Auteur Topic: Pentax MX  (gelezen 479 keer)

Offline SmithDW

• Vaste bezoeker
Pentax MX
« Gepost op: 27 augustus 2021, 23:04:11 »
Hi iedereen,

qua 35 schiet ik al jaren met een Pentax 35mm (in kleine hoeveelheden).
Zou meer 35mm willen shooten maar kvind de pentax iets te traag werken, vooral het scherpstellen is iets te 'onduidelijk' voor mij. Misschien door de te kleine doorkijkje.

Iemand suggesties voor leuke upgrades?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Pentax MX
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2021, 23:08:09 »
Je koopt tegenwoordig bijna voor niets een late analoge autofocus reflex. Ik heb geloof ik nog ergens een Pentax MZ-50 liggen. Waarom probeer je dat niet eens.
Ik ben zelf op een gegeven moment naar AF overgestapt tot volle tevredenheid; ik gebruikte mijn F90x ruim tien jaar actief en onlangs heb ik er weer eens een rolletje doorgedraaid.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2021, 09:58:56 »
De Pentax MX heeft/had (voor zijn tijd) juist een mooi zoekerbeeld. Maar in het traject oculair>prisma>matglas>spiegel kan na veertig(+) jaar best wat aanslag ontstaan. En dan schrik je ervan hoeveel verschil dat maakt met een schoon exemplaar.

Ben je brildragend? In dat geval zit je oog verder van de zoeker af en dat belemmert in meer of mindere mate het goed in de zoeker kunnen kijken. Een oplossing zou dan een corrigerend oculair zijn (en dan de bril afzetten natuurlijk).

Om helemaal van de prismazoeker af te raken bestaan er ook SLR camera's waarbij je het prismahuis kunt verwijderen. Bij Pentax kom je dan uit bij de LX (of een oude Asahiflex, maar die zijn haast antiek en hebben bovendien schroefdraadlenzen). De LX kun je gebruiken "als een Hasselblad", maar of je daarmee minder "traag" wordt is de vraag.

Als dit allemaal geen soelaas biedt, kom je wel bij AF uit. Deze tabel is misschien handig:
https://www.mosphotos.com/PentaxLensCompatibility.html

Als het niet per se Pentax hoeft te zijn nemen de opties uiteraard fors toe. Ik heb zelf heel weinig met AF, maar kan je wel de Nikon F501 aanbevelen.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2021, 10:37:45 »
De F-501 heb ik destijds nieuw gekocht en is inderdaad zo'n camera die je niet meer weg doet. Alles op de logische plekken en als het niet te donker wordt een snel en effectief werkende autofocus.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2021, 13:13:11 »
De  F501 geniet ook hier de voorkeur ; aangename  & degelijke  body ,  veelal  heel goede  (merk)lenzen ( daarom  heb ik  ook  2,5 body's )

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2021, 21:05:55 »
De Pentax MX staat juist op mijn verlanglijstje, dus mocht je op willen ruimen, houd ik me aanbevolen  ;)

Misschien inderdaad overstappen op autofocus, maar mijn ervaring met de wat oudere camera's met autofocus is dat het soms wel goed gaat maar vaker niet.
Ik weet niet of dat met camera's uit de jaren '90 misschien beter was, daar heeft vast iemand meer ervaring mee.
Groeten, Ruben

Flickr

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2021, 21:12:10 »
Ik gebruik sinds kort ook een AF camera (Minolta 800si). Ik vind het een zegen.
Beware of darkness.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2021, 21:57:52 »
De Pentax MX staat juist op mijn verlanglijstje, dus mocht je op willen ruimen, houd ik me aanbevolen  ;)

Misschien inderdaad overstappen op autofocus, maar mijn ervaring met de wat oudere camera's met autofocus is dat het soms wel goed gaat maar vaker niet.
Ik weet niet of dat met camera's uit de jaren '90 misschien beter was, daar heeft vast iemand meer ervaring mee.

Waar de F-501 inderdaad nog wel graag flink wat licht zag alvorens snel en effectief te werken heeft de F90x met veel minder al genoeg. Die is van begin jaren negentig en zoals de meeste AF reflexen uit die tijd sneller en nauwkeuriger dan de mens het kan doen.

Offline Orpie

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2021, 21:49:08 »
Ik heb hier ook een paar manuele focus toestellen liggen, maar ik merk dat ik toch ook vaak terug grijp naar mijn Canon EOS 3 en EOS 5. 

Offline Robbie

• Analoog liefhebber
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2021, 20:53:33 »
De Pentax MX heeft/had (voor zijn tijd) juist een mooi zoekerbeeld. Maar in het traject oculair>prisma>matglas>spiegel kan na veertig(+) jaar best wat aanslag ontstaan. En dan schrik je ervan hoeveel verschil dat maakt met een schoon exemplaar.

Mijn Pentax MX heeft zeker een mooi zoekerbeeld. Echter, als je brildragend bent, zoals ik, zijn de ledjes voor de belichting die je in de zoeker ziet soms moeilijk te zien. Dus altijd bril af...
Mvg. Robbie

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2021, 21:38:45 »
Ik draag ook een bril. Niet ideaal, maar ik zie toch kans om ermee door de zoeker van een spiegelreflex te kijken. Het glas (van de bril) moet niet te ver van je oog staan in ieder geval.

Zijn voorloper, de Pentax KX, heeft een grotere bouw en kleinere spiegel. Een "krapper" beeld, maar de smallere beeldhoek (?) lijkt daar weer te helpen. En hij heeft nog een wijzer of naald i.p.v. LEDs.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2021, 21:41:53 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline theo bartelings

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2021, 12:45:34 »
Ook ik ben brildragend. Daar heb ik een "oog-schelp". Die past op alle Minolta's.
En als prettige bijkomstigheid zelfs op de Canon eos 6D.

groet,

Theo

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2021, 12:51:54 »
Die past ook op de Minolta 110 Mark II. ^^

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2021, 17:46:43 »
Autofocus filmkamera's werden over de jaren steeds beter, dus het maakt zin om een van de laatste te kopen. Mijn F80 (uit 2000) heeft bijvoorbeeld betere autofocus dan mijn F5 (uit '96)
die ik toen weer verkocht heb. En de F80 is een stuk goedkoper.
If it ain´t broke don´t fix it