Auteur Topic: Macrofotografie met extension tubes; advies gevraagd  (gelezen 3653 keer)

Offline RonMon

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Beginnend analoog fotograaf
Re: Macrofotografie met extension tubes; advies gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 7 januari 2022, 20:18:10 »
Beste Frans,

Ik heb een Minolta X700 camera (stond in mijn post op 26 juli).
Ik heb het macro project even in de koelkast gezet omdat ik aan de IC opleiding begonnen ben in een ziekenhuis en daar mijn handen vol aan heb. Ik heb fotografie nu even op een lager pitje gezet. Ik heb inmiddels wel wat geprobeerd hier en daar en de panagor en 50mm lens geven al een mooi resultaat. Als ik wat meer tijd heb wordt het vervolgd.
Toch nog bedankt voor je reactie!

Groeten,
Ronald

Na alles gelezen te hebben ben ik er nog steeds niet achter wat voor toestel je hebt.
Ik heb een Canon 6D mkII met een echte 100mm F2.8 macro lens, met deze combinatie maak ik prachtige macrofoto's en ook portret foto's
Omdat we ook workshops geven en ik meer van dit soort vragen kreeg ben ik eens gaan kijken of er een mogelijkheid was om het allemaal  wat goedkoper te doen qua objectief.
Al een tijdje gebruiken we nu M42 lenzen met een Canon adapter (€ 18.-)
Bijvoorbeeld de Helios 44-2 met wat tussen ringen (samen gekocht voor nog geen € 60.-) geven een geweldig goed resultaat op een digitaal toestel
Je zal dan wel handmatig scherp moeten stellen, maar een goede macrofotograaf stelt bijna altijd handmatig scherp ook met een digitaal objectief, dus moet dat geen belemmering zijn. 
Omdat het al lang is geleden dat er op dit topic is geschreven is het misschien handig als je nog wat wilt weten over deze combinatie om me een mailtje of een PB-tje te sturen
gr. Frans
It's Not The Camera, It's The Photographer

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2022, 21:20:58 »
Succes gewenst met de opleiding.

De X700 is toch wel een van de pijlers van Minolta geweest in de jaren tachtig en negentig.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline RobS

• Nieuw
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2024, 19:14:45 »
Helemaal mee eens, ik heb zelf vele jaren met veel plezier met een Minolta X700 in combinatie met een Tokina ATX 90mm macro gewerkt. En dan het liefst in de half-automatische A-stand, zodat jezelf de scherptediepte met het diafragma in de hand hebt. Moet wel eerlijk bekennen dat macro-fotografie met een redelijk moderne DSLR mij een stuk beter afgaat, omdat je het resultaat meteen bij de hand hebt en daarop eventueel de camera-instellingen kunt corrigeren. Naast het feit dat je bij macro-fotografie rekening moet houden met verschrikkelijk veel uitval (ook digitaal), omdat allerlei omstandigheden om je heen dat gewenste plaatje makkelijk kunnen verpesten. Denk maar aan trillen/bewegen van je object door bijvoorbeeld de wind of het insect denkt er niet aan om te blijven zitten net op het moment dat je afdrukt. Of je staat zelf in een vreselijk ongemakkelijke houding, enfin zo kan ik wel nog meer hindernissen bedenken.

1:1 macro-fotografie moet je trouwens bij voorkeur binnen doen met een stevig statief en goede TTL-gestuurde flitser. Dat kan die X700 ook heel goed. Ik heb nog ergens zo'n flitser liggen (Minolta Electroflash 360PX).
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2024, 19:18:40 door RobS »

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #33 Gepost op: 14 januari 2024, 10:23:42 »
Zoals eerder even gememoreerd werd, gebruik een omkeerring.
Gr. Joop
Maar met een omkeerring moet je wel héél erg dicht op je onderwerp gaan zitten, waardoor het al direct ongeschikt is om bijvoorbeeld insekten mee te fotograferen. Die zijn dan al lang weg.

Offline RobS

• Nieuw
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2024, 13:43:52 »
Maar met een omkeerring moet je wel héél erg dicht op je onderwerp gaan zitten, waardoor het al direct ongeschikt is om bijvoorbeeld insekten mee te fotograferen. Die zijn dan al lang weg.

Dat klopt inderdaad als je een 50mm standaard-objectief hierbij gebruikt, maar met een omgekeerd tele-objectief kun je die afstand weer werkbaar krijgen. Dat heb ik in het verleden wel eens gedaan met een balg in combinatie met omkeerring en een 200mm objectief. Scherptediepte blijft echter ook hierbij een dingetje.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #35 Gepost op: 1 februari 2024, 10:09:36 »
Overigens: een echt macro-objectief voor een X-700 kost geen vermogen meer. Voor rond de 100 euro moet dat wel lukken.

Zelf heb ik geen ervaring met het Minolta spul, maar wel met de Pentax f4.0 50mm en de f4.0 100mm. Die 50mm is een van de beste objectieven in mijn tas en ook die 100mm voldoet meer dan goed. Een echt macro-objectief werkt zoveel makkelijker en de resultaten zullen zoveel beter zijn dat ik niet zou twijfelen over die investering.

En als het niets is verkoop je het objectief gewoon weer voor hetzelfde bedrag.