Auteur Topic: De subjectieviteit van oorlog en vrede en van goed en slecht.  (gelezen 665 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Ik heb dit prentje ongeveer anderhalf jaar geleden terug gevonden. Het is de begrafenis van een oudoom van mij tijdens de tweede wereldoorlog aan wat we nu de foute kant noemen.

Van de broer(s) van mijn oma heb ik geen foto.
Mijn overgrootvader had geen werk in de jaren voor de oorlog. Hij liep mank en had een misvormde hand door een ongeluk in de bouw. De kinderen groeiden op in pure armoede. Twee jongens (een tweeling) en drie meisjes.

Lammie, mijn oma, had een zwakke gezondheid en verbleef vaak bij familie in Apeldoorn. Zij had een hechte relatie met haar broers die haar vaak schreven. In 1938 was Albert ernstig ziek geworden en er was geen geld voor medicijnen. Voor zijn broer Jan was het niet te verkroppen dat Albert zou sterven. Hij wist ook wie de schuld was. Het lag aan de Nederlandse politiek: “Hier gebeurd niets, moet je eens in Duitsland kijken, dáár doen ze wat voor de arbeidersklasse.” Bevlogen schreef hij met zijn oudere zus (mijn oma) over wat er mis was hier en wat er zou moeten gebeuren. Albert overleed in december 1939 en Jan kreeg ruzie met zijn vader en werd het huis uitgezet. Ook met het uitbreken van de oorlog kwam hij niet terug.

Vrij snel na de bezetting heeft hij dienst genomen bij de wehrmacht. Voor mijn overgrootvader reden om alles wat aan Jan herinnerde te vernietigen. Er mocht thuis ook niet meer over hem gepraat worden; hij bestond niet meer en daarmee basta!
Lang heeft het allemaal niet geduurd. Op 1 oktober 1940 is Jan tijdens de opleiding verdronken. Mijn oma heeft dat vernomen van een andere jongeman die ook dienst had genomen. Die heeft de moeite genomen om haar te schrijven en een foto van de begrafenis toe te voegen.

Mijn oma en haar zussen hebben allemaal geleefd tot in deze eeuw. Met kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Ze hebben een leven opgebouwd, liefde en geluk gevonden. Wat zonde dat hun broer(s) dat nooit is vergund. Voor Albert door te sterven als gevolg van pure armoe. Voor Jan die in woede tegen de wereld om hem heen ook nooit verder is gekomen. Alles kapot gemaakt door een (aankomende) oorlog waardoor zoveel immens leed is veroorzaakt.

Van Jan zijn nog een paar brieven over, een bidprentje en een foto van zijn begrafenis. Zorgvuldig gekoesterd door mijn oma die ze aan mij heeft gegeven op voorwaarde dat ik er nooit met haar kinderen over zou praten. Opgegroeid na de oorlog was de visie van de kinderen erg zwart-wit: je was goed of fout. Het vermogen om een andere kant van dingen te zien ontbrak hen compleet. Inmiddels leeft al een paar jaar geen van hen meer dus is die beperking weggevallen.
Ik heb deze foto en de rest gekregen aan het begin van deze eeuw. Daarna heeft het tot vier jaar terug verzegeld in een kast gelegen.
Ik heb de brieven wel eens doorgelezen, het leest moeilijk omdat de schrijfwijze zoveel anders is geworden.

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
Re: De subjectieviteit van oorlog en vrede en van goed en slecht.
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2021, 23:44:19 »
Indrukwekkend verhaal, dank voor het delen.

Nuance wint inderdaad (helaas) geen zielen.

Zeker als we het hebben over de oorlog, en je in de grijze gebieden van goed en fout komt, word het wel een lastig pakket.

Niet alles wat goed is, is rechtvaardig, en niet alles wat rechtvaardig is, is goed.
135: Canon
120: Mamiya
Een mens moet een code hebben ;)

Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), RZII, Canon AE-1Program (zwart)

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2021, 23:55:35 »
Inderdaad een indrukwekkend verhaal. Zo heb ik het mijne ook. De oorlog blijft menegeen bij zich dragen. Dank voor het delen.
Beware of darkness.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2021, 07:10:13 »
Voor Jan die in woede tegen de wereld om hem heen ook nooit verder is gekomen. Alles kapot gemaakt door een (aankomende) oorlog waardoor zoveel immens leed is veroorzaakt.

Een schrale troost is dat hij daar zelf geen aandeel meer in heeft gehad. Zo was er een grote kans dat hij, zoals veel vrijwilligers, naar het Oostfront had gemoeten later in de oorlog.
Daar zijn er ook veel niet van teruggekeerd, waarvan de nabestaanden nooit zullen weten wat er met ze gebeurd is.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Olympus Pen-F, 4x5 houders, Steky, Voigtlander Bessa I
Laatste Speeltjes: Contax II + Jupiter-8 lens

Offline Fotoko

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2021, 09:33:48 »
Wat een aangrijpend verhaal op dit moment van het jaar. Het leert ons dat niet alleen bij fotograferen maar ook bij het beschouwen van onze geschiedenis er heel veel tussen zwart en wit zit. En dat het weergeven van die tussentinten van wezenlijk belang is.
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2021, 11:07:13 »
Citaat
naar het Oostfront had gemoeten later in de oorlog.
Daar zijn er ook veel niet van teruggekeerd, waarvan de nabestaanden nooit zullen weten wat er met ze gebeurd is.

Ik heb 8 jaar geleden nog gesproken met de opa van Nataliya, die heeft aan de USSR kant gevochten bij Stalingrad. Ook die man is er nooit meer overheen gekomen met wat daar allemaal is gebeurd.
Daarna mocht hij het nog een keer overdoen bij de tankslag bij Rostov a/d Don. Geeindigd voor een bloedbad voor de Duitsers met aan de USSR kant ook enorme verliezen. Het aantal doden werd daar al lang niet mee geteld, alles door elkaar in massagraven onder de grond geschoven. R.I.P. :(
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline EricDamstra

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2021, 13:10:03 »
Dankjewel voor deze bijdrage. Zeker op de laatste bevrijdingsdag met een speech van Angela Merkel kunnen we wel stellen dat het allemaal iets genuanceerder is geworden.

Mooi dat er nog foto's zijn om de herinnering levend te houden.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2021, 21:33:26 »
Dankjewel voor deze bijdrage. Zeker op de laatste bevrijdingsdag met een speech van Angela Merkel kunnen we wel stellen dat het allemaal iets genuanceerder is geworden.

Mooi dat er nog foto's zijn om de herinnering levend te houden.

Maar de laatste frard van de herinnering stopt met mij. Voor anderen is het alleen een stukje geschiedenis wat niet de boeken heeft gehaald. Ik heb het al doorgegeven aan mijn dochter maar voor haar gaat het over mensen die ze niet heeft gekend. Ik heb mijn oma persoonlijk erg goed gekend. En het was actief onderdeel van haar leven, wat haar gevormd heeft. Door mijn betrokkenheid bij haar heeft het voor mij waarde boven de geschiedenis.