Auteur Topic: UV a filter  (gelezen 425 keer)

Offline paudee

• Vaste bezoeker
UV a filter
« Gepost op: 18 juni 2021, 20:42:46 »
Op mijn deze week verworven lens zit een UV a filter die heeft de lens ook uitsteken beschermd vermoed ik .
Daarvoor wil ik ze er ook op laten zitten.
Even een vraag over de UV a filter : in hoeverre heeft deze filter invloed op de foto's zowel z/w als kleur ?
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: UV a filter
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2021, 21:03:04 »
Ze kunnen, vooral bij tegenlicht, nog wel eens zorgen voor ongewenste reflectievlekken in het beeld. 

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2021, 21:17:14 »
Bij opnames met erg veel UV (bijvoorbeeld hoog in de bergen) zul je verschil zien met een UV filter. Meestal worden ze puur gebruikt om het voorste element van de lens te beschermen. Maar zoals Beeperhorrie al aangeeft zorgen ze ook voor meer reflecties bij tegenlicht.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2021, 21:31:23 »
Ligt er ook aan wat de kwaliteit van de filter is, ze zijn er in vele soorten + wat de staat is: Krasjes, hoe is deze door de jaren gepoetst etc.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2021, 14:18:38 »
Moderne / gecoate filters zouden niet heel veel meer haze/reflectie moeten geven dan het wat oudere analoge glas uberhaupt aan kan.

Ik geloof dat over het algemeen UV filters wel iets af doen aan de kwaliteit van het beeld, protection filters schijnen iets beter te zijn op dat vlak.

Op al mijn FD glas zitten UV filters van K&F, modern genoeg dat het niet heel veel uit zou moeten maken, en goedkoop genoeg dat het leuk blijft.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1Program,  Mamiya 645 Pro Prisma, 645 Sekor C/N 35/45mm

Offline paudee

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2021, 18:08:46 »
Geen idee van de leeftijd , het is er een van Leitz Wetzlar
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2021, 18:35:06 »
Voor kleur en/of contrast maakt het zo laag bij de grond in Nederland geen verschil.
Wat betreft de reflectie zou je twee foto’s, met en zonder filter kunnen maken tegen de zon in. Dan weet je meteen wat je kunt verwachten van het filter.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2021, 18:44:55 »
Ik heb zeker t/m 1992 braaf UV filters op mijn lenzen gehad als bescherming maar op een gegeven moment en ook na uitleg van de fotohandel heb ik ze eraf gehaald, de verkoper verteld mij dat ik dure lenzen op mijn camera had maar de kwaliteit weer ongedaan maakte met filters die weer 2 reflectievlakken toevoegen, tegen stoten heb je meer aan een zonnekap en tegen steenslag beschermt een filter ook niet echt.
Sinds die tijd heb ik hier een halve meter losse UV filters liggen  ^D .
En ik heb zonder die filters ook nooit beschadigde frontlenzen gehad.

Een UV filter is misschien nog handig als je op die plekken foto's maakt waar veel opwaaiend zand of zo is, dan loopt je lens wat minder risico. (al kan dat zand dan wel weer tussen de bedieningsknoppen komen).

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2021, 19:22:45 »
En één zandkorrel kan dus heel het systeem ontregelen zoals ik heb moeten ontdekken. 8(

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2021, 19:28:02 »
En één zandkorrel kan dus heel het systeem ontregelen zoals ik heb moeten ontdekken. 8(

Dus met zand in de buurt de camera volledig in een stofdichte of waterdichte behuizing.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2021, 20:05:37 »
Ik doe het beetje vreemd.
Mijn objectieven die eigenlijk het meeste bescherming nodig zouden hebben (groothoek waarbij voorste element ook nog flink groot is), zit bij mij juist geen filter op, omdat het niet kan.
De 50mm (waarbij voorste element juist diep licht), daar zit momenteel wel filter op.

Filter zou ik in ieder geval verwijderen als je avond fotografie wilt gaan doen, want wil dan nog wel is vreemde reflecties geven.