Auteur Topic: Doka lampen onderzoek  (gelezen 235 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Doka lampen onderzoek
« Gepost op: 13 mei 2021, 10:16:02 »
Was mijn computer aan het opruimen vandaag. En vond een onderzoek van mijzelf uit het verleden m.b.t. de lichtkleuren die verschillende doka lampen uitzenden. Hier even de foto's voor wie de analyse leuk vindt.
Horizontaal de lichtkleur (of exacter de golflengte in nm). Verticaal de relative intensiteit.
Achtereenvolgens getest
Duka 5  (No1) Dit is een SL lamp + filter
Duka 5  (No2) Dit is een SL lamp + filter
Duka 50 Dit is een natrium lamp
Kinderman: Dit is een LED lamp
PF710E Dit is een klassiek E27 lamp
PF712E Dit is een klassiek E27 lamp

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Doka lampen onderzoek
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2021, 12:13:39 »
Ligt me bij dat ik deze al eens gezien heb, maar beter een keer teveel dan te weinig. Dit is namelijk uitstekende info.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2021, 12:56:02 »
Het verward een beetje dat je bij de PF712 een groen vakje weergeeft terwijl dat een rode lamp is (het geeft natuurlijk aan wat uitgefilterd wordt, niet hoe je hem ziet). Het spectrum klopt in ieder geval met wat je verwacht voor een rode lamp.

Nou heb ik zelf geen van de lampen die hier opstaan - wel een amber SL1 en een 902 beide van Ilford en een LED strip van de Kruidvat  :D

Ik gok dat je daar geen data van hebt?

Jon

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2021, 16:17:06 »
Ik had de meet apparaat (spectrofotometer) geleend. Toen alles gemeten wat ik in huis had. Deze lampen kunnen m.i. alle voor MG papier.
Voor Ilford Ortho moet je wat beter opletten kijk maar naar onderstaande grafiek van Ilford Ortho