Algemeen > Net binnengekregen!

Autoboys - canon 'dreamteam' of allemaal vreemde eendjes?

(1/5) > >>

jbladel:
Omdat ik vandaag mijn laatste aanwinst voor deze camera-familie in apeldoorn opgehaald heb kon ik het toch niet laten om (heel snel) een fototje te schieten en dit te delen op het AFF.
De aanwinst is midden rechts, de Canon AF35MII, op zichzelf niet heel bekend - noch bijzonder, maar in de serie toch wel leuk.

Van links (via boven) naar rechts.

Canon A35F - 40mm f2.8 rangefinder. 1 AA batterij voor de flits en een 625 batterij voor de lichtmeter. Belichting is automatisch, maar de zoeker geeft de (automatisch) gekozen diafragmawaarde. Verder met de hand focussen en doorspoelen.
Canon AF35M - 38mm f2.8. Deze camera, en alle opvolgende, zijn autofocus met automatische belichting en automatisch doorspoelen. Een flinkje jongen die voornamelijk bekend staat om het helse kabaal dat hij geeft met dorospoelen. De camera geeft een waarschuwing als de flits gebruikt dient te worden, maar verder niets. Je krijgt pas te weten waar de camera gefocussed heeft als het shot genomen is, wat vrij onhandig is. Voornamelijk omdat de camera focussed op oneindig als hij het even niet meer weet..
Canon AF35ML (quartz date) - 40mm f1.9. Qua werking (ook met focus) identiek aan de 35M, maar met de snellere f1.9 lens. Op het internet zul je vinden dat de scherpte van de lens tegenvalt, maar de resultaten die ik heb zijn prima. Wel mag er gezegd worden dat de camera bijna nooit met open diafragma zal schieten (hij gooit het diafragma vrij graag wat dicht), daar zul je dus een vrij specifieke combinatie van licht voor moeten vinden.
Canon AF35MII - 38mm f2.8 - De upgrade van de AF35M, moderner, wat compacter, en maakt geen enorme herrie, maar met nadeel dat er nóg meer electronica in zit (de lenskap gaat niet open zonder batterij). Verder hetzelfde focusprobleem als z'n voorgangers (je ziet pas waar die focussed nadat het beeld genomen is), wel significant stiller.
Canon AF35J (rechtsonder) - 45mm f3.5 - De junior versie van de AF35 line-up. Een grappige camera die zeker in je broekzak past. Ik verwacht niet dat de beeldkwaliteit bijzonder zal zijn, maar deze camera heeft zeker de meeste 'meeneem' potentie. Deze camera heeft ook een flits optie specifiek voor macro fotografie. Deze camera geeft door middel van een ledlamp aan of er een focuspunt gevonden is, vóór dat je afdrukt, wel zo handig.

De overeenkomst is snel gevonden, alle camera's hebben AF35/A35 in de naam. Er bestaat ok nog een A35 Datelux, maar dit is gewoon een A35F met imprintfunctie. Staat niet op mijn lijst.
Let wel, deze namingsconventie geld alleen voor europa. In Japan staan de volautomatische exemplaren bekend als 'Autoboy'.
De AF35M is de originele 'Autoboy', de ML de Autoboy Super, de M2 de Autoboy 2, en de AF35J is de Autoby LITE

Dan komen we ook meteen op de laatste camera, middenonder.
De Top Shot - 38mm f2.8 ook wel bekend als de Autoboy 3
Dit is eigenlijk mijn persoonlijke favoriet. Autofocus opnieuw met een indicatielicht, ingebouwde (niet beweegbare) flits, en het fijnst in het gebruik. Dit is ook de camera die het minste 'missers' gemaakt heeft.

In de toekomst lijkt het me leuk om eens een uitgebreide test te doen van deze 6 camera's. Identieke film er in en dan vergelijken, maar het zijn vrij veel camera's om mee te nemen, dus een test als deze gaat wel een paar dagen duren. Ik wil namelijk wel in vergleijkbare locaties met vergelijkbaar licht schieten, dus ik denk dat het een kwestie wordt van alle 6 mee en flink rouleren (en doorschieten  ^D)

Canon heeft natuurlijk veel meer 'Autoboys' gemaakt, maar de latere varianten zijn vaak wat minder bijzonder.
Twee uitzonderingen voor mij zijn de Autoboy tele die een 40mm f2.8 of een 70mm f4.9 heeft. De lens schuift met een druk op de knop uit, en er springt dan nog een groep 'achter' die zorgt dat de 40mm een 70mm wordt.

En de Autoboy Zoom Super, deze camera heeft een 39-85mm f3.6-7.3 lens, die er om bekend staat dat die niet onder doet voor het FD glas. Deze camera heeft hetzelfde formaat als mijn A1, en is dus nauwelijks meer een compact te noemen, maar hij heeft een afstandsbediening (die ook nog werkt!) waarmee je wel wat leuke dingen kan doen.
De grappigste functie hiervan is dat je met de afstandsbediening 3 foto's kan maken op de 3 'standart' afstanden van de lens. Ideaal voor een set 'selfies' (wide-medium-tele, vermoedelijk op 39-55-85mm) en zo werd de camera ook in de markt gezet. Dus selfies zijn al van 1989  ^D

Tot zo ver dus mijn zoektocht naar de AF35 compacts van canon. Ik verzamel ze niet omdat ik de illusie heb dat deze camera's beter zijn dan latere compacts, of zich echt kunnen meten aan de Olympus of Contax camera's. Maar het zijn stuk voor stuk vreemde eendjes met karakter. En zoals mijn profiel al zegt, ik ben gewoon een beetje canon fan.

Naast deze genoemde prachtcamera's ben ik ook nog eigenaar van een MC, met afneembare flits is deze kleiner dan de f3.5 AF35J, maar dan wel met een f2.8 lens. Stiekem ziet deze camera er het 'stoerst' uit van de canon compacts (vind ik dan), maar hij past niet helemaal in dit rijtje.

Ik ben qua compacts dus wel redelijk verzadigt, maar toch heb ik nog drie camera's op mijn verlanglijstje staan.
De MC-10, het kleinere broetje van de MC, met blauwe letters en een f4.5 fixed focus lens. Deze is echt alleen voor de heb, en om in de toekomst eens de vergelijking te maken met de MC.

De Sure Shot A-1 / Autoboy D5, Dé canon onderwatercamera. Het gebruik van deze camera (en dus de aantrekkingskracht) mag voor zich spreken, maar ik ben hem nog niet tegengekomen (voor een normale prijs)

En als laatste, de Prima Mini II / Sure Shot Sleek / Autoboy F XL
Dit is (een van de) laatste serieuse compacts met een prime lens van canon.De 32mm f3.5 lens staat uitstekend bekend en het design met de terugtrekkende lens doet denken aan wat andere populaire compacts. Maar deze camera lijkt moeilijk te vinden.
Gelukkig heb ik meer dan genoeg camera's om binnenkort uit te proberen, dus echt haast heeft het allemaal niet.

Ben uiteraard benieuwd naar jullie gedachten/ervaringen!

!karen:
Onlangs nog zo een onderwaterding in de vuilbak gegooid. Kreeg het aan de straatstenen niet verkocht. Rip 8(

jbladel:

--- Citaat van: !karen op  8 mei 2021, 00:21:57 ---Onlangs nog zo een onderwaterding in de vuilbak gegooid. Kreeg het aan de straatstenen niet verkocht. Rip 8(

--- Einde van citaat ---

Toch jou lokale marktplaats maar eens in de gaten gaan houden, op mp in nederland, en op ebay, gaan ze rond de 100 euro (wat ik wel een beetje veel vind)  ;)

Vraag me wel af of dat onderwaterspul ook een beetje tegen zout kan.

Mono:
Dieetzout nemen.

Mono:
Volgens mij ben jij hard op weg naar de titel "Mr. Canon".   :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie