Auteur Topic: Testrolletje Edixa Standard-V: Lijnen op de foto?  (gelezen 4049 keer)

Offline maisonmit

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Maison Mit
Testrolletje Edixa Standard-V: Lijnen op de foto?
« Gepost op: 5 september 2021, 19:05:19 »
In augustus kreeg ik deze Wirgin Edixa Standard-V binnen. De camera was me verkocht zonder garantie op enige werking, wat het misschien alleen nog maar leuker maakt om 'm te testen!

De camera was enorm smoezelig, dus ik had me in eerste instantie vooral gericht op 't externe poetswerk, mocht bij het testrolletje blijken dat de camera helemaal niet werkt, dan is me dat inwendige poetswerk bespaard gebleven en kan 'ie voortaan mooiwezen in de kast.  ^^

M'n testrolletje was een oud rolletje Superia 200 dat ten minste 10 jaar onderin een kastje op kamertemperatuur heeft gelegen: niks aan verspild dus. Tijdens het testen liep de camera één keertje vast met het doorspoelen, maar na wat creatief gewiebel van mijn kant, slaakte hij een diepe zucht en liep vervolgens toch maar braaf door.  :P

Met het idee dat alles blanco zou zijn, ben ik toch blij verrast met de resultaten. Er stond weinig spannends op het rolletje, behalve dan een paar foto's van een snoezende Friese Stabij (die liefkozend 'stampij' wordt genoemd hier). Het focussen door de lichtschacht is eventjes wennen (zeker met zo'n beweeglijke hond), maar ergens is die handeling zo toch ook wel weer heel leuk! Het scherpstellen ging verderop in het rolletje al een stukje beter: de handigheid komt vanzelf!  :)

Ik wilde deze foto's toch eventjes laten zien, omdat enkele kleine lijnen op de foto's me opvielen, waar jullie misschien meer van weten? De lijn wordt niet veroorzaakt door het scannen, dus ik heb een vermoeden dat 't te maken heeft met het feit dat hij de film toch niet helemaal soepel doorspoelt. Wellicht blijft hij ergens op haken? Mocht iemand tips weten of (en hoe) dit probleem op te lossen is, dan zijn die ontzettend welkom!

Genoeg gepraat, hier de plaatjes. De kleuren zijn zoals je kunt zien een beetje verwassen en verschoven, maar dat is niet gek na al die tijd. Mocht ik de lijnen verholpen krijgen, dan krijgt 'ie vast nog wel een keer een vers rolletje.  ^D

Volgens m'n administratie is dit allemaal geschoten op een sluitertijd van 500 en f/4.0.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Testrolletje Edixa Standard-V: Lijnen op de foto?
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2021, 19:27:04 »
Als ik het zo zie zou er toch iets moeten zijn waar de film overheen loopt. Me dunkt dat dat wel te vinden moet zijn met een gevoelige vinger of wat watten.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2021, 08:59:35 »
Het resultaat is veelbelovend dus zeker een poetsbeurt van het inwendige inplannen !
Die horizontale kras kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld 1 klein korreltje waarlangs de film schuurt.
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2021, 10:36:48 »
Een onbelichte film in de camera plaatsen, een paar keer transporteren en dan de film er weer uit halen, kijk dan of je de kras kan zien en waar de kras stopt.
Zo kan je makkelijk traceren waar het vuiltje zit .
Wim

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #4 Gepost op: 6 september 2021, 12:07:05 »
Kijk eerst eens goed op het negatief aan welke kant de krassen zitten.
Vervolgens leg je een negatief strook in de camera dan kan je zien op welke hoogte de krassen worden veroorzaakt.

Offline maisonmit

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Maison Mit
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2021, 12:40:25 »
Ahh, super bedankt voor al jullie handige tips! Ik ga er van 't weekend eens voor zitten en hem zorgvuldig nakijken!  ^^ ^^

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2021, 10:32:54 »
Als je er een negatiefstrook inlegt: niet vergeten om hem onderste boven te leggen :)
Verder werd vroeger aangeraden om een "krasveroorzaker" te vinden een stukje nylonkous er doorheen te halen. Succes !
Niet meer analoog, alleen nog Stereo.
Wel nog een paar Analoge Stereocameras in de vitrine

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2021, 10:38:04 »
Zitten de krassen aan de gevoelige kant of op de kant die langs de aandrukplaat loopt.

Offline JohnnieS

• Analoog liefhebber
  • Analoog is toch het mooist, kiek noe
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2021, 22:30:34 »
de Camera werkt in ieder geval ,en dat is het belangrijkste.
het uit zoeken komt wel met de tijd

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2021, 22:37:56 »
Wat een beauty,  zeker een blijvertje.

Ik had zo'n kras ooit door een korreltje in het vilt van de filmcassette.
Dus als de stabij nog steeds stil zit zou ik er nog een rolletje aan wagen.

Veel fotoplezier,

Jos
@sir_canalogue op instagram

Offline LJ

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2022, 16:33:25 »
Ik heb ook een paar hele mooie foto's van de hond gemaakt. Nu is het pas echt balen als er een bewogen is als je alleen maar digitaal gewend bent :-)

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2022, 16:40:20 »
Dat is een kwestie van smaak.
Waarom is een foto pas geslaagd als hij scherp is?
Sterker nog: is een foto geslaagd als hij maar scherp is?

Ik kreeg een boek van Ed vd Elsken te leen. Daar zitten een hoop foto's in die er anders over denken.

Veel fotoplezier!
@sir_canalogue op instagram