Auteur Topic: discfilm  (gelezen 801 keer)

Offline fvs

• Nieuw
  • *
discfilm
« Gepost op: 5 juli 2021, 22:54:06 »
weet iemand waar ik mijn discfilm kan laten ontwikkelen of is er hier iemand die dat kan?

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
Re: discfilm
« Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2021, 21:49:06 »
Zal kleuren film zijn, dus standaard C41 wat elke foto zaak kan (laten) doen.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 6 juli 2021, 22:11:39 »
Met wie hebben we het genoegen? Altijd leuk om je even voor te stellen en dan zijn we ook benieuwd of je liefhebber bent van dit formaat en zo meer.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2021, 23:10:10 »
De laatste discfilm werd in 1999 door Kodak gemaakt, andere fabrikanten waren al eerder gestopt met deze film.
Het was geen succes vanwege de matige kwaliteit. Er is alleen kleurenfilm voor gemaakt, geen dia of zwart/wit, C41 dus.

Zal kleuren film zijn, dus standaard C41 wat elke foto zaak kan (laten) doen.

Ik denk dat je dat wel kan vergeten, deze film past niet in de ontwikkelapparatuur of tanks.
De kans is wel erg klein dat iemand de ontwikkel setup voor deze film nog in gebruik heeft, gezien hij al 22 jaar uit productie is en sowieso geen succes was.
De enige kans is waarschijnlijk een fotozaak die zelf ontwikkeld en bereid is extra moeite er in te steken.
En dan nog iemand die dit wil scannen.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2021, 23:42:03 »
Disc film werd in 1982 op de Photokina geïntroduceerd. Het is eigenlijk vanaf het begin nooit een succes geweest. In 1984 ben ik mijn eigen 1 uur fotoservice begonnen maar daarmee hebben we nooit Disc of 110 afgedrukt. Dat ging in het zakje naar het fotolab. In 1999 is het een stille dood gestorven.

In 1996 kwam Fuji met het APS systeem. Toen wel in de afdrukapparatuur (en scanner) geïnvesteerd maar ook dat is nooit een succes geworden. Weggegooid geld die investeringen .

In 2001 zwaar geïnvesteerd in digitaal minilab voor het afdrukken van digitale foto's  Volgens de leverancier was dat de toekomst. In 2006 hebben we de 1 uur service gesloten, er was geen droog brood mee mee te verdienen.

Alle bedenksels om het makkelijker en mooier te maken door de grote jongens zijn inmiddels museum waardig.

Ik ga er vanuit dat de disc film minimaal 20 jaar over de datum is en dat er nauwelijks nog  een toonbare foto van af komt. Als je de camera ook nog hebt zuinig op zijn en als curiositeit in de vitrine zetten. 

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2021, 23:46:52 »

Citaat
Fotografiebeurs photokina stopt ermee

Fotografiebeurs photokina, die elke twee jaar plaatsvond in de Duitse stad Keulen, stopt ermee. De editie van 2020 ging niet door vanwege de uitbraak van de coronapandemie en nu keert de beurs helemaal niet meer terug.
Photokina 1950
Eerste photokina, 1950

De organisatie heeft bekendgemaakt dat de beurs stopt 'until further notice'. De editie van 2022 is geschrapt en er zijn geen plannen voor een latere editie. "Een evenement in 2022 zou de verwachtingen van de hele fotografiecommunity niet kunnen waarmaken, terwijl we we het daarvoor doen. Dat is waarom we spijtig genoeg deze onvermijdelijke stap nemen", aldus de organiserende Koelnmesse en het Deutsche Gesellschaft für Photographie.

De organisatie van de beurs in Keulen zegt dat de fotografiemarkt al een tijdje aan het teruglopen is en daardoor de beurs ook. De laatste beurs, die voor mei van dit jaar was gepland, was al een keer uitgesteld; hij had eigenlijk in 2019 moeten plaatsvinden.

Photokina was de grootste en bekendste beurs op het gebied van fotografie ter wereld. De bedoeling was om er een jaarlijkse beurs van te maken. Photokina 2018, in september, trok ongeveer 180.000 bezoekers uit 127 landen. De beurs heeft bijna zeventig jaar bestaan; de eerste editie vond plaats in 1950.

Naar aanleiding van mijn vorige reactie even in Google gezocht naar de stand van zaken, maar helaas ook dit spectakel is naar het museum verbannen. Jammer altijd goede herinneringen aan deze beurs overgehouden. :(

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2021, 18:14:13 »
Je zou schaalontwikkeling kunnen proberen. Maar is lastig want proces moet in 100% duisternis. Maar met goede handschoenen aan zou je van chemie bad naar chemie bad kunnen verplaatsen. Wordt wel extreem duur geintje als je dat zou laten doen. Zelf C41 ontwikkelen is als duur als de oplage laag is. Laten doen al helemaal. En ik zou nooit enige kwaliteit verwachten.
Wat dat betreft, C41 film kun je m.i. ook als z/w film ontwikkelen (weet ik niet 100% zeker , maar dacht van wel) als je met (grauwe) z/w beelden genoegen neemt.

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2021, 18:21:51 »
Met wie hebben wij het genoegen?
Beware of darkness.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2021, 18:24:29 »
De topicstarter blijft hier, en ook in zijn andere twee berichten angstig stil.  :\
Overigens lijkt het er op dat hij de andere twee berichten heeft verwijderd.

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2021, 21:25:47 »
Citaat
De topicstarter blijft hier, en ook in zijn andere twee berichten angstig stil.

Geschrokken van de "strenge blik" van Beeperhorrie  :'D

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2021, 23:09:38 »
Dat zal je niet lukken de disc te laten ontwikkelen dat word zelf doen
Wim

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2021, 23:33:01 »
Geschrokken van de "strenge blik" van Beeperhorrie  :'D
O? Is dát het...  oO

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2021, 08:15:29 »
Ach dat zal toch niet zo zwaar wegen. Wie laat zich afschrikken door een nors kijkende dikke middelbare man? 0:)

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2021, 15:50:08 »
Citaat
Wie laat zich afschrikken door een nors kijkende dikke middelbare man?

We zouden broers kunnen zijn :'D

Offline McLoe

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Rollei 2.8F, H'blad 501cm, Pentax 67, Sinar 8x10"
« Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2021, 17:42:10 »
Zal ik ook mijn norse duit in het zakje doen?  :'D
‘Om een foto goed te zien, kun je het best ervan wegkijken of je ogen dichtdoen.’ Roland Barthes, in La Chambre Claire (1980)