Auteur Topic: Import van buiten EU + 21%  (gelezen 399 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Import van buiten EU + 21%
« Gepost op: 19 juni 2021, 20:50:50 »
Hé ik zie dat de belasting andere regels per 1 juli gaat hanteren.
Veel mensen zullen wel eens een lensdopje of waterpasje in China hebben gekocht bij Aliexpress o.i.d.
Maar let op: Goedkope shit uit China wordt duurder

btw
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot
€ 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Voor boeken bijvoorbeeld.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/zijn-er-extra-kosten-als-ik-een-pakket-bestel-buiten-de-eu

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Import van buiten EU + 21%
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2021, 20:56:10 »
Daar hebben we het in DIT stukje ook al over gehad

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2021, 21:00:59 »
Oooh. . Dat draadje niet tot het eind gevolgd.
De titel 'Post.nl Baalbedrijf!' dekt de lading niet als we over nieuwe import heffingen hebben. Dat draadje ging toch over pakjes waarbij de bezorging niet lekker liep?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2021, 21:05:07 »
Daar hebben we het in DIT stukje ook al over gehad

Maar in een apart draadje is het meer op z'n plek  ^^.

Boven de 21% btw komen er bij Postnl ook nog eens € 4,- bij vooruitbetalen en € 7,- bij afhalen bij, bij andere vervoerders kunnen de extra kosten wel eens oplopen tot € 14,50  buiten de btw om.

https://www.volkskrant.nl/economie/domper-voor-aliexpress-eu-belast-nu-ook-goedkoop-spul~b594a665/

Nou is dat helemaal niet erg want hebben we eindelijk een goed excuus om de lokale middenstand eens van omzet te voorzien  :D.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2021, 21:50:12 »
Maar in een apart draadje is het meer op z'n plek  ^^.

Boven de 21% btw komen er bij Postnl ook nog eens € 4,- bij vooruitbetalen en € 7,- bij afhalen bij, bij andere vervoerders kunnen de extra kosten wel eens oplopen tot € 14,50  buiten de btw om.

https://www.volkskrant.nl/economie/domper-voor-aliexpress-eu-belast-nu-ook-goedkoop-spul~b594a665/

Nou is dat helemaal niet erg want hebben we eindelijk een goed excuus om de lokale middenstand eens van omzet te voorzien  :D.
Bij een aantal verkopers, zoals alles bij AliExpress, betaal je al direct de BTW zodat je die € 4,- gelukkig bespaard blijven. Even opletten of jouw verkoper dat dus heeft geregeld.

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2021, 17:24:08 »
Vandaag had ik mij eerste ervaring met een Ebay zending uit de VS. Het liep allemaal prima, maar de meldingen waren een beetje verwarrend.
  • Vanmorgen kreeg ik een push bericht van de PostNL app dat de bezorgtijd van mijn pakje bekend was.
  • Toen ik in de app de bezorgtijd wilde opzoeken, zag ik een melding dat ik de inklaringskosten niet betaald had en het daarom teruggestuurd zou worden.
  • Weer even later stond de bezorgtijd er wel met de opmerking dat ik te laat was om de inklaringskosten van € 0 online te voldoen en dat het pakket daarom doorgestuurd zou worden naar een afhaalpunt, waar ik de kosten zou kunnen voldoen.
  • En nog even later werd het gewoon aan huis bezorgd. Het was een onderdeel van een camera, klein genoeg in door de brievenbus te passen.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2021, 17:30:42 »
Ik kreeg in de PostNL app een berichtje dat dinsdag een pakje voor mij wordt afgeleverd bij het PostNL afhaalpunt en dat ik € 4 mag aftikken.
Ik had begin juni in Japan een originele Nikon rubber oogschelp voor de F2 gekocht voor ruim € 8 incl. verzendkosten....
Ik vraag me toch af waar dan ding zolang heeft gelegen. Normaal heb ik pakjes uit Japan met een week binnen...
Is niet veel geld, maar toch...

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2021, 17:43:01 »
Blijft een gokwereldje dat binnenhalen in Nederland. Mijn dochter had een zilveren hanger besteld, een tweedehands CD (hier niet te koop en gelimiteerd uitgebracht á 50 stuks) en een set manga stikkers. Bij zo'n verzend agentschap alles laten verzamelen en daarna in één pakje hier naar toe gestuurd. Geen inklaringskosten of wat ook. Totale waarde ruim tweehonderd euro.

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2021, 18:06:28 »

Dit is trouwens exact waarom deze wet door de EU aangenomen is. De sellers/platformen buiten de EU hadden behoorlijk voordeel, omdat alle binnen europese aanbieders wel gewoon braaf belasting af moesten dragen.

De platformen / sellers zijn verantwoordelijk voor het regelen van de belastingaangifte, dus als het goed is hebben alle sellers binnekort de BTW vooraf berekend.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), Mamiya Press lens/body doppen en toebehoren, Canon AE-1Program (zwart)

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2021, 18:26:08 »
Ik heb net wat uit Japan besteld wat via Fedex wordt verzonden en vroeger moest je dan de BTW nog apart overmaken maar deze keer zat het er bij de aankoop al bij. Dus ik hoop het beste ...
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2021, 18:29:40 »
Klopt, en dan is het uit het oosten inclusief btw nog steeds een stuk goedkoper. Oorzaak? Men vraagt hier vaak een achterlijk hoge prijs voor spullen die ze zelf ook goedkoop uit o.a. China halen. En dan heb ik het niet over die vage shops die via internet handelen.
Een duidelijk voorbeeld: bij de fotohandel betaal je voor een lensadapter van Nikon naar Fuji rond de 30 Euro. In China haal je dezelfde adapter voor ongeveer 12 Euro incl. verzendkosten. Nu betaal je de extra btw erbij, maar dan ben je nog steeds veel goedkoper uit.
Dus wie veroorzaakt die scheefgroei? De handelaar hier in Nederland die denkt veel te veel winst te kunnen maken.
En de Chinezen zoals Aliexpress spelen er handig op in door in de EU verzendcentra op te zetten zodat je nog steeds veel goedkoper uit bent.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2021, 18:34:56 »
arme chineesjes werken voor jou luttele winstje.. voor een loontje waar menig westerling zijn neus ophaalt.. en het milieu aan twee kanten ernstig onder lijdt.. daarom!

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2021, 18:36:55 »
ik hoef het niet meer.... ik heb meer dan ik gebruiken kan, ik ben gestopt met nog meer goed bedoelde rotzooi mijn huis in te slepen.......

nee, ik ben niet heilig... maar het besef is bij mij onlangs enthousiast doorgedrongen.. ik kan de mooiste analoge beelden maken, daar heb ik werkelijk niets meer voor nodig, behalve mezelf en een mooi (foto) idee..

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2021, 19:10:58 »
Klopt, en dan is het uit het oosten inclusief btw nog steeds een stuk goedkoper. Oorzaak? Men vraagt hier vaak een achterlijk hoge prijs voor spullen die ze zelf ook goedkoop uit o.a. China halen. En dan heb ik het niet over die vage shops die via internet handelen.
Een duidelijk voorbeeld: bij de fotohandel betaal je voor een lensadapter van Nikon naar Fuji rond de 30 Euro. In China haal je dezelfde adapter voor ongeveer 12 Euro incl. verzendkosten. Nu betaal je de extra btw erbij, maar dan ben je nog steeds veel goedkoper uit.
Dus wie veroorzaakt die scheefgroei? De handelaar hier in Nederland die denkt veel te veel winst te kunnen maken.
En de Chinezen zoals Aliexpress spelen er handig op in door in de EU verzendcentra op te zetten zodat je nog steeds veel goedkoper uit bent.
Dat wat de lokale ondernemer hier verkoopt moet ie garantie over verlenen, BTW over afdragen en bovendien moeten de producten dan voldoen aan CE eisen.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2021, 08:25:32 »
China heeft jarenlang geprofiteerd van speciale posttarieven omdat het aangemerkt werd als een ontwikkelingsland. Vandaar die ontzettend lage verzendkosten. Hierdoor kon de Nederlandse markt overspoeld worden met hun goedkope producten.

Die post status als ontwikkelingsland is nu dus blijkbaar beëindigd.
https://retailtrends.nl/news/57977/tarieven-voor-chinese-pakketjes-gaan-omhoog

Blijft natuurlijk nog de oneerlijke concurrentie vanwege de steeds extremere EU eisen die wel aan EU producenten worden opgelegd maar niet (of pas veel veel later) aan hun Chinese collega's.

« Laatst bewerkt op: 20 juli 2021, 08:31:44 door hanskerensky »
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/