Werkplaats > Links naar reparatiehandleidingen

Gezocht: reparatie handleiding Synchro Compur No. O

(1/3) > >>

Cor:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een reparatie handleiding van een moderne (laatste ?) Synchro Compur sluiter No 0. Er zijn genoeg (dezelfde) handleidingen te vinden voor de oudere modellen Compurs, maar de mijne staat daar niet in. Hij is vergelijkbaar met dit plaatje; https://www.worthpoint.com/worthopedia/synchro-compur-shutter-av-1908123283

Het probleem is dat de "B"stand niet meer werkt, de sluiter indrukken opent en sluit het diafragma gelijk, de B laat de sluiter niett meer open staan. Ik heb een klein beetje ervaring met sluiters, en heb hem voorzichtig open gemaakt: en heb een losliggend dun veertje gevonden, dicht bij het ontspan handeltje. Ik neem aan dat dat veertje een palletje of zo op zijn plaats houdt, die zorgt dat de lens op B open blijft, maar waar dat veertje precies aan vast gezet moet worden ?

Alvast bedankt voor misschien wel en link naar een moderne handleiding, of een suggestie !

groet,

Cor

Cor:
Even een update, wie weet heeft iemand er iets aan; heb het veertje weer terug kunnen plaatsen, dankzij de foto's hier: https://www.photrio.com/forum/threads/synchro-compur-shutter-repair.167591/ vooral post #6.

Nu ben ik weer terug bij af: dwz, als je het ontspan handeltje indrukt (op B ) gaat de sluiter open, en blijft open, de sluiter sluit pas weer als je het handeltje met de hand weer naar buiten beweegt.

Ik hou het hier maar voorlopig bij, het zeker niet optimaal, maar het werkt. Als ik op IR materiaal fotografeer zit ik al gauw aan 4-10 sec belichtings tijd, en dan maakt het mogelijk bewgen van de lens als ik handmatig de lens weer moet sluiten niet uit.

Bovendien hoort de sluiter bij mijn minst gebruikte lens: een f5.6 65mm Super Angulon.

Mocht er toch nog een sugestie zijn om dit probleem te fixen, dan hoor ik het graag !

groet,

Cor

Mr_Flibble:
Geen idee of the Compur-S enigzins overeen komt in ontwerp. Maar de B/T instellingen werkten in één van mijn camera's ook niet.
Het werd veroorzaakt doordat een tand van een gevorkt onderdeel een halve millimeter verbogen was.

(de vorktand links)

Dat onderdeel zit ongeveer op de positie van de trekveer op de 3 uur positie in je foto op Photrio.

Mijn afhandeling van het probleem op RFF

cmug:
Vraag mij wel even af of het mogelijk niet normaal is.
Ik heb wel vaker een vintage camera gehad Waar bij de B functie iets anders werkt dan gebruikelijk.
d.w.z. op B zetten en dan met ontspanknop openen. Ontspan knop los en sluiter blijft open. Het sluiten gaat dan door transport of tijdenknop te verplaatsen. 
Als het eens sluiter is voor grootformaat wil je so wie so een functie hebben dat de lens open blijft om op het matglas te kunnen scherpstellen.
Vaak zit er een T functie op. Of een aparte knop om de sluiter structureel open te zetten
Staat er niet tips in een van deze handleidingen ?
https://learncamerarepair.com/productlist.php?category=2&secondary=20

Cor:

--- Citaat van: Mr_Flibble op 30 juli 2021, 09:20:53 ---Geen idee of the Compur-S enigzins overeen komt in ontwerp. Maar de B/T instellingen werkten in één van mijn camera's ook niet.
Het werd veroorzaakt doordat een tand van een gevorkt onderdeel een halve millimeter verbogen was.

(de vorktand links)

Dat onderdeel zit ongeveer op de positie van de trekveer op de 3 uur positie in je foto op Photrio.

Mijn afhandeling van het probleem op RFF

--- Einde van citaat ---

Hoi Rick,

Dank je voor je feedback, er zijn inderdaad veel verschillende Compurs, en de mijne lijkt een van de laatste. (en anders dan dje ouwe, en weer anders dan de oudere Synchro Compurs met de oude sluiter tijd reeks, de Synchro Compur No O MXV CN-1210-051)

Je bedoelt het onderdeel waar ik  een A op gezet heb ? (b en c zijn de uiteindes van het veertje wat ik weer terug geplaatst heb)

groet,

Cor

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie