Auteur Topic: Ventilator voor de doka lichtdicht  (gelezen 867 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Ventilator voor de doka lichtdicht
« Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2021, 20:38:17 »
Kijk eens naar een Itho Daalderop  afzuiging dit is een slakkenhuis met enorm vermogen  , is te regelen met een standen schakelaar
Is niet goedkoop maar dit lijkt de oplossing. Ik heb al jaren zo,n ding maar ik moet hem nog aansluiten.
Wim

Dat zijn de zelfde motoren die ook in een ventilatorbox zitten die de afzuiging van een woonhuis verzorgt. Als je naar zo'n oplossing gaat moet je goed opletten dat deze niet de ventilatie van de rest van het huis in de war gooit.  Als je bijvoorbeeld op de bovenverdieping een slaapkamer ombouwt tot doka en je laat de ventilator permanent draaien omdat de toch niet veel lawaai maken dan wordt de benedenverdieping nagenoeg onthouden van verse lucht.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2021, 20:58:54 »
Ik helemaal geen ventilator in huis,.trouwens het is altijd wat >:D
Wim

Offline willem.m

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2021, 23:43:46 »
Ik ben een doka aan het bouwen en zouden daar ook ventilatie in willen. Weet iemand een mechanische ventilator op elektrisch die daarvoor geschikt is en dus lichtdicht?

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Ik heb destijds bij een zgn growshop een ventilatorbox aangeschaft. Die waren in alle soorten en maten beschikbaar afhankelijk van de inhoud van de ruimte en de kwaliteit is heel goed. De aanvoer van verse lucht gaat door een flexibele kunststof ventilatiebuis (in de ruimte zelf) die ik van binnen deels matzwart heb geschilderd.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2021, 08:28:08 »
wat veel mensen vergeten is dat als je lucht wegzuigt, er ook voldoende verse lucht weer bij moet. dus een dezelfde diameter gat met lichtsluis is nodig voor de aanvoer. dit geld ook voor hout en gaskachels trouwens. een luchtaanvoer vlak bij de kachel is hier het beste, anders zit je in huis eigenlijk alleen in de trek van de koude lucht aanvoer... 8)

ik ben eens een keer bij een probleem gehaald van een net geinstalleerde keuken waarbij de afzuiging boven het fornuis begon te klapperen na enkele minuten gebruik. dat huis zat zo potdicht, dat na een paar minuten huis leegzuigen er een te groot drukverschil was tussen binnen en buiten zodat de afzuiging mider goed ging werken en de terugslagklep begon te klapperen.

van die dingen dus...
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2021, 09:15:00 »
Daar ben ik ook wel voorbeelden van tegengekomen. Woningen met vocht probleem (beslagen ramen en schimmel) Hele blok werd gerenoveerd en vanwege de aparte bouw werd ons bedrijf erbij gehaald om de ventilatie te berekenen en in te meten. Na een jaar had één woning nog steeds de zelfde vochtproblemen. Bleek dat ze alle raamschuiven hadden dicht getapet, ze hadden ze al allemaal dicht maar de vrouw van het echtpaar vond dat ze met haar hand ervoor nog tocht voelde. Dus tape erover.

Mijn eigen afzuigkap heeft behalve actieve afzuiging ook actieve toevoer van buitenlucht. De kap heb ik aangepast zodat er een luchtgordijn om het fornuis zit en dat houdt erg veel kooklucht tegen, maar beter nog: ook stoom komt er nauwelijks langs.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2021, 11:52:59 »
tja. keuken elementen worden niet meer ontworpen op functie maar style. erg irritant.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2021, 13:48:23 »
Och dat was in de jaren tachtig en negentig ook al zo. Vooral als er binnenhuisarchitecten bezig waren geweest. Wij noemden dat altijd poppetjes architecten: alles voor de uitstraling en niets voor de functionaliteit.

Teug naar de doka: Om tocht te voorkomen is een twee keer zo grote oppervlakte van luchttoevoer t.o.v. de afzuiging wel zo prettig. En lucht toevoer laag, afzuiging hoog werkt over het algemeen het meest effectief.

Offline willem.m

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2021, 08:39:39 »
Och dat was in de jaren tachtig en negentig ook al zo. Vooral als er binnenhuisarchitecten bezig waren geweest. Wij noemden dat altijd poppetjes architecten: alles voor de uitstraling en niets voor de functionaliteit.

Teug naar de doka: Om tocht te voorkomen is een twee keer zo grote oppervlakte van luchttoevoer t.o.v. de afzuiging wel zo prettig. En lucht toevoer laag, afzuiging hoog werkt over het algemeen het meest effectief.

In principe is het juist beter de luchttoevoer hoog te plaatsen en de afzuiging laag, het liefst achter/ net boven de bakken. Dit laatste voorkomt dat de damp langs je gezicht wordt afgezogen. De hoge aanvoer van verse lucht ondersteunt deze wijze van afzuiging verder.

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 08:44:39 door willem.m »

Offline C.B.

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:29:59 »
Ik zit op een buiten gebruik zijnde badkamer bij mijn grootouders. Het enige van verluchting is zo'n rooster. Er leek wel licht door te komen. Die plak ik in 't vervolg toch maar af. Na een afdruk zet ik wel steeds de deur open en het licht aan. Anders vindt ik mijn weg niet meer voor te spoelen en de vorige afdruk op te hangen enz...
Beter gezegd: dat is het werk van mijn broer; de tijd, de deur en 't gewone licht regelen. Die heeft, in tegenstelling tot ik, daar zijn handen voor vrij. 't Is niet de beste hulp, die vervelende negenjarige, maar beter dan niks.

Cyriel

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2021, 13:59:30 »
Ik zit op een buiten gebruik zijnde badkamer bij mijn grootouders. Het enige van verluchting is zo'n rooster. Er leek wel licht door te komen. Die plak ik in 't vervolg toch maar af. Na een afdruk zet ik wel steeds de deur open en het licht aan. Anders vindt ik mijn weg niet meer voor te spoelen en de vorige afdruk op te hangen enz...
Beter gezegd: dat is het werk van mijn broer; de tijd, de deur en 't gewone licht regelen. Die heeft, in tegenstelling tot ik, daar zijn handen voor vrij. 't Is niet de beste hulp, die vervelende negenjarige, maar beter dan niks.

Cyriel

Offline C.B.

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2021, 14:01:40 »
Ge moet niet zo lachen, Martin, 't is een getrouwe weergave van de werkelijkheid  :'D!

Offline Kwibus

• Nieuw
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2021, 23:14:38 »
Gegroet,

Aansluiten op een donkere pijp met een paar bochten erin?

Als de doka voor niet roodgevoelig materiaal dient (zoals de meeste zwartwitpapieren), kan je die pijp ook rood maken aan de binnenkant.