In augustus kreeg ik
deze Wirgin Edixa Standard-V binnen. De camera was me verkocht zonder garantie op enige werking, wat het misschien alleen nog maar leuker maakt om 'm te testen!
De camera was enorm smoezelig, dus ik had me in eerste instantie vooral gericht op 't externe poetswerk, mocht bij het testrolletje blijken dat de camera helemaal niet werkt, dan is me dat inwendige poetswerk bespaard gebleven en kan 'ie voortaan mooiwezen in de kast.

M'n testrolletje was een oud rolletje Superia 200 dat ten minste 10 jaar onderin een kastje op kamertemperatuur heeft gelegen: niks aan verspild dus. Tijdens het testen liep de camera één keertje vast met het doorspoelen, maar na wat creatief gewiebel van mijn kant, slaakte hij een diepe zucht en liep vervolgens toch maar braaf door.

Met het idee dat alles blanco zou zijn, ben ik toch blij verrast met de resultaten. Er stond weinig spannends op het rolletje, behalve dan een paar foto's van een snoezende Friese Stabij (die liefkozend 'stampij' wordt genoemd hier). Het focussen door de lichtschacht is eventjes wennen (zeker met zo'n beweeglijke hond), maar ergens is die handeling zo toch ook wel weer heel leuk! Het scherpstellen ging verderop in het rolletje al een stukje beter: de handigheid komt vanzelf!

Ik wilde deze foto's toch eventjes laten zien, omdat enkele kleine lijnen op de foto's me opvielen, waar jullie misschien meer van weten? De lijn wordt niet veroorzaakt door het scannen, dus ik heb een vermoeden dat 't te maken heeft met het feit dat hij de film toch niet helemaal soepel doorspoelt. Wellicht blijft hij ergens op haken? Mocht iemand tips weten of (en hoe) dit probleem op te lossen is, dan zijn die ontzettend welkom!
Genoeg gepraat, hier de plaatjes. De kleuren zijn zoals je kunt zien een beetje verwassen en verschoven, maar dat is niet gek na al die tijd. Mocht ik de lijnen verholpen krijgen, dan krijgt 'ie vast nog wel een keer een vers rolletje.

Volgens m'n administratie is dit allemaal geschoten op een sluitertijd van 500 en f/4.0.