Auteur Topic: Zelfbouw lichtmeter  (gelezen 178 keer)

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
Zelfbouw lichtmeter
« Gepost op: 20 juli 2021, 18:19:44 »
Ik zag via Facebook een Kickstarter naar een nieuwe compacte lichtmeter: https://kosmofoto.com/2021/07/negative-supply-launches-lm1-light-meter-on-kickstarter/?fbclid=IwAR1_EX7Xc_lERG5SV2hRYVO_hgbBU-gUK3QYlfsrBDe01NE6NAFSb_YgePk.
Na verder lezen zag ik de prijs... Laat maar zitten.
Toen dacht ik, zou er al iemand 1 zelf gemaakt hebben met een Arduino? Ja hoor: https://create.arduino.cc/projecthub/vasyl-pominchuk/lightmeter-flashmeter-for-photographers-7be5ad

De spullen zijn besteld (ome Ali), €12,- voor 2 lichtmeters. Ik heb wat te doen deze zomer.

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Online cmug

• Analoog liefhebber
Re: Zelfbouw lichtmeter
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2021, 18:28:41 »
Interessant, kan met wat tweaken mogelijk zo compact gebouwd worden dat het in vintage camera's ingebouwd kan worden ipv versleten selenium cel 
Dat kickstarter project slaat echt nergens op. Welke gek betaald $ 379 (goedkoopste model) voor type waar nog productie lijn nog voor moet worden opgezet ? Bij andere top A merken, bijv. Sekonic, Gossen etc koop je een fractie van dat bedrag voor een bewezen betrouwbaar meter met soortgelijke specificaties .
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2021, 18:34:51 door cmug »

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2021, 20:43:27 »
Daar sluit ik me bij aan, bijna vierhonderd dollar en wat komt er nog allemaal bij? Lijkt me ook niet echt levensvatbaar in deze tijd waarin een telefoon ook een redelijk betrouwbare meter biedt (niet mijn Nokia 6310i maar dat geeft niet ik heb al een mooie meter).

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2021, 20:53:05 »
Veel geld maar wel met een ingebouwde kleurtemperatuurmeter, dat zie je m.i. niet vaak

Rob

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2021, 21:55:04 »
Hij is inderdaad aardig aan de prijs en de ingebouwde accu vind ik ook niet echt handig.
Ik vind het toch wel prettig dat ik snel een batterij kan vervangen als mijn meter aangeeft dat de spanning laag is.
Gegarandeerd dat je hem een keer vergeet op te laden.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2021, 07:39:12 »
Tja, dat is Kosmofoto. Stephen heeft redelijk wat succes met zijn website (blog) en webshop waar hij voornamelijk film verkoopt. Wat ik destijds minder leuk vond, is dat hij geruchten over de discontinuïteit van film de wereld in hielp. (waaronder het stoppen van Fuji Superia 200) om zijn eigen verkoop een boost te geven. Aan zijn bronnen en onderbouwing in artikelen schort het nog wel eens. Toch is zijn blog vaak de moeite waard om te lezen.

Over de belichtingsmeter voor de Arduino zit ik al langer na te denken. En toch lijkt mijn Leningrad 8 het nog steeds wonderbaarlijk goed te doen.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~