Auteur Topic: spaties tussen Negatieven Leica M3 DS 1956  (gelezen 251 keer)

Online L.Cavalier

• Analoog liefhebber
spaties tussen Negatieven Leica M3 DS 1956
« Gepost op: 19 juli 2021, 20:03:32 »
opgemerkt dat de spaties tussen de negatieven van een Leica M3 DS ( 1956) kleiner zijn dan bij mijn M4.
niets negatief dus, ze zijn wel zeer regelmatig, ik denk dat ik er 38 of 39 beelden zal uithalen was nu een test met een stuk film.
De M3 DS lijkt aangenamer, soepeler te lopen dan de M4....de meetzoekerbassis is duidelijk ook groter dan de M4.
Het tweemaal doorspoelen van de film vind ik ook geen enkel probleem, waar  sommige wel hinder van ondervinden.
Even een 35 mm Summaron zonder bril gebruikt , dacht dat het niet kon maar heb heel de zoeker gebruikt en het is zeker doenbaar ook  zonder het zoeker venster met tape af  te dekken.
.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2021, 20:14:37 door L.Cavalier »

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Re: spaties tussen Negatieven Leica M3 DS 1956
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2021, 20:20:33 »
Dat is toch wel apart, want de spatiëring zou eigenlijk standaard moeten zijn. Zodat de positionering van de nummering ook overeenkomt. Echt mooi is als de spatiëring precies tussen de perforatie valt i.v.m. het knippen.

Het regelmatige transport, en de spatiëring is toch wel een sterk punt van Leica's. Menig andere kleinbeeld camera kan daar een voorbeeld aan nemen.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2021, 21:26:57 »
Even snel de meetlat langs wat negatieven gelegd. Nikon, Minolta, Pentax, Canon, Rollei, geen van allen problemen, allemaal steeds de zelfde spatiëring. Wel inderdaad bij sommige een fractie meer ruimte dan bij anderen. De enige waar ik geen constante spatiëring heb gehad is bij een Mamiya ZM.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2021, 10:35:37 »
Ik meen dat de beeldafstand altijd 8 perforaties was bij kleinbeeld.
Als de spatiering wisselt zou het beeldje merkafhankelijk iets kunnen variëren in grootte.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2021, 12:05:36 »
Brandpuntsafstand van de lens heeft ook invloed op op de spatiëring zover ik weet.   

Bij mijn LTM Leica's is de afstand tussen de frames ook erg klein vergeleken met andere camera's.
Maar daar is de afmeting van het negatief frame is volgens mij iets wijder dan 36mm.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Clarus MS-35
Laatste speeltjes: Mimosa II, Simlar 5cm f/3.5 lens

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2021, 14:41:17 »
Brandpuntsafstand van de lens heeft ook invloed op op de spatiëring zover ik weet.   
Dat is een nieuwe voor mij.

Ik zou denken dat de spatiering volledig bepaald wordt door film transport en filmvenster
Geladen met film: Olympus Mju-I, Bronica SQ-b + 80/2.8

Online L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2021, 14:43:48 »

Met de 35   50   en 90 mm zie ik geen verschil in grootte van de spaties, daartegen wel met de Super Heliar 15 mm waar er maar een kleine speet tussen de opnames overblijft , zal moeilijk juist doorknippen zijn!
Dat is een nieuwe voor mij.

Ik zou denken dat de spatiering volledig bepaald wordt door film transport en filmvenster

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2021, 14:59:17 »
Ligt eraan hoe dicht het achterste lenselement op het filmvenster en de film zit. Groothoeklenzen liggen vaak wat dieper in de camera body. Jupiter-12 / Biogon lenzen als extreem voorbeeld.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Clarus MS-35
Laatste speeltjes: Mimosa II, Simlar 5cm f/3.5 lens

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2021, 15:06:33 »
Maar als de film strak tegen de geleiding aanligt kan er toch geen licht meer bijkomen? Ik weet dat de 126 cassette camera's er wel last van hadden maar dan zag je altijd zo'n randje (kan ook door het voorkaderen komen natuurlijk).

Online L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2021, 20:17:07 »
Zoals ik in een bovenstaande topic al vermeld heb is de spatie het kleinst met de Super Heliar 15 mm, die iets dieper in de camera body verzonken zit.
Als je een Super Angulon 21 mm bekijkt zit deze nog veel dieper in de body.
Dit is hierboven door Mr Fibble al vermeld.
Zelfs mer de Summaron 35 mm was er geen verschil tussen  de 50 en de 90 mm te zien.
Deze zit zelfs enkele mm  naar voren in de lens
Maar er is geen probleem als het altijd dezelfde spaties zijn, bij onregelmatige spaties zou ik mij wel zorgen ma

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2021, 21:10:37 »
Onregelmatige spaties heb ik maar bij twee camera's gehad. De Kiev 6S - rolfilm (die ik nog steeds heb) en bij een Mamiya ZM - kleinbeeld (die begon ernstig te overlappen waarna hij in de vuilnisbak is beland).