Auteur Topic: Proef Super Ikonta 532/16  (gelezen 333 keer)

Online wouthazel

• Vaste bezoeker
Proef Super Ikonta 532/16
« Gepost op: 3 mei 2021, 11:45:49 »
proef super ikonta_08 by wouter hazel, on Flickr

Gemaakt met de Super Ikonta 532/16. Tessar 2,8mm lijkt het goed te doen, `fomapan 100 in HC110 B, 6 minuten. Andere foto's ook allemaal oké. Deze camera is een blijvertje. Flickr gooit er helaas weer een unsharp maskertje overheen. In het echt mooi scherp.

Bovenste in via Flickr, onderste via Imgur
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2021, 11:57:03 door wouthazel »

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Proef Super Ikonta 532/16
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2021, 12:24:49 »
Dik voor mekaar deze ouwe camera.

En de foto mag er ook wezen.

Kan nog iets naar links gekanteld worden denk ik.
Dan vallen de bomen wel nog meer om, maar dat kunnnen ze hebben.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2021, 12:28:03 »
Heel fraai  ; twee maal plezier !!    leuke foto's maken  en    een gaaf toestel  in gebruik.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2021, 20:16:09 »
Prachtig ook dat bladerdek wat door de wolken wordt verzorgd.

Offline ToonC

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2021, 22:45:32 »
Heel mooi. Een foto om in weg te varen!

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2021, 12:41:15 »
Geslaagd. Wel heb ik zo zoiets wat doet een tessar met tegenlicht (hoe goed is de coating). Nu geloof ik dat een Tessar niet veel last heeft van reflecties in de lens door het eenvoudige ontwerp.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2021, 13:13:05 »
Die Tessar 80/2.8 lijkt het in klapcamera's behoorlijk goed te doen. Ik heb hem in een Rolleiflex 2.8a en die lijkt me wat minder.

Geslaagd. Wel heb ik zo zoiets wat doet een tessar met tegenlicht (hoe goed is de coating). Nu geloof ik dat een Tessar niet veel last heeft van reflecties in de lens door het eenvoudige ontwerp.

Dit model is ook voor de oorlog gemaakt - dan zit er geen coating op. Ik weet niet van welk jaar dit exemplaar is.

Jon

Online wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2021, 13:16:43 »
De versie die ik heb is van na de oorlog, is gecoat. Ben wel op zoek naar zonnekap hiervoor.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2021, 13:25:58 »
Die Tessar 80/2.8 lijkt het in klapcamera's behoorlijk goed te doen. Ik heb hem in een Rolleiflex 2.8a en die lijkt me wat minder.

Zou toch niet uit moeten maken zou je zeggen.
Kwestie van kalibratie misschien?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2021, 13:28:20 »
De versie die ik heb is van na de oorlog, is gecoat. Ben wel op zoek naar zonnekap hiervoor.

Juist - dat was volgens mij meestal 1 laag op het front element. Dat was nog wel iets minder effectief dan de multi-laags coatingen die later kwamen. Een zonnekap is waarschijnlijk een goed idee.

Ik heb zelf meerdere ongecoate Tessars en Triotars in vooroorlogse Rollei's - daar moet je vooral uitkijken met de zon in beeld. Vor de rest is er goed mee te werken. Je hebt over het algemeen wel een lager contrast - dat merk je vooral als je kleur schiet en dat op RA-4 laat afdrukken. Het blijft dan allemaal wat slap. Als je scant dan is het eerste wat ik doe het contrast verhogen  :D

Zou toch niet uit moeten maken zou je zeggen.
Kwestie van kalibratie misschien?

In die tijd had je ook verschillen tussen exemplaren. Kalibratie kan wat uitmaken maar dan ligt hooguit de scherpte net ergens anders. Dat lijkt het probleem niet; scherpte als geheel lijkt niet goed genoeg.

Jon

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2021, 14:15:31 »
In die tijd had je ook verschillen tussen exemplaren. Kalibratie kan wat uitmaken maar dan ligt hooguit de scherpte net ergens anders. Dat lijkt het probleem niet; scherpte als geheel lijkt niet goed genoeg.

Ik weet wel dat na de oorlog de kwestie oost en west begon te spelen.
En in de eerste jaren erna zal het wellicht lastiger geweest zijn om aan hoogwaardig glas te komen.

Vóór het tijdperk van de coatings was de Tessar juist zo populair omdat hij een vrij hoge kwaliteit haalde met slechts drie groepen (zes reflectievlakken). De Planar had er meer, maar was optisch beter (als we het nadelige strooilicht buiten beschouwing laten).

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2021, 15:54:41 »
Ik weet wel dat na de oorlog de kwestie oost en west begon te spelen.
En in de eerste jaren erna zal het wellicht lastiger geweest zijn om aan hoogwaardig glas te komen.

De camera is van na de oorlog, de lens van voor de oorlog (kan je zien aan het serienummer). In hoeverre oost-west hier speelt weet ik niet; die lenzen kwamen oorspronkelijk uit Jena (staat erop) maar hoe dat vlak na de oorlog ging is natuurlijk onduidelijk.

Er zijn ook problemen geweest met deze lenzen  maar ik weet even niet meer of dit te maken had met de wel of niet matchende zoeker lenzen van de Rollei's of met de lens elementen zelf. Bij veel van deze camera's zijn de originele Tessars vervangen door Opton Tessars.

Jon

Offline pkrpkr

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2021, 16:06:03 »
Maakt verrekte goeie foto's dat ding. Lijkt het met kleur ook goed te doen als je andere sample images bekijkt.
Well done!

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2021, 16:36:53 »
Voor weinig veel lol en beter dan Leica.....
https://www.catawiki.nl/l/44204065-zeiss-ikon-super-ikonta-532-16

Online wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2021, 16:52:31 »
De zoeker is wel wat klein, vooral voor mij als brildrager, maar focussen gaat heel lekker, (op zijn Leica's, met mooi schuivende delen en gelukkig bij mij:spot on)

Enne hij ziet er super gaaf uit, mooi stukje design:
A5FFC02A-370A-4491-AA17-EAC88DFC8F57 by wouter hazel, on Flickr