Auteur Topic: FIBO film - 764 - (in en om de boerderij 3)  (gelezen 859 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
FIBO film - 764 - (in en om de boerderij 3)
« Gepost op: 18 mei 2021, 20:57:23 »
Zojuist in de verhuisdozen een immense bak FIBO film tegengekomen. Ik denk iets van honderd cassettes met ieder 15 tot 23 dia's in raampjes en zeker tweehonderd kokertjes met hele filmstroken.
Op goed geluk een paar gepakt. Dit is de eerste cassette.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

Lijkt allemaal zo gedateerd maar ik heb nog gewoon zo gewerkt in mijn vroege tienerjaren.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: FIBO film - 764 - (in en om de boerderij 3)
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2021, 21:48:26 »
Leuk!

Ik heb ook een redelijke verzameling Fibo films - de meesten zaten nog op de rol. Heb er ook al wat ingescand maar weet niet hoe het zit met auteursrecht en zo. Dus voorlopig zet ik ze nog maar even niet op het internet.

Jon

Offline paul matthijsse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2021, 21:41:50 »
Even: wat zijn FIBO-films?
Verder fraaie platen, deels wordt er nog steeds zo geleefd.

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2021, 21:51:19 »
Ten eerste : GEWELDIG.

Ten tweede : wat zijn FIBO-films?
Beware of darkness.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2021, 22:08:04 »
Fibo was een soort verkorte naam van Film beeld onderwijs. Ze gaven dia series, diastroken en 16mm filmbeelden uit voor onderwijs gebruik.

Er waren meer aanbieders van dergelijk beeldmateriaal maar vaak worden ze samengevat onder de naam Fibo wat onder verzamelaars van dergelijk materiaal een soort standaard aanduiding is geworden.
Veel Fibo materiaal (en ook van andere producenten van onderwijs beeld materiaal) is destijds gekocht van Polygoon. Deze echter kocht materiaal soms in, liet het in opdracht maken of produceerde het zelf. En daar wringt de schoen een beetje qua rechten.
De administratie van destijds is er kennelijk niet meer en het terugvinden van wie waarop rechten heeft is ontzettend complex geworden. Bij flink wat materiaal was J.S. van den Nieuwendijk de maker maar ook daar is niet duidelijk wie nu de rechten heeft.

Nagenoeg al dit beeldmateriaal heeft te lijden onder ernstig verkleuren: Kleuren dia's worden roze/rood en zwart-wit krijgt een sepia verkleuring die het contrast immens verlaagt.
Ergens is het gewoon zonde dat al dit materiaal gewoon ligt te vergaan zonder dat we de beelden officieel mogen delen. Ik heb jaren terug al op diverse plekken geïnformeerd of ik dit mocht plaatsen maar nooit antwoord gekregen. Daarna heb ik nogmaals geïnformeerd met daarbij de melding dat als ik binnen twee weken geen antwoord heb er kennelijk geen bezwaar is tot tegenbericht.  Zelf verwacht ik niet dat er ooit nog iemand voor komt (alleen al bij Fibo zelf meer dan twintig toeleveranciers die ook nog eigen fotografen hadden) maar mocht er toch ooit iemand voor komen zal ik ze bij bezwaar direct verwijderen. Mooier kan ik het niet maken.

« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 22:14:22 door beeperhorrie »

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2021, 22:18:20 »
Helder, dankjewel.
Beware of darkness.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2021, 22:35:21 »
(zeer) Sterk vermoeden dat ik hier naar foto's van Cas Oorthuys zit te kijken !
Kan iemand dat bevestigen ?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2021, 22:59:32 »
Dacht ik ook eerst aan maar de meeste delen van de 'oude beroepen' zijn van van den Niewendijk. Er is maar heel weinig Fibo materiaal van Oorthuis en dat waren voor zover mij bekend vieringen als intochten, carnaval en Koninginnedag.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2021, 23:03:34 »
Je kunt hier alle foto's (negatief bladen) van Cas bekijken. Maar kon toch niet direct match vinden

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2021, 23:23:35 »
Ergens is het gewoon zonde dat al dit materiaal gewoon ligt te vergaan zonder dat we de beelden officieel mogen delen. Ik heb jaren terug al op diverse plekken geïnformeerd of ik dit mocht plaatsen maar nooit antwoord gekregen. Daarna heb ik nogmaals geïnformeerd met daarbij de melding dat als ik binnen twee weken geen antwoord heb er kennelijk geen bezwaar is tot tegenbericht.  Zelf verwacht ik niet dat er ooit nog iemand voor komt (alleen al bij Fibo zelf meer dan twintig toeleveranciers die ook nog eigen fotografen hadden) maar mocht er toch ooit iemand voor komen zal ik ze bij bezwaar direct verwijderen. Mooier kan ik het niet maken.

Eigenlijk zouden ze blij moeten zijn dat iemand nog de moeite neemt om deze beelden te scannen en te delen. Het was tenslotte bedoeld voor onderwijs en dat is dan eigenlijk nog steeds zo alleen de manier van verspreiden is anders.

En er zijn tenslotte ook al veel "echte" kopieën in omloop.

Jon

Offline paul matthijsse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2021, 15:34:38 »
Fibo was een soort verkorte naam van Film beeld onderwijs.
Helder verhaal, dank. Heb je in verband met de rechten ook contact opgenomen met de officiële Nederlandse foto-instanties en -archieven? Hier moet, zou je denken, toch een of andere regeling voor bestaan? Zoals iemand anders al schreef, jij doet de moeite deze archieven deels te ontsluiten, zonder commercieel oogmerk (naar ik aanneem), dus waar zou de schoen kunnen wringen?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2021, 20:23:36 »
Helder verhaal, dank. Heb je in verband met de rechten ook contact opgenomen met de officiële Nederlandse foto-instanties en -archieven? Hier moet, zou je denken, toch een of andere regeling voor bestaan? Zoals iemand anders al schreef, jij doet de moeite deze archieven deels te ontsluiten, zonder commercieel oogmerk (naar ik aanneem), dus waar zou de schoen kunnen wringen?

Zo'n beetje alles wel gemaild maar van veruit de meeste nooit antwoord gekregen de enkele keer dat ik antwoord kreeg was het een algemene uitleg over rechten.

Het is ook lastige materie want van de rollen is altijd de openingsdia nog aanwezig omdat die op de rol zit maar veel ingeraamd werk zit in sledes van projectoren en daar zijn juist die eerste en laatste dia's meestal weg. Daarmee is dan ook de naam van de firma die het materiaal leverde weg maar ook eventuele toeleveringsbedrijven of fotografen.

Offline paul matthijsse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2021, 21:13:12 »
Het is ook lastige materie want van de rollen is altijd de openingsdia nog aanwezig omdat die op de rol zit maar veel ingeraamd werk zit in sledes van projectoren en daar zijn juist die eerste en laatste dia's meestal weg. Daarmee is dan ook de naam van de firma die het materiaal leverde weg maar ook eventuele toeleveringsbedrijven of fotografen.

In dat geval zou ik zeggen: de beuk erin en kijken waar het schip strandt. Jij doet je best te achterhalen wie de rechthebbenden van de foto's zijn, maar dat lukt om bovengenoemde redenen niet, of omdat je geen antwoord krijgt van officiële instanties. Dus publiceer ze onder vermelding van "fotograaf onbekend" of "rechthebbenden onbekend". Bij een klacht kun je ze gewoon verwijderen, zoals je zelf al hebt aangegeven.

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2021, 21:30:09 »
In dat geval zou ik zeggen: de beuk erin en kijken waar het schip strandt. Jij doet je best te achterhalen wie de rechthebbenden van de foto's zijn, maar dat lukt om bovengenoemde redenen niet, of omdat je geen antwoord krijgt van officiële instanties. Dus publiceer ze onder vermelding van "fotograaf onbekend" of "rechthebbenden onbekend". Bij een klacht kun je ze gewoon verwijderen, zoals je zelf al hebt aangegeven.

Zo is het precies. T'is en blijft een geweldig initiatief. TOP.
Beware of darkness.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2021, 23:48:44 »
Ik zie niet in hoe ook maar elk firma op ook maar elke manier financiële schade kan leiden als je deze foto's online zet.

De enige manier zou zijn als een documentaire of TV uitzending een paar beeldjes van jou download inplaats van naar polygoon gaat en netjes betaald. En dan is het nog steeds de fout van de documentaire/TV uitzending.

Vooral de foto sets waar geen begin en eind dia maar bij zit. Je kan iets een verweesd werk noemen als je tot redelijk eind heb gezocht naar de rechtshebbende. De exacte definitie daarvan heb ik nog niet op een Rijksoverheid website kunnen vinden.

Als er geen herkenbare dingen/personen met regelmaat terug komen is het eind natuurlijk zoek.

En ik durf er geld op in te zetten dat de archieven die misschien op papier het recht hebben, niet eens meer een kopie laat staan het orgineel bezitten.
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon