Auteur Topic: Kiev 60  (gelezen 359 keer)

Offline _Jesse

• Regelmatige bezoeker
  • **
Kiev 60
« Gepost op: 12 juli 2021, 19:59:09 »
Dag allemaal,
Vandaag ontving ik mijn nieuwe Kiev 60. De camera ziet er super uit maar heeft een klein euveltje: Het veertje van een van de zijklepjes van de waist level viewfinder (wat is eigenlijk de nederlandse term hiervoor?) is naar de buitenkant gedraaid waardoor het klepje niet vanzelf open springt. Ik krijg het maar niet voor elkaar het veertje naar de juiste kant te dwingen en wil ook geen schade aanrichten door het veertje te laten breken of de lak te beschadingen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2021, 15:08:01 door _Jesse »

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Kiev 60 waist level viewfinder
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2021, 20:00:12 »
Schacht zoeker is het woord. Ik heb er zelf niet een dus ik weet niet hoe deze in elkaar zit.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2021, 20:13:32 »
Mocht je er niet uitkomen, stuur me dan een bericht. :) om de veer weer op zn plek te krijgen zul je een klein haaknaaldje nodig hebben.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline _Jesse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2021, 21:17:12 »
Dat is een goede, ga ik proberen!

En inmiddels gelukt! Een haaknaaldje bleek inderdaad een heel handig gereedschapje.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2021, 21:37:18 door _Jesse »

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2021, 22:49:16 »
Lichtkap zoeker >:D
Wim

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2021, 16:14:47 »
Schoorsteen zoeker >:D

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2021, 09:46:54 »
Dat heet een Buikzoeker :)
Bij mij niet nodig, die zie je zo wel :D
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline _Jesse

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Kiev 60
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2021, 15:13:46 »
Ai.. nu een iets serieuzer probleem met de Kiev  8(
Gisteren ging de filmtransporthendel ineens heel stroef. Hij leek in eerste instantie vast te zitten maar er zat toch licht beweging in. Toen ik hem voorzichtig doorduwde leek er iets los te schieten en kort daarna merkte ik dat er iets rammelde in de camera. Toen ik de lens eraf haalde, kwam er een klein schroefje uit de camera rollen. Waar die vandaan is gekomen, geen idee. Kennelijk is er iets in het transportmechaniek defect geraakt? De transporthendel werkt wel weer gewoon soepel en de frame teller en spoeltje draaien, maar het kan niet goed zijn dat de camera nu met ergens een schroefje minder functioneert... Toch?
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2021, 15:59:03 door _Jesse »

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2021, 15:48:17 »
Citaat
Ai.. nu een iets serieuzer probleem met de Kiev  8(

Als het een zilverkleurig schroefje is, (of een zwart schroefje met een platte cilinderkop) dan is het een van de schroefjes waarmee het transportmechanisme op de aluminium body van de camera zit vastgeschroefd.

Omdat de spiegel bij de Kiev niet wordt geremd, trillen ze na verloop van tijd los. Ik zet ze meestal vast met borgmiddel. (niet op de schroefdraad, maar op de rand van de kop, zodat je ze later nog kan losmaken)

Natuurlijk werkt de Kiev ook zonder, maar het is wel zaak om het schroefje weer vast te laten zetten. Want de andere twee schroefjes hebben het nu extra hard te verduren.

Offline _Jesse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2021, 16:33:49 »
Super, dank voor de uitleg! Het is inderdaad een zwart schroefje met platte kop. Is daar een beetje bij te komen voor iemand die niet zo technisch onderlegd is?

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2021, 17:44:31 »
Je moet wel aardig technisch onderlegd zijn. Het is wat lastiger alles weer op de goede plaats terug te krijgen, en in elkaar te zetten.
Mocht je in de buurt van Gouda zitten, dan kun je me een pb sturen. Ik heb vast nog wel tijd om je uit de brand te helpen.