Auteur Topic: Dia's scannen  (gelezen 305 keer)

Offline Kees Timmer

• Nieuw
  • *
Dia's scannen
« Gepost op: 2 september 2021, 06:51:11 »
Ik wil dia's gaan scannen. De scanner die ik heb kan dat, daar heb ik al veel negatieven mee gescand.

Hoe kan je te weten komen wat de boven- en onderkant van een dia in een raampje is?
M.a.w. als de dia gescand wordt, dan zal één kant naar boven in de scanner het correcte beeld opleveren en de andere kant een spiegelbeeld.
Staat er een bekende afbeelding op of één met tekst dan is dat altijd wel te herkennen en te corrigeren.
Maar wat nu als er zulke aanknopingspunten niet zijn, welke zijde van de dia moet dan boven?

Ik heb pakweg 180 dia’s uit 1974 ze zitten in raampjes van GEPE Agfa Color en Olympus 35.
Deze drie typen raampjes hebben één ding gemeen: merk tekst staat alleen aan één zijde.
Als ze destijds door een bedrijf geraamd zijn, kan ik er dan van uit gaan dat dat consequent met dezelfde zijde (emulsie / gladde) aan dezelfde van het raampje gedaan is?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
Re: Dia's scannen
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2021, 08:04:43 »
Als ze glasloos zijn ingeraamd kun je kijken welke kant matter is. Dat is dan de emulsie kant.

Welkom overigens :)
Vriendelijke groeten, Hans

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2021, 09:47:35 »
De meesten doen de witte kant vóór bij het inramen, om zo de hitte van de projectorlamp wat te keren.

Verder heb je de glimmende en "doffe" (emulsie-) kant.

As er letters op een beeld staan heb je die goed of in spiegelbeeld.
Eén voorbeeld zou dan representatief voor de rest moeten zijn.

Als ze in glas zitten kun je er een openmaken.

Als je blijft dan welkom.  ;)

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2021, 09:53:46 »
Als ze zijn ingeraamd door een bedrijf dan zitten ze allemaal het zelfde er in, dus eentje opzoeken met tekst en je weet het voor die serie.
Zijn ze door de eigenaar zelf ingeraamd dan mag je er ook van uitgaan dat ze allemaal dezelfde kant op er inzitten dat vond hij wel makkelijk voor als de doos eens viel.
Dit geld overigens per film niet voor alle dia's.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2021, 10:26:31 »
Dia hebben niet altijd een heel duidelijk verschil tussen mat en glanzende kant. Zijn ze met enkel of dubbelglas ingeraamd? Bij enkel (Anti Newton) glas zit de emulsie kant altijd weg van het glas.

Als ik dia's scan - ook ingeraamde - haal ik ze er meestal uit en doe ze in de gewone negatief houder. En dat weet je meteen welke kant je moet hebben.

Overigens kan je volgens mij altijd het beeld "omspiegelen" in de nabewerking (of zelfs tijdens het scannen).

Jon

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2021, 14:54:19 »
Hallo Kees, welkom op het forum. Fotografeer je zelf ook nog analoog? 

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2021, 23:32:25 »
En als er één spiegelverkeerd is dan effe in fotofop omdraaien  (l)

Offline Kees Timmer

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2021, 08:55:22 »
Beste mensen,

Allemaal bedankt voor het delen van jullie kennis.
Ik heb nul ervaring met dia's.
Ik heb deze dia's geleend van een kameraad uit militaire dienst (1974).
Zelf heb ik in dat jaar gefotografeerd. Inmiddels heb ik al mijn negatieven van dat jaar gescand.
Er kunnen twee negatief strookjes van zes in mijn scanner (CanoScan 9000F Mark II).
Dat gaat prima en dan is het helemaal geen probleem om te bepalen welke zijde naar boven moet in de scanner.
De dia's waar het hier om gaat zitten niet tussen glas. Ik moet zeggen dat ik het nog niet echt makkelijk vind om te zien wat de emulsie kant is.
Er over heen kijken (niet er door) in tegenlicht en het een beetje bewegen, dan zie ik de gladde kant spiegelen en de emulsie kant vrijwel niet.
Na bewerken doe ik in PhotoShop.

Op een aantal dia's heb ik aantasting waar genomen, laat zich ook niet verwijderen met Filmcleaner.
Ik meen dat dat een vorm van schimmel is.
Mijn eigen negatieven heb ik altijd in Hama negatief bladen bewaard en daarop heb ik dat helemaal niet.

Met vriendelijke groet,
Kees Timmer