Auteur Topic: Praktica B serie wel of niet verzamelen  (gelezen 818 keer)

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
Praktica B serie wel of niet verzamelen
« Gepost op: 13 mei 2021, 23:29:04 »
Ik ben al een tijdje bezig om Praktica's aan het verzamelen met als doel een mooie collectie bij elkaar te krijgen. Na de Beirette was de Praktica LTL mijn eerste spiegelreflex waar ik jaren mee gefotografeerd en mooie herinneringen aan heb.

mijn collectie beslaat nu de periode van 1939 tot 1980 van de F serie tot de L serie. De B serie heb ik tot nu toe links laten liggen gezien het hoge "plastic" gehalte. Maar nu ik de verzameling redelijk compleet heb inclusief vele accessoires vraag ik met toch af of ik ook aan de nieuwere modellen van de B serie moet beginnen.

Benieuwd naar jullie mening.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Praktica B serie wel of niet verzamelen
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2021, 23:59:58 »
De B-serie heeft aan de buitenkant minder plastic dan de L-serie. Ondanks dat de bovenkap en onderkap van een L serie metaal lijkt is het geen metaal - het is een kunststof kap die "verchroomt" is. De onderkap van een B is wel van metaal.

De B heeft vooral meer elektronica.

Hier: https://www.dresdner-kameras.de/praktica/praktica.html#L kan je veel info vinden over alle Praktica's, inclusief de L en B serie.

Ik vind de B-serie zelf interessanter dan de L-serie. De L-serie is echt nog primitief met veel modellen die nog lens-dicht lichtmeting gebruiken. De B-serie is veel fijner in het gebruik. Het enige wat tegenvalt is de spiegelklap - die had wel wat minder gemogen. Voor een camera uit de DDR - waar toen tenslotte ook de Trabant nog gemaakt werd is de technologie toch redelijk bij de tijd (voor de jaren '80 dan).

Ik heb zelf een kleine B- collectie (B200, BC1 en BC3) en deze doen het alle drie nog.

Bij de nog latere BX modellen is aan de buitenkant meer kunststof toegepast - ook bijv. om een betere handgrip te maken. Ik weet niet of die intern ook veel verschilden van de ouder B-serie.

Jon

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2021, 00:02:06 »
Mmm, de mijne zijn gewoon van metaal hoor.
Ik heb er twee, best wel aardige camera's.
Redelijk zwaar met wel wat spiegelklap.
Meting met volle opening, metalen bajonet.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2021, 08:19:37 »
De variatie tussend de camera's uit de B serie is vrij klein. Net als bij de L serie eigenlijk. Ook binnen de B serie zijn enkele 'generaties'. Zelf heb ik er een aantal, waaronder de BC-3, die ik erg mooi vind vanwege de extra grip en de Ernemann toren. Ik zou het zelf bij een kleine verzameling houden.

De Prakticar 2.4/50 is een bijzonder lensje. Het enige 50mm Ernostar type lens voor de kleinbeeld reflex. (dus geen Tessar of Triplet)

Om de B serie te kunnen maken moest Pentacon veel patenten (met name in de sluiter) omzeilen, om toch nog een compacte nieuwe (grotendeels) elektronisch gestuurde camera te kunnen bouwen. Eind jaren 70 liep Pentacon niet meer voorop als het ging om techniek. Voor veel type sluiters hadden Japanse fabrikanten al patent. Daar kwam nog bij, dat Pentacon meer dan 90% van de onderdelen van de camera in eigen huis moest worden gemaakt.
Dit heeft een hele eigenzinnige 'quick return' sluiter opgeleverd, die voor een deel toch nog is gebaseerd op de sluiter uit de L serie.

De kosten voor de productie, en de verkoopprijs van deze camera lagen een stuk hoger. Terwijl er weinig vernieuwing was in de reeks objectieven die voor deze camera beschikbaar was. Een deel van de accessoires kon niet bij Pentacon worden gemaakt en werd alsnog onder licentie in Japan gemaakt. Waaronder enkele objectieven, en bijvoorbeeld de motorwinder.

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Rafael

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2021, 20:11:33 »
Heb zelf naast een paar practica's uit de jaren 70/80 ook een B200.
Op zich een leuke camera, maar niet bijzonder.
De B200 lijkt trouwens in niets op de vorige mechanische series.
Wat betreft je verzameling denk ik dat het leuk is om erbij te hebben, maar het past er niet echt bij.

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2021, 20:16:36 »
Dank voor de reacties. De B serie ken ik eigenlijk niet goed, na diverse L types ben ik via Pentax overgestapt naar Canon en later Nikon. Dat bij de L serie de kappen van kunststof zijn wist wel. B serie nooit in handen gehad, op foto's komt het erg "plastic" over maar dat is dus een misvatting.

Deze week nog 3 oude types L en F gekocht waarmee ik een mooie collectie heb van deze series. Binnenkort van de dubbels de beste exemplaren selecteren en er mee gaan fotograferen in zwart/wit. Kan ik in het najaar als pensionado naar hartenlust gaan afdrukken in de nog in te richten doka. ook die spullen staan inmiddels klaar om mee aan de slag te gaan.

# kan haast niet wachten op meer vrije tijd. :)

In de tussentijd nog even door neuzen op marktplaats. Welke B types zijn het meest interessant?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2021, 21:35:56 »
Begrijp ik dan goed dat je ook de PlC en VLC dan al hebt? Die laatste had nogal wat uiterst zeldzame accessoires qua zoeker en matglazen.

Zelf zou ik als ik alles van een bepaald type al had, en ik had ruimte en geld, ook doorgaan voor de B series.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2021, 21:40:08 door beeperhorrie »

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2021, 21:36:09 »
Hier: https://www.dresdner-kameras.de/praktica/praktica.html#L kan je veel info vinden over alle Praktica's, inclusief de L en B serie.[/quote

Mooie site, die had ik nog niet gezien. Ga ik op mijn gemak eens doorspitten.

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2021, 21:49:54 »
DE PLC en VLC heb ik vandaag gekocht via marktplaats voor aantrekkelijke prijzen. Alleen de camera's maar accessoires kom ik ook nog wel eens tegen.   

Ruimte en geld is niet zo'n probleem. Tijd is een ander verhaal: nog een paar maanden buffelen maar dan komt dat ook. Momenteel ben ik de zolderverdieping aan het verbouwen tot een luxe hobby ruimte en camera's als Praktica zijn redelijk betaalbaar op marktplaats, de soms (te) hoge vraagprijzen daar gelaten.

En hobby's kosten nu eenmaal geld, door alle coronabeperkingen zijn de uitgaven voor uit eten en vakantie nagenoeg stil gevallen.:P Kan je nog eens shoppen op MP  ^D

(De meeste Praktica's heb ik tussen de 10 en 35 euro kunnen aanschaffen en een paar zeer fraaie en zeldzame exemplaren voor minder dan 100 euro)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2021, 23:55:19 »
Ik heb eens iemand gesproken, zo'n twintig jaar terug, die toen al bijna niets kon vinden voor zijn VLC. Matglazen en zoekers voor Nikon en Canon struikelde je toen over, Minolta en Pentax waren al veel lastiger maar voor de VLC een loepzoeker en een matglas zonder instelwig waren nergens te verkrijgen.  Gelukkig wordt dat duurdere spul niet vaak wegegooid en is alles met internet nu makkelijker te vinden maar het zal vast nog een queeste worden. <:)

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2021, 08:46:25 »
idd zijn accessoires lastiger te vinden, maar voor de oude Praktica F serie vond ik op marktplaats zomaar wat verschillende items die los aangeboden werden. En omdat verkopers vaak niet weten wat ze er mee aan moeten voor een lage prijs. :)

Het vergt geduld en veel zoeken.

Voordeel van Praktica's verzamelen is dat er een groot aanbod is en minder knaken in gaan zitten dan bij Canon, Nikon of Leica om maar een paar merken te noemen. Verbaas me er over dat veel nog in goede staat en werkend zijn.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2021, 13:23:32 »
Voordeel van Praktica's verzamelen is dat er een groot aanbod is en minder knaken in gaan zitten dan bij Canon, Nikon of Leica om maar een paar merken te noemen. Verbaas me er over dat veel nog in goede staat en werkend zijn.

Dit viel mij ook op, maar toen natuurlijk ook relatief goedkoop? Dus eventueel niet zo intensief gebruikt als de pro modellen van de bovengenoemde merken. Praktica's zijn sowieso leuke camera's, en volledig mechanische, metalen sluiters gaan natuurlijk mega lang mee.

Ben benieuwd naar de vervolging van dit verhaal
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, AS-1, Mamiya RZ67, 645 Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2021, 13:58:18 »
Citaat
Ben benieuwd naar de vervolging van dit verhaal

Dat gaat zeker gebeuren. Vanwege verbouwing en werk koop ik op dit moment camera's waarvan ik denk dat ze goed in de verzameling passen, Bekijk ze snel bij binnenkomst en berg ze op totdat ik er wat meer tijd voor heb.

Inmiddels ook de nodige accessoires en lenzen gevonden, waarmee ik een aardig beeld van de Oost Duitse camera industrie krijg. Verder internet afstruinen naar info die verrassend genoeg ruim voorhanden is.

Inmiddels zo'n 40 camera's (waaronder een paar dubbele) Binnenkort zal ik hier wat foto's van plaatsen.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2021, 14:04:29 »
Ik heb eens iemand gesproken, zo'n twintig jaar terug, die toen al bijna niets kon vinden voor zijn VLC. Matglazen en zoekers voor Nikon en Canon struikelde je toen over, Minolta en Pentax waren al veel lastiger maar voor de VLC een loepzoeker en een matglas zonder instelwig waren nergens te verkrijgen.  Gelukkig wordt dat duurdere spul niet vaak wegegooid en is alles met internet nu makkelijker te vinden maar het zal vast nog een queeste worden. <:)
Even een korte zoekslag op Ebay leverde toch wel wat op hoor.

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw=focusing+screen+praktica+vlc&_sacat=0&rt=nc&LH_PrefLoc=2

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2021, 14:08:49 »
Citaat
Dit viel mij ook op, maar toen natuurlijk ook relatief goedkoop?

Praktica was toendertijd (in de jaren 60-70) betaalbaarder dan Japanse camera's maar voor mij als scholier toch nog een forse uitgave. Tussen de diverse handleidingen zat ook nog een folder van de toenmalige importeur met adviesprijzen. Zal ik even opzoeken en hier plaatsen.