Auteur Topic: Negadoctor voor Darktable  (gelezen 968 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Negadoctor voor Darktable
« Gepost op: 21 juni 2021, 21:32:43 »
Na wat problemen met het scannen en bewerken van Ektar-100 zat ik toch met een vraag. Hoe kan deze film zoveel problemen geven met de kleuren bij het scannen? Als de middentonen een goede grijswaarde hadden, klopten de schaduwen en hoge lichten niet en omgekeerd. Aan de film blijkt het uiteindelijk dus toch niet te liggen. Ergens komt de film rauw door de scanner en moet er moet omkeren iets mis gaan.

Na het 'omkeren' is het histogram voor alle kleuren niet hetzelfde, middentonen, schaduwen en hoge lichten zijn verschoven per kleur. Met de module Negadoctor voor Darktable kun je dit grotendeels rechtrekken. Je bewerkt dus de schaduwen, hoge lichten en middentonen per kleur.

En dat gaf bij mij al betere resultaten. Ik zal binnenkort iets posten. Darktable is tegenwoordig ook beschikbaar voor Windows.

https://www.youtube.com/watch?v=D8dlM_bCtig
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Negadoctor voor Darktable
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2021, 22:39:53 »
Ik wacht vol ongeduld.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2021, 19:29:10 »
Hier een voorbeeld, het blijft typisch Ektar. Maar het is al een stuk beter.  ^^

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2021, 20:18:16 »
KLeur is natuurlijk ook afhankelijk van het beeldscherm waarop het wordt weergegeven. Kijk ik daar even doorheen dan is het toch een heerlijke foto, doortekening in de lucht en de schaduw, mooie compositie. Fijn beeld.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2021, 20:24:02 »
Op mijn scherm zien de kleuren er heel behoorlijk uit.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.