkt als een logisch verhaal! en als je 'maar' 4 kijkers had, heeft het duidelijk zijn vruchten afgeworpen.

Ik zag gisteren in de wijk toevallig een woningfotograaf op een ladertje staan om de tuin te fotograferen.
Camera op een (electronische) gimbal / stabilisator. Vond ik toch wat verbazingwekkend.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), Mamiya Press lens/body doppen en toebehoren, Canon AE-1Program (zwart)

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 15 september 2021, 22:06:58 »
Citaat
Ik zag gisteren in de wijk toevallig een woningfotograaf op een laddertje staan om de tuin te fotograferen

Dat is toch niet meer van deze tijd. ^D

https://photomast.nl/

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 15 september 2021, 22:53:47 »
Ik wou schrijven ’ik sta op t punt om een inzinking te krijgen’, maar volgens mij zit ik er al in. The rabbithole. Heb van mn laatste centen t pand splitsbaar gemaakt, zodat ik t in 2 delen kan verkopen. In 1 hap kan ook, maar dan zijn er minder kandidaten. Eerst wilde ik maar 1 deel verkopen, maar nu alles. Vond een internet bedrijf waar mensen op een appartement (de helft dus) kunnen bieden. Zegt mn makelaar nee, want hij wil geen andere makelaar erbij. Als je denkt dat kopers t moeilijk hebben nou, verkopers ook. Ik slaap al heel lang slecht. Er zijn 2 ’woningfotografen’ langsgeweest, maar alles moest debiel snel. Ik ben ondertussen aan een pacemaker toe. Ik wil maar 1 ding: rechtstreeks het BEJAARDENHUIS in, daar eindigt iedereen toch in, en noooooooit meer verhuizen. Ik heb bij Grover een iphone 11 gehuurd en ben maar zelf gaan lopen schieten van ellende. Nee dit is zo …. Makelaar die niet met andere makelaar wil, woningfotografen met heeeel duur camera spul en shit fotos, mensen …het hoeft niet meer voor mij. Je wordt van zo n verkoop proces door midden gescheurd. En waar zitten de echte woningfotografen, in de glossy‘s? Is het prijsafhankelijk? Iedereen maakt je gek met hun advies.
Heb vanavond gekeken naar bejaardentehuizen. Wat denk je, vragen ze dat je ook economisch gebonden moet zijn, of meer dan x jaren in die buurt moet wonen??? Dit zijn de voorwaarden voor Terschelling! Moet ik nu naar Pluto of zo? Hoeveel stress kan een mens hebben? Ik ben door midden. Geen grap 👎🏽

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #57 Gepost op: 16 september 2021, 00:12:02 »
Citaat
Hoe ging dat vroeger (80ties) eigenlijk? Ik bedoel voordat er platforms waren.

in 1981 kocht ik mijn eerste huis (een flatje 3 hoog aan de rand van de gribus ^D) 75000 in NLG met een rentepercentage van 13,2 (touw voor als je het niet meer zag zitten kreeg je er gratis bij :P) De makelaar had 1 a4tje in de etalage hangen met een foto 10x15 van de buitenkant. Zo ging dat in de jaren 80. Afspraak gemaakt voor bezichtiging, bod uitgebracht, geaccepteerd en gekocht. Een voordeel van die tijd: overbieden of een aankoopmakelaar was niet nodig. :)

Ons 2de huis was nieuwbouw, gekocht vanuit een brochure met een Artist's impression. Prachtig getekend maar toen het klaar was leek het er niet echt op. :'D
« Laatst bewerkt op: 17 september 2021, 16:29:16 door Doka1956 »

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #58 Gepost op: 17 september 2021, 14:24:34 »
75000 in NLG met een rentepercentage van 13,2 (touw voor als je het niet meer zag zitten kreeg je er gratis bij :P)
Zonder krukje heb je daar niet zo veel aan  ^D Maar 13,2% over 75.000NLG dan betaal je minder rente dan tegenwoordig over een woning van €375.000.

Citaat
Ons 2dse huis was nieuwbouw
Heb je toen, net als mijn ouders (vader is van hetzelfde bouwjaar) destijds (ca 1985) enorm getwijfeld over de prijs van 87.000NLG? En dat dat toch best veel was.

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 17 september 2021, 16:27:20 »
Heb je toen, net als mijn ouders (vader is van hetzelfde bouwjaar) destijds (ca 1985) enorm getwijfeld over de prijs.

Had in 1981 weinig keus, of 3 uur reizen per dag of dichter bij mijn werk gaan wonen, betaalde de eerste 5 jaar 875 NLG rente per maand omdat ik voor 5 jaar uitgestelde aflossing had gekozen.

Daar hikte ik toendertijd best wel een beetje tegen aan omdat ik in een huurflatje van 450 NLG per maand woonde en in mijn nieuwe woonplaats was weinig te huur voor die prijs met een lange wachtlijst. Woningnood bestond toen ook al.  :P

In 1989 kochten we het 2de huis op tekening voor 127000 NLG Rente was toen 9,7% Best wel een keer gedacht: pfff hoe hoest je dat op. Wonen er nog steeds en pas getaxeerd op 349000 euro. :P Blijf er lekker wonen want de woonlasten zijn momenteel nagenoeg 0. :D
« Laatst bewerkt op: 17 september 2021, 16:33:11 door Doka1956 »