Auteur Topic: Pentax 645-FA 75mm F2.8 - autofocus op sterven na dood.  (gelezen 423 keer)

Offline Lawrence_645

• Nieuw
  • *
Pentax 645-FA 75mm F2.8 - autofocus op sterven na dood.
« Gepost op: 2 juni 2021, 00:01:33 »
Dag iedereen.

Een paar berichten lager stel ik mij alvast voor, alsook in het "introductie" topic.

De autofocus van mijn Pentax 645 standaardlens voor midden formaat heeft helaas bijna de geest gegeven. Het is jammer want het is mijn enige autofocus lens voor mijn Pentax 645N systeem. Een nieuw is niet goedkoop. De focus maakt nog geluid, maar:

a) wel zeer vreemd en mechanisch ongezond klinkend
b) een pak trager dan ervoor
c) lijkt ergens door te slippen op de tandwielen

De lens heeft een kleine schuifknop om te wisselen tussen autofocus en manuele focus. De lens is gelukkig nog bruikbaar als manuele focus lens, maar dan kon ik evengoed de oude, manuele focus versie gekocht hebben. Het verschil is nu ook dat, indien ik die schuifknop op autofocus zet, ik de rubber focusring toch nog kan draaien (met vreemd geluid). Terwijl dit vroeger vast zat. Want dan draai je eigenlijk de motoraansturing vanuit de camera body.

Het is te vergelijken als de AF & AF-D lenzen voor Nikon. Een schroef die in de lensvatting op de body zit, verbindt zich met een female vatting voor die kleine schroef en die bestuurt mechanisch de focus. De camera is alleszins niet het probleem. Ik die getest op een andere AF lens, de 200mm F4.

Van wat ik al kon vinden, kan het zijn dat het ligt aan enkele (plastiek) tandwielen of connecties die ofwel uitgesleten zijn of losgekomen zijn. Dat uitslijten zou ik sterk vinden want ik gebruik de lens niet heel vaak en hij werkte tot voor kort nog perfect. Het lijkt mij dat uitslijten iets is dat geleidelijk gebeurt. In dit geval nam ik de lens & camera in handen en vanaf initialisatie van de focus, klonk het al niet best.

Ik ben dus hevig op zoek naar iemand die mij zou kunnen helpen. Of iemand kent die mij kan helpen. Ik besef dat dit niet het meest populaire of bekend systeem is, maar er moet toch iemand zijn die hier iets kan over vertellen.

Het gaat om deze lens: "Pentax SMC-FA 645 75mm F2.8"

https://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-645-75mm-F2.8-Lens.html

Niet te verwarren met de manuele focus versie:
https://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-A-645-75mm-F2.8-Lens.html
(deze heeft een zwart front ipv een grijs zoals bij de AF versie)

« Laatst bewerkt op: 2 juni 2021, 14:33:47 door Lawrence_645 »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Pentax 645-FA 75mm F2.8 - autofocus op sterven na dood.
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2021, 08:17:51 »
Ik kan je niet helpen, maar hallo in ieder geval.   :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2021, 09:50:06 »
Ik hoor dat mensen wel goede ervaringen hebben met Japancamera.nl

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2021, 10:36:19 »
Kan ik onderschrijven.
Zit in Wassenaar en is in mijn ervering meestal erg rap met een reparatie

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2021, 10:52:33 »
Overigens natuurlijk welkom.
En is ook leuk <en betamelijk, als ook gebruikelijk> om je even voor te stellen op het forum.
Wat voor soort foto's maak je, voorkeur onderwerpen, lees je al lang mee op forum, etc., etc.

Je voorkomt op deze manier de indruk te wekken even snel een antwoord/oplossing voor je probleem te zoeken.
En daarna je forumlidmaatschap dezelfde kant op te sturen als je autofocus.
Is toch jammer, want op het forum is een hoop te beleven.

« Laatst bewerkt op: 2 juni 2021, 11:24:29 door CanonFD »

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2021, 10:55:46 »
@Lawrence_645. Met wie hebben wij het genoegen?
Beware of darkness.

Offline Lawrence_645

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2021, 14:08:43 »
Overigens natuurlijk welkom.
En is ook leuk <en betamelijk, als ook gebruikelijk> om je even voor te stellen op het forum.
Wat voor soort foto's maak je, voorkeur onderwerpen, lees je al lang mee op forum, etc., etc.
(...)

@Lawrence_645. Met wie hebben wij het genoegen?

Ik kan je niet helpen, maar hallo in ieder geval.   :)

Hallo :) Geen probleem hoor. Jullie begrijpen ongetwijfeld ook dat ik naarstig op zoek was naar een oplossing en mijn enthousiasme om de vraag hier te posten groot was.

Ik ben professioneel fotograaf met een uitgebreide Nikon full frame kit (voorlopig nog een mix van F & Z systeem). Mijn core business is trouwfotografie, maar dat ligt natuurlijk sinds meer dan een jaar bijna stil, op een paar uitzonderingen na. Verder ook reportages, events en portretten voor sommige media.

Ik heb ook een Fuji X-E3 met een manuele 7Artisans 35mm F1.2 die volgens mij zeer mooie "vintage" ogende plaatjes schiet. Niet nagelscherp, zeker niet. Maar zeer veel karakter. Bokeh is zeer opvallend - dankzij de lay-out die van het sonnar type is. Zeer compact geheel, fijn werken. Vlotte manuele focus dankzij focus peaking.

Zoals wel vaker, als tegengewicht voor mijn digitaal commercieel werk, speel ik thuis en daarbuiten met analoge camera's. Ik kan hier alle clichés opnoemen waarom, maar ongetwijfeld kennen jullie de meeste redenen al waarom analoog zo fijn anders is. Mijn collectie is beperkt maar wel breed. Van een Pentax 67 kit, een Hasselblad 503CX, Nikon F3 & F100 en enkele oude (maar iconische) compact film camera's die ook bijzonder leuk zijn voor snapshots op trips etc... En natuurlijk mijn Pentax 645N kit - waar hier dus de standaardlens helaas in moeilijkheden komt qua autofocus. De beelden die ik vastleg met analoge camera's lopen van reizen ver en dichtbij, tot foto's van de mensen rondom mij in het dagelijkse leven. Er is dus geen kleine niche waarin ik mij op toespits.

Mijn eigen reparatiewerk & kennis is zeer beperkt - ik heb uitsluitend een paar Nikon L35AF's terug aan de praat gekregen. Maar dat waren dan ook kleine defecten die snel te fixen waren. Verder een diagnose gemaakt van een fout in mijn Pentax 67 - die nu in reparatie binnen is in Amsterdam Camera Repair bij Alan - zeer sympathieke kerel.

Sinds vorige week ook een Leica M4-P aangekocht, samen met een Nokton 35 F1.4, als mijn eerste stap in de Leica wereld. Ik wil sowieso graag vanalles eens gebruikt hebben en ik ben ook grote fan van mooi design en bijzonder camera's - zoals bijvoorbeeld de Agfa Optima 1535 - dat eigenlijk als design icoon eigenlijk té onbekend is. En de rangefinder versie (1535) is nog eens zeldzaam ook.

Verder volg ik ook een paar groepen op Facebook waar ik informatie uithaal rond reparaties, maar ook zelf tips geef waar ik kan. Ook scan ik m'n eigen negatieven met een dslr en Durst vergroter copystand - waar ik zeer tevreden van ben.

Ik hoop dat jullie hiermee al wat meer weten. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2021, 14:22:44 door Lawrence_645 »

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2021, 10:24:51 »
Mooie loopbaan in de fotografie. Welkom.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Lawrence_645

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2021, 12:34:39 »
Ik hoor dat mensen wel goede ervaringen hebben met Japancamera.nl

Kan ik onderschrijven.
Zit in Wassenaar en is in mijn ervering meestal erg rap met een reparatie
Ondertussen contact gehad met JapanCamera. Hij kon niet veel zeggen vanop afstand, maar wel dat ik mijn lens & body zou moeten afgeven. Ergens logisch wel natuurlijk, hij kan niet elke camera liggen hebben. Het is voor mij een eindje rijden, dus het zal niet voor onmiddellijk zijn. Ik had gehoopt op wat meer reparatie experts, maar het is een minder bekende lens natuurlijk.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2021, 07:45:47 »
Ik had gehoopt op wat meer reparatie experts, maar het is een minder bekende lens natuurlijk.

Om nog meer experts te kunnen bereiken zou je een van deze Engelstalige forums kunnen uitproberen :
https://www.rangefinderforum.com/forums/forumdisplay.php?forumid=116
https://kyp.hauslendale.com/cgi-bin/forum/discus.cgi

Eventueel ook op een Pentax fan site.
https://www.pentaxforums.com/forums/
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/