Auteur Topic: Rotterdam op Tri-X  (gelezen 397 keer)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Rotterdam op Tri-X
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2021, 01:18:45 »
Die zien er goed uit Charles. Tri-X in de Tmax ontwikkelaar gaat ook prima.

Dat paadje achter de Hef had ik daar nog niet ontdekt. Kan je er daar dan ook dichterbij komen?

Jon

Offline Robert

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2021, 08:13:24 »
Dat paadje achter de Hef is op Zuid, vlakbij de Jumbo "Vijf Werelddelen" in het Entrepotgebouw, je kunt tot aan de Hef (die eigenlijk Koningshavenbrug heet) lopen en daar staat dan een hek. Door de spijlen van het hek zou het dan mogelijk moeten zijn een foto van "hoe het was" te maken alleen ben ik niet zeker of de treinrails nog op de brug liggen. Het (olifanten)paadje hoort bij het Hefpark annex een BMX crossbaan.

Het ziet er misschien allemaal onooglijk uit maar het is historische grond! Aan de Rosestraat, waaraan het Hefpark ligt, is nog het oude hoofdkantoor en stationsgebouw van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij te vinden. Er zit geloof ik nu een advocatenkantoor in. Dat station was vroeger, tot begin jaren zestig van de vorige eeuw, het vertrekpunt voor de trams (o.a. "De Moordenaar" en later het fraaie Sperwer-stel) die daar vandaan naar de Hoekse Waard en de Zeeuwse Eilanden vertrokken.

Einde jaren zestig werden de tramlijnen van de RTM verbust omdat dat qua exploitatie goedkoper was. Bovendien had het tramnet van de RTM in 1953, de watersnoodramp, zoveel schade opgelopen dat het die klap daarna eigenlijk nooit meer echt te boven kwam: nadien werden de tramlijnen dan ook één voor één opgeheven. De laatste rit was op 14 februari 1966: een tramrit tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse.

Mooie contrastrijke foto's. Voor mij de eerste (zicht op het Noordereiland) en dus de laatste. :)
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 08:33:55 door Robert »
Some day you will be old enough to start reading fairy tales again (C.S. Lewis).

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2021, 09:02:59 »
Als de rails nog op de brug liggen zie je die niet want de hef staat omhoog.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2021, 09:17:21 »
De rails liggen nog op de brug. Zowel op het hefgedeelte als op de boog secties.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2021, 12:03:22 »
je kunt tot aan de Hef (die eigenlijk Koningshavenbrug heet)

Ja, Willem III is er een keer wezen kijken en toen moesten er opeens allerlei zaken naar hem vernoemd worden. Willemsbrug, Koningshaven etc.
Met koningen die ergens een keer komen kijken heb ik niet zoveel; met de mensen die er wonen of hebben gewoond des te meer. En in mijn geval gaan mijn gedachten altijd in het bijzonder naar mijn moeder, die op het noordoostelijk deel van het Noordereiland is geboren. Een groot deel van het Noordereiland is gespaard gebleven, maar dat deel niet. Ze heeft het ternauwernood overleefd. En ze leeft nog steeds.  :)  Op de plaats waar haar geboortehuis stond (Maaskade 7a) staan nu appartementen.

Dit soort foto's roept voor velen dus nog gemengde gevoelens op, al zal dat door de tijd wel minder worden door verjonging en instroom van buitenaf.
Aan de vaste wal staat hier en daar ook nog een oud gebouw. Het "Witte Huis"(foto's 5,6 en 7) is daar een voorbeeld van. Stukjes Koningshaven en Wijnhaven; het zijn flarden. Als je wat meer westwaarts van de binnenstad gaat kun je nog wel de sfeer van de oude havens proeven. Al vrij snel kom je dan bij Delfshaven. Een stukje westelijker heb je bijvoorbeeld de oude binnenstad van Schiedam. En een iets langer stukje westelijker kom je bij Maassluis. Dat zijn zo drie plaatsen die bij me opkomen.

En dit brengt mij dan bij een andere draad van Charles: die over het uitje naar Willemstad (vernoemd naar een andere Willem).
Ken je die van die AFF-ers die naar Willemstad gingen? Ze gingen niet ...

https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,29436.0.html

Misschien zijn de bovengenoemde oude havens (of een ervan) een aardig alternatief?
Ik zeg het overigens niet voor mezelf, want voor mij is het ongeveer even ver weg als Willemstad.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Robert

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2021, 12:13:08 »
Als de rails nog op de brug liggen zie je die niet want de hef staat omhoog.
Ow ja, da's lekker suf van mij... :(

De rails liggen nog op de brug. Zowel op het hefgedeelte als op de boog secties.
Ik bedoelde (ook) voor en na het hefgedeelte... 8)
Some day you will be old enough to start reading fairy tales again (C.S. Lewis).

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2021, 12:16:24 »
........ En in mijn geval gaan mijn gedachten altijd in het bijzonder naar mijn moeder, die op het noordoostelijk deel van het Noordereiland is geboren. Een groot deel van het Noordereiland is gespaard gebleven, maar dat deel niet. Ze heeft het ternauwernood overleefd. En ze leeft nog steeds.  :)  Op de plaats waar haar geboortehuis stond (Maaskade 7a) staan nu appartementen.......

De op een na laatste keer dat ik in Rotterdam was (in 2001) heb ik op die plek een groot ventilatie project gehad voor die hele woon unit die daar nu staat.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2021, 12:51:10 »
Tja, het leven gaat door. Je vraagt je dan af of de huidige bewoners weten wat zich daar heeft afgespeeld. Hier is slechts één anekdote.

Mijn oma ziet vlakbij Duitse soldaten in een rubberbootje aanmeren. Een ijverige Nederlandse politieagent, die ook niet goed weet er allemaal gebeurt, probeert daar nog iets van te zeggen. Hij wordt ter plekke doodgeschoten.

De ernst was nu wel duidelijk.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli 2021, 17:53:44 »
Dat paadje achter de Hef had ik daar nog niet ontdekt. Kan je er daar dan ook dichterbij komen?
Jon

Dat paadje wat je op de voorgrond ziet is niet wat naar boven gaat, dat boven is van degene die je rechts ziet en dat is van een soort fiets crossbaan.
Kan je met je fiets naar beneden rijden en dan over een paar grote hobbels.
Er is wel een soort trap naar boven van wat stammetjes gemaakt, maar boven is weinig te zien: een hek met daar achter onkruid tot neushoogte, dan weer een hek en dan ergens de Hef.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-