Auteur Topic: Gezocht: reparatie handleiding Synchro Compur No. O  (gelezen 573 keer)

Offline Cor

• Vaste bezoeker
Gezocht: reparatie handleiding Synchro Compur No. O
« Gepost op: 29 juli 2021, 11:17:52 »
Hallo,

Ik ben op zoek naar een reparatie handleiding van een moderne (laatste ?) Synchro Compur sluiter No 0. Er zijn genoeg (dezelfde) handleidingen te vinden voor de oudere modellen Compurs, maar de mijne staat daar niet in. Hij is vergelijkbaar met dit plaatje; https://www.worthpoint.com/worthopedia/synchro-compur-shutter-av-1908123283

Het probleem is dat de "B"stand niet meer werkt, de sluiter indrukken opent en sluit het diafragma gelijk, de B laat de sluiter niett meer open staan. Ik heb een klein beetje ervaring met sluiters, en heb hem voorzichtig open gemaakt: en heb een losliggend dun veertje gevonden, dicht bij het ontspan handeltje. Ik neem aan dat dat veertje een palletje of zo op zijn plaats houdt, die zorgt dat de lens op B open blijft, maar waar dat veertje precies aan vast gezet moet worden ?

Alvast bedankt voor misschien wel en link naar een moderne handleiding, of een suggestie !

groet,

Cor

Offline Cor

• Vaste bezoeker
Re: Gezocht: reparatie handleiding Synchro Compur No. O
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2021, 09:07:27 »
Even een update, wie weet heeft iemand er iets aan; heb het veertje weer terug kunnen plaatsen, dankzij de foto's hier: https://www.photrio.com/forum/threads/synchro-compur-shutter-repair.167591/ vooral post #6.

Nu ben ik weer terug bij af: dwz, als je het ontspan handeltje indrukt (op B ) gaat de sluiter open, en blijft open, de sluiter sluit pas weer als je het handeltje met de hand weer naar buiten beweegt.

Ik hou het hier maar voorlopig bij, het zeker niet optimaal, maar het werkt. Als ik op IR materiaal fotografeer zit ik al gauw aan 4-10 sec belichtings tijd, en dan maakt het mogelijk bewgen van de lens als ik handmatig de lens weer moet sluiten niet uit.

Bovendien hoort de sluiter bij mijn minst gebruikte lens: een f5.6 65mm Super Angulon.

Mocht er toch nog een sugestie zijn om dit probleem te fixen, dan hoor ik het graag !

groet,

Cor

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2021, 09:20:53 »
Geen idee of the Compur-S enigzins overeen komt in ontwerp. Maar de B/T instellingen werkten in één van mijn camera's ook niet.
Het werd veroorzaakt doordat een tand van een gevorkt onderdeel een halve millimeter verbogen was.

(de vorktand links)

Dat onderdeel zit ongeveer op de positie van de trekveer op de 3 uur positie in je foto op Photrio.

Mijn afhandeling van het probleem op RFF

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax II
Laatste speeltjes: Mimosa I

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2021, 10:45:32 »
Vraag mij wel even af of het mogelijk niet normaal is.
Ik heb wel vaker een vintage camera gehad Waar bij de B functie iets anders werkt dan gebruikelijk.
d.w.z. op B zetten en dan met ontspanknop openen. Ontspan knop los en sluiter blijft open. Het sluiten gaat dan door transport of tijdenknop te verplaatsen. 
Als het eens sluiter is voor grootformaat wil je so wie so een functie hebben dat de lens open blijft om op het matglas te kunnen scherpstellen.
Vaak zit er een T functie op. Of een aparte knop om de sluiter structureel open te zetten
Staat er niet tips in een van deze handleidingen ?
https://learncamerarepair.com/productlist.php?category=2&secondary=20

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2021, 12:36:16 »
Geen idee of the Compur-S enigzins overeen komt in ontwerp. Maar de B/T instellingen werkten in één van mijn camera's ook niet.
Het werd veroorzaakt doordat een tand van een gevorkt onderdeel een halve millimeter verbogen was.

(de vorktand links)

Dat onderdeel zit ongeveer op de positie van de trekveer op de 3 uur positie in je foto op Photrio.

Mijn afhandeling van het probleem op RFF

Hoi Rick,

Dank je voor je feedback, er zijn inderdaad veel verschillende Compurs, en de mijne lijkt een van de laatste. (en anders dan dje ouwe, en weer anders dan de oudere Synchro Compurs met de oude sluiter tijd reeks, de Synchro Compur No O MXV CN-1210-051)

Je bedoelt het onderdeel waar ik  een A op gezet heb ? (b en c zijn de uiteindes van het veertje wat ik weer terug geplaatst heb)

groet,

Cor

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2021, 12:41:54 »
Is geen normaal gedrag, geen van mijn andere grootformaat sluiters vertoont het.

Om de lens te openen voor compositie en scherpstellenis er een aparte handel.

Met een draadontspanner (die je normaal gebruikt) druk je bij "B"de ontspan handel in, en zodra je de draadontspanner terug laat komen moet de lens weer sluiten, maar bij mij blijft hij dan open staan, en moet ik manueel de ontspan hendel weer naar buiten bewegen om de lens te sluiten.

Helaas zit er geen "T" instelling op deze sluiter, vindt ik voor lange opnames ook veel prettiger.

groet,

Cor

Vraag mij wel even af of het mogelijk niet normaal is.
Ik heb wel vaker een vintage camera gehad Waar bij de B functie iets anders werkt dan gebruikelijk.
d.w.z. op B zetten en dan met ontspanknop openen. Ontspan knop los en sluiter blijft open. Het sluiten gaat dan door transport of tijdenknop te verplaatsen. 
Als het eens sluiter is voor grootformaat wil je so wie so een functie hebben dat de lens open blijft om op het matglas te kunnen scherpstellen.
Vaak zit er een T functie op. Of een aparte knop om de sluiter structureel open te zetten
Staat er niet tips in een van deze handleidingen ?
https://learncamerarepair.com/productlist.php?category=2&secondary=20

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2021, 13:04:48 »
Je bedoelt het onderdeel waar ik  een A op gezet heb ? (b en c zijn de uiteindes van het veertje wat ik weer terug geplaatst heb)

Het gevorkte onderdeel zit op de Compur-S aan ontspanhandel "A" geklonken (steekt recht omhoog in mijn foto)
Lijkt er niet op dat dit ook maar enigzins overeen komt met de Synchro-Compur. Dezelfde ruimte lijkt in gebruik te zijn voor de flitssynchronisatie.

Mogelijk dat forumlid hanskerensky wat meer kan vertellen?
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax II
Laatste speeltjes: Mimosa I

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2021, 09:43:16 »
Misschien dat een of meerdere detail foto's van je eigen sluiter ons op het goede spoor kunnen zetten.
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2021, 21:16:21 »
Zal van de week wat foto' s proberen te maken en posten

Groet,
Cor

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2021, 10:23:45 »
Misschien dat een of meerdere detail foto's van je eigen sluiter ons op het goede spoor kunnen zetten.

hallo Hans,

zie hieronder een serie foto's van  mijn sluiter, hoop dat ze duidelijk (genoeg) zijn, misschien heb je een suggestie ?

groet,

Cor

De sluiter

Front verwijderd

Sluiter ontspannen

Close up

Close up met veertje en palletje verwijderd

Sluiter die blijft hangen nadat de sluiter gesloten is, op "B" moet dan de sluiter geholpen worden met sluiten door het ontspan handeltje naar buiten te bewegen

Cor

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 4 augustus 2021, 10:02:07 »
Hallo Cor,

Bedankt voor de foto's. Maakt alles wat duidelijker.

Ik heb alleen ooit eens een ouder type Synchro-Compur 0 gerepareerd. Deze heeft dat veertje wat je los had zitten dus niet.

Wel valt me op dat jouw losse veertje een ontzettend sterke knik heeft. Dit is ongebruikelijk bij veren waar de bochten toch meestal wat ruimer genomen worden om breuk te voorkomen.
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 4 augustus 2021, 10:20:39 »
Hoi Hans,

ik heb ook wel een oudere Synchro Compur open gehad (met de oude sluitertijden reeks) en die zijn inderdaad anders.

De mijne is ook niet helemaal identiek met de foto van internet boven (waar ik de letters heb in geplaatst).

Het veertje schoot volgens mij los toen ik bezig was met de span handel, en dankzij de foto boven (letters b en c) heb ik hem weer terug kunnen plaatsen (zonder dat veertje gaat de sluiter op B open en gelijk weer dicht, denk de snelste sluitertijd). Het veertje zelf is heel dun, en niet heel krachtig, houdt denk ik het palletje er onder op zijn plaats. Met het veertje terug geplaatst is het probleem weer terug.

Het is als of er bij de B stand een veertje ontbreekt/niet goed staat die de ontspan handel helemaal uit duwt.

groet,

Cor

Hallo Cor,

Bedankt voor de foto's. Maakt alles wat duidelijker.

Ik heb alleen ooit eens een ouder type Synchro-Compur 0 gerepareerd. Deze heeft dat veertje wat je los had zitten dus niet.

Wel valt me op dat jouw losse veertje een ontzettend sterke knik heeft. Dit is ongebruikelijk bij veren waar de bochten toch meestal wat ruimer genomen worden om breuk te voorkomen.