Auteur Topic: welke scanner?  (gelezen 648 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
welke scanner?
« Gepost op: 7 augustus 2021, 12:27:01 »
Reflecta ImageBox iR of Reflecta 3 in 1 Scanner?

Mijn broer zoekt een scanner om heel veel negatieven in te scannen. (fotograferen zit in de familie) Hij twijfelt tussen deze twee. Heeft iemand er ervaring met een van deze?

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
Re: welke scanner?
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2021, 14:32:26 »
Sorry Ben ; deze  genoemde scanners  ken ik niet.
heb  wel een  Canon Canoscan 9000f  , deze geeft wel snel en goed resultaat als  het negatief /dia  heel vlak  ligt , je   kan deze ook  redelijk goed naar  je  eigen wensen instellen, en ook redelijk betaalbaar. ( en ook goed bruikbaar voor MF)
heb ook een  Plustec Opticfilm 8100 ; heel wat beter dan de Canon ; Qua instellingen ook  maar wel wat trager en de prijs is  ook wat hoger.
als je  echt kwaliteit  wil  raad ik de Plustec aan . ( enkel 35mm )
Hopelijk  heb ik jullie wat geholpen.
Mvg
Maurits W

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2021, 15:00:29 »
Het gaat hem niet om topkwaliteit maar meer om de bijna tienduizend beeldjes veilig te stellen. Dus als de resolutie iets is van 2500x1700 is dat voldoende. Als iemand iets heeft liggen wat dat aan kan zou het ook goed zijn, als het maar makkelijk te gebruiken is. Een standalone zou zijn voorkeur dan ook hebben boven eentje die aan de PC moet.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2021, 15:28:12 »
als het  niet om de betere kwaliteit gaat kan  je broertje  eens uitkijken naar  een Canoscan  bvb type  9000f  o.i.d.   die kunnen zeer behoorlijk  & snel   12 negatieven scannen.
Dit model is op dit  forum  nogal goed vertegenwoordigd en regelmatig  2dehands voor  een behoorlijke  prijs   & in nog  goede staat te koop .
Mvg
Maurits

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2021, 15:32:46 »
Dslr met macro lens en een lichtbakje….
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2021, 22:57:14 »
Zeker voor zwart/wit werkt een macrobjectief en bijv een Sony A7R met statief of hoger er goed met een Kaiser lichtbakje Manueel scherpstellen is een makkie met een digitale zoeker.  De kunst is natuurlijk goed scherp stellen, maar met F/11 is dat niet meer zo moeilijk . Hoger met je niet gaan ivm diffractie.  En eenmaal goed afgesteld kan je retesnel werken.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2021, 00:26:57 »
Die Reflecta scanner zijn wat kwaliteit betreft vrij matig. Maar als het niet te doen is om hoge kwaliteit dan moet je dus vooral kijken naar praktische zaken zoals hoe veel handelingen moet je doen om tot een scan te komen. Die Reflecta's hebben beide een houder voor bijv. 6 negatieven maar of ze ook automatisch doorgetransporteerd worden naar het volgende negatief kan ik zo gauw niet zien. Is dat niet het geval (zoals bij de Plustek scanners) dan zit je met 10000 negatieven dus ook 10000x dat ding te verschuiven. Verder moet je dan goed kijken of de scan meteen bruikbaar is - goed genoeg is wbt kleur en stofjes. Niet alles scanners geven meteen een goede scan - die moet je nog even nabewerken.

DSLR of een systeem kamera zoals de A7R (die zijn vrij duur trouwens) geeft goede kwaliteit maar ook naar moet je per negatief/dia doorschuiven. En als je zo'n ding niet hebt moet je die eerst kopen (+ lens en lichtbak) en die zijn zeker duurder dan de genoemde Reflecta's. Maar je kan wel standalone werken en de jpegs bijv. meteen op de TV bekijken.

De suggestie van een flatbed zoals de 9000f is zeker het overwegen waard door de mogelijkheid meteen 12 negatieven op de plaat te kunnen leggen die de scanner zelf verder scant. Nog beter is dan een Epson V700/V750 waar er 24 op de plaat kunnen. Maar die werken niet zonder computer.

Maar bij zoveel negatieven/dia's is denk ik de eerste stap selecteren. Scannen op wat voor manier dan ook neemt veel tijd en je bespaart veel met goed selecteren.

Jon

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2021, 10:03:29 »
Bij deze aantallen zou ik gaan voor een Bowens Illumitran, gekoppeld met een digitale camera.
Bij interesse kan die van mij, inclusief Nikon D70 en objectief in de verkoop.
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2021, 10:53:10 »
Ik zou ook voor de dslr optie gaan.
Zwart wit heel simpel, en kleur is mijn ervaring een cyaan filter tussen negatief en lichtbak te leggen, zit je heel dicht in de buurt van goeie resultaten.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2021, 22:50:25 »
Hee hier is ook mijn eerste reactie verdwenen.

Opnieuw dus.   Een dslr aanschaffen gaat het niet goedkoop houden en dan moet er dus ook nog het nodige bijkomen. Hij zoekt echt een simpele standalone oplossing. De Minolta Dual Scan die ik sinds kort heb is voor hem dan ook niet handig omdat die aan een PC gekoppeld moet worden.

Het stuk met voorselecteren op een lichtbalk is alleen handig voor de dia's en zwartwit, in kleur is het toch wel erg lastig.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2021, 22:55:37 »
Die simpele standalone leveren een belabberde kwaliteit (vaak zit er een simpel cameraatje in van een paar megapixel).
Voor betere kwaliteit zal hij toch echt een scanner aan een computer moeten hangen.
Aan hem de keuze.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2021, 23:58:57 »
Matige kwaliteit is bekend maar welke is het minst slecht?

Offline Odin_Analog

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2021, 11:45:59 »
Bij het moeten scannen van zoveel negatieven zou ik iets kopen van een hoge kwaliteit en die daarna dan weer verkopen. DSLR scannen kan erg vlot gaan en alle onderdelen zijn goed te verkopen weer. De Plustek is goeie kwaliteit maar schiet voor geen meter op vind ik altijd.

Offline beepy202

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2021, 22:14:56 »
Ik heb op dit moment een noritsu ls600 te koop staan op MP. Die doet bij de door u gewenste resolutie ca 360 frames per uur.

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2021, 22:37:10 »
Ik heb op dit moment een noritsu ls600 te koop staan op MP. Die doet bij de door u gewenste resolutie ca 360 frames per uur.

Hoi Beepy, welkom.