Auteur Topic: Zonsverduistering a.s. donderdag hoe te fotograferen  (gelezen 659 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Zonsverduistering a.s. donderdag hoe te fotograferen
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2021, 17:37:03 »
Autofocus kun je uitzetten voor foto's van de Zon en de Maan, lens op oneindig zetten gaat prima, de Maan staat gemiddeld op 384.000 Km. van de Aarde en de Zon op bijna 150.000.000 Km. dat is oneindig genoeg.

Maar met een digitale camera loop je wel het risico dat bij teveel licht de sensor inbrandt, ze schijnen ook al niet tegen een laser lichtje te kunnen.

Ik heb de hap uit de Zon wel gezien maar ik vond het niet echt spectaculair.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2021, 18:01:29 »
Autofocus kun je uitzetten voor foto's van de Zon en de Maan, lens op oneindig zetten gaat prima, de Maan staat gemiddeld op 384.000 Km. van de Aarde en de Zon op bijna 150.000.000 Km. dat is oneindig genoeg.

Dat valt tegen - lenzen op dit soort camera's hebben niet een vaste oneindig stand. En bij deze specifieke camera kon ik de juiste knop niet vinden om goed handmatig scherp te stellen - maar dat is gewoon mijn eigen schuld  omdat ik teveel camera's heb ^D

Maar met een digitale camera loop je wel het risico dat bij teveel licht de sensor inbrandt, ze schijnen ook al niet tegen een laser lichtje te kunnen.

De sensor lijkt het prima overleefd te hebben  :D

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2021, 18:10:55 »
Bij Mijn Canon G12 moet ik handmatig scherpstellen ook met een instelwieltje doen, inderdaad hartstikke lastig, bij de Canon DSLR is dat een stuk makkelijker want dan draai je weer aan de ring op het objectief ook al wordt deze dan weer elektronisch bedient maar oneindig is wel weer oneindig bij andere afstanden ijlt de scherpstelling altijd iets na op het draaien aan de ring.

Maar deze gedeeltelijke zonsverduistering vond ik niet zo de moeite waard

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #18 Gepost op: 10 juni 2021, 18:27:40 »
Ik heb een verrekijker met het oculair op 30 cm van een vel papier gehouden, daarop was de hap prima te zien. Fotograferen met een smartphone daarvan weer niet...

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #19 Gepost op: 10 juni 2021, 18:41:52 »
Ik heb het bekeken door een stukje NIET ontwikkelde film en dat gaat uitstekend. Mijn schoondochter heeft een gaatje in een stuk zwart papier gemaakt en het hierdoor laten projecteren op een vel wit papier en dit werkt ook zou je zelfs een foto van kunnen maken.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #20 Gepost op: 10 juni 2021, 20:48:21 »
ik heb gehoord dat die hap helemaal geen hap was, maar de maan die half voor de zon hing.. nou ja, van af hier gezien dus..
 Wat ik werkelijk fascinerend vind is dat de maan vanaf de aarde gezien bijna net zo groot is als de zon, daar hebben we een fantastische corona aan te danken bij een verduistering, was de maan groter of kleiner of stond de zon verder of dichter bij.. dan was het effect beduidend minder.. ( ik heb eens een beeld gezien van Venus die voor de zon langs ging..... nou Fred... als je het over 'niet zo de moeite waard hebt...')

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2021, 20:51:26 »
De zon verduistering helemaal vergeten en leek er ook niet echt donker door te worden.

Offline Coosc

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 10 juni 2021, 20:57:59 »
Dit is mijn poging. Een 500mm objectief en zonnefilter folie. Jammer dat de verduistering niet groter was en dat er geen zonnevlekken te zien zijn. Toch wel mooi vond ik.

_DCC1480 by Coosc, on Flickr

Groeten,

Coos

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 10 juni 2021, 20:59:18 »
Venus heb ik alleen 's ochtends vroeg gezien en dan is het net een piepklein maansikkeltje.
Vanaf de Aarde gezien is Venus ook saai door het veel te dichte wolkendek kun je het oppervlak niet zien.

Ik heb het bekeken door een stukje NIET ontwikkelde film en dat gaat uitstekend.

Zo'n film dempt wel het licht maar houd niet het UV licht van de Zon tegen en dat is juist de schadelijke component, meestal krijg je na een paar uur of 's nachts het gevoel dat je zand in je ogen hebt, zgn. las ogen dat krijg je als je onbeschermd in een las boog kijkt maar ook van het zonlicht.

Ik heb het eenmaal in mijn leven gehad, te lang in een las boog gekeken en die pijn 's nachts is geen pretje.

De zon verduistering helemaal vergeten en leek er ook niet echt donker door te worden.

Was ook geen totale verduistering, ik dacht dat het maar 18% was en dat merk je nauwelijks.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 10 juni 2021, 21:11:27 »
Dit is mijn poging. Een 500mm objectief en zonnefilter folie. Jammer dat de verduistering niet groter was en dat er geen zonnevlekken te zien zijn. Toch wel mooi vond ik.

_DCC1480 by Coosc, on Flickr

Groeten,

Coos

Zo dus.   :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #25 Gepost op: 10 juni 2021, 21:13:52 »
Zal het morgen melden als ik ergens last van heb gekregen Fred, maar ook bij voorgaande zonsverduisteringen heb ik zo naar gekeken en nergens last van gehad.
Ik kijk ook maar kort om het even waar te nemen en kan zeggen ik heb het gezien.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2021, 09:42:41 »
Alles is goed gegaan met mijn ogen en ook met die van mijn vrouw totaal geen problemen gehad.
Korte tijd door een niet ontwikkelde film kijken kan dus geen kwaad.

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 12 juni 2021, 21:33:42 »
Ik zag de zonsverduistering op een andere manier terug.  Een dipje in de opbrengst van de zonnepanelen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #28 Gepost op: 12 juni 2021, 22:15:30 »
Is ook een grafische weergave. Maar dan zonder foto ervoor.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 17 juni 2021, 01:18:35 »
Ik heb uiteindelijk van een bevriende fotograaf wat filters geleend en op elkaar geknutseld.... resultaat weet ik nog niet ik was pas bij opname 10 van 36 KB en bij opname 1 van 12 met de 6x6.... ik grafeer nog even wat door de komende dagen. Ik heb 100 asa dia gebruikt... kan vriezen kan dooien met zulke opnames we gaan het zien....