Auteur Topic: Rollei RPX25 in 120 formaat  (gelezen 641 keer)

Offline hasselbladuser

• Regelmatige bezoeker
  • **
Rollei RPX25 in 120 formaat
« Gepost op: 17 juli 2021, 11:34:29 »
Ik had al een tijdje RPX25 in de koelkast liggen exp, dat nov2022 en besloot deze vanochtend in de pinhole camera te gebruiken om de hoge waterstand in de Waal te fotograferen.
Bij het inzetten merkte ik al dat het schutpapier een kleine fractie te breed is maar niet zoveel te breed dat deze niet meer opwikkelt. Maar toen ik de film in de paterson spoel probeerde te spoelen merkte ik dat de film zelf een fractie te smal is en dus niet mooi in de groef blijft zitten. Door hem om te draaien en het stuk met het plakband eerst in te speoeln lukte het me eindelijk wel, maar helemaal netjes ging dat niet. Maar goed, bij het scannen merk je echt dat de film te smal is, hij kan niet eens aan beide kanten geklemd worden in de filmhouder van mijn Epson V700!
Hebben jullie dit ook al eens gemerkt?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
Re: Rollei RPX25 in 120 formaat
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2021, 11:40:40 »
heb je ze al gemailt met het probleem? ben wel benieuwd hoeveel ie te smal is. heb je een schuifmaat?
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline hasselbladuser

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2021, 12:57:14 »
Ik heb net gemeten 59,3mm terwijl Tri-X 120 formaat 61mm is.
Ik ben net bezig met inscannen en de film is erg overbelicht ("zwaar gedekt") ontwikkeld in HC110 dilB. 5 minuten. Zitten overal puntjes in.
Maar ik zal Maco een berichtje sturen.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2021, 15:56:20 »
Dat is dus zonde. Ik heb even dor mijn oude negatieven gestruind maar alles is hier even breed. Wellicht gewoon een fout gesneden film gehad.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2021, 16:28:36 »
Die spoort niet helemaal.   :\

Maar toen ik de film in de paterson spoel probeerde te spoelen merkte ik dat de film zelf een fractie te smal is en dus niet mooi in de groef blijft zitten.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2021, 18:55:39 »
Onlangs nog een RPX 25 film geschoten met de Kiev. Daarna ontwikkeld in de Paterson Super System 4. Ik spoel altijd op vanaf de kant waar de tape niet op zit. En daarna gescand met de Epson V550. Welke batch het was weet ik niet meer... helaas. Wel een vrij recente.

Geen problemen gehad met het schutpapier en de breedte van de film.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline hasselbladuser

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2021, 17:11:53 »
Ik heb contact opgenomen met Maco en ze bevestigen dat er met die batch een snijfout is gemaakt. Ik krijg een nieuw rolletje bij mijn volgende bestelling. Toch heel aardig, aangezien ik dit rolletje wel heb kunnen gebruiken.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2021, 17:12:44 »
Zo hoort het dus.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2021, 19:16:50 »
Prima service, dat is tegenwoordig niet meer standaard.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2021, 19:31:08 »
Kijk, dat is netjes van Maco. En zo hoort het ook, voor die keer dat het fout gaat moet je het netjes kunnen oplossen.

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2021, 21:02:53 »
Kijk, dat is netjes van Maco. En zo hoort het ook, voor die keer dat het fout gaat moet je het netjes kunnen oplossen.

Tsja, netjes opgelost. Maar moet dit tijdens kwaliteit controle niet opvallen?
Ik denk dan meteen dat ze dachten; gewoon verkopen, oplossen is goedkoper dan weggooien
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), Mamiya Press lens/body doppen en toebehoren, Canon AE-1Program (zwart)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2021, 19:45:03 »
Citaat
Ik denk dan meteen dat ze dachten; gewoon verkopen, oplossen is goedkoper dan weggooien

We willen ook films voor een betaalbare prijs, iedere film of batch controleren kost geld. En bij deze batch zal hij er door geslopen zijn. De Rollei zwart-wit films worden bij Harman/Ilford gemaakt. Het is de eerste keer dat ik lees dat er iets mis gaat met deze film. Bovendien gebeurt het meeste in het donker.  8)

Bij Ilford komen fouten zelden voor, bij Kodak iets vaker maar nog steeds weinig.

Een kwaliteitscontrole is nooit 100% waterdicht, zelfs bij Toyota niet. Die het TPS (Toyota Production System) tot een van de beste van de industrie heeft gemaakt. :)

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2021, 13:29:16 »
De Rollei zwart-wit films worden bij Harman/Ilford gemaakt.
Niet allemaal, RPX25, Retro 80/Superpan200 en Retro 400 zijn gefabriceerd door Agfa.
De Retro en Superpan worden bij Foma tot bruikbare film gesneden en opgerold. Van RPX25 weet ik dit eigenlijk niet.

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 7 september 2021, 13:41:39 »

Dit vind ik negatief denken. Iedereen maakt fouten. Ikzelf, jij ook en bij Maco ook. T'is netjes opgelost, dat vind ik veel belangrijker.
Beware of darkness.