Auteur Topic: Wat vinden wij van dit portret?  (gelezen 1072 keer)

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Wat vinden wij van dit portret?
« Reactie #15 Gepost op: 3 mei 2021, 13:58:57 »
Ik zie dat ik niet de eerste ben met deze mening.. Het perspectief is me iets te opdringerig. Had wat mij betreft van iets verder af geschoten kunnen worden..
Geladen met film: Olympus Mju-I, Olympus OM-1 + 28/3.5, Bronica SQ-b + 80/2.8

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 3 mei 2021, 21:10:43 »
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet zo goed waarom wij moeten vertellen wat wij van een willekeurige foto (van iemand anders) moeten vinden.
Ik ben geen fotograaf, ik maak wat foto's voor mezelf

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 3 mei 2021, 21:55:49 »
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet zo goed waarom wij moeten vertellen wat wij van een willekeurige foto (van iemand anders) moeten vinden.

Dat is twee keer moeten.
Geen idee waar dat vandaan komt.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline ToonC

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2021, 22:13:47 »
JBladel: Model is Malou Petter. Zij leest het nieuws op tv.
Kleuren achtergrond en jasje zijn redelijk complementair, dus dat zal wel een bewuste keuze zijn.
Van mij geen technische opmerkingen, want ik heb helemaal geen verstand van portretten fotograferen.
Maar wat vindt Mono er zelf van? Dat interesseert mij dan weer wel.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2021, 22:25:23 »
Morgen Toon. Ik wou niet meteen de boel een richting in duwen, maar eerst even horen wat jullie, onbevangen, vinden.  :)

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #20 Gepost op: 4 mei 2021, 09:48:02 »
Het is onmogelijk om hier niets van te vinden, zeker als we toen ieder zaterdag een volle agenda hadden van portretten groepen enz.
Het portret wat hier getoond word is absoluut niet te verkopen, wij konden op de zaak daar bijzonder lullig op reageren, ik ga dat niet herhalen want Jelger vind dat niet leuk.
Wel wil ik nog eens herhalen dat de maker gevraagd heeft wat wij er van vinden.
Wim

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2021, 10:28:02 »
Dank aan iedereen die tot dusver gehoor heeft gegeven aan mijn verzoek. Alle bijdragen, aangaande de foto, worden gewaardeerd en gerespecteerd.

Nogmaals, voor alle duidelijkheid en/of zekerheid; ik ben niet de maker van het portret. Wel de starter van deze draad.
En misschien werkt de door mij gekozen titel verwarrend of is-ie voor meerdere uitleg vatbaar. Wellicht had ik moeten schrijven: "Wat vinden jullie van dit portret?".

De foto is zomaar een voorbeeld van wat ik zie als een trend. Het had ook een andere kunnen zijn. Ik had een fysiek exemplaar van de VARA-gids in mijn handen en zag dat dit een prima voorbeeld was van wat ik bedoel. Wat ook kon helpen is dat aardig wat mensen dit gezicht vermoedelijk kennen. En, in tegenstelling tot eigen foto's, kon ik deze vanaf het internet eenvoudig delen. Nou ja, eenvoudig, dit is me voor het eerst gelukt op dit forum geloof ik. Door iets in mijn computer wou dat telkens niet.

Toen ik de foto hier plaatste wist ik nog niet wie de fotograaf was. Nu weet ik dat wel:

https://www.linwoldendorp.com/about

Wordt snel vervolgd.

Online renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2021, 11:32:26 »
Nou deze dame heeft al meer bereikt dan de meeste van onze leden. ( 3e prijs portret zilveren camera).  Grappig dat mensen zeggen dat het geen beroepsfotograaf is. Tijden veranderen en portretten vragen ook steeds om vernieuwing. Daarbij selecteert een redacteur uiteindelijk de plaat. Ze heeft vast ook hele andere geschoten op dat moment. Ze maakt eigentijdse portretten zie ik op haar website. Ik vind het zeker niet slecht.

https://www.zilverencamera.nl/jaargang/zc-2020/3e-prijs-portret-enkel-lin-woldendorp-nelson-2020/
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2021, 11:38:04 door renco »

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2021, 13:28:34 »
het past prima in haar signatuur, de opdrachtgever heeft vermoedelijk gekregen waar ie naar vroeg en wat te verwachten. dat is goed.. persoonlijk houd ik wel van the Pixies... en Tom Waits, Anthony and the Johnsons, Amanda Palmer en die slaan ook wel eens een toon aan, (expres) die wellicht niet helemaal als zuiver wordt ervaren... als ik dan naar een optreden ga, dan zou dat ook maar zo (expres) kunnen gebeuren.. en dan ben ik blij en heb genoten van het optreden... ik ben niet geïnteresseerd in een beroeps of amateur pianist die feilloos een zuivere en volgens (sommige geldende normen) een versie van 'where is my mind' ten gehore brengen. goed, mooi en dat soort zaken zijn subjectief.
nog eentje dan om in de fotografie te blijven.. het koninklijk portret van Anton Corbijn, Beatrix werd 70... dat was een merkwaardig gebeuren.. toch?

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2021, 13:50:36 »
Wat de fotografe heeft bereikt of wat haar signatuur geworden is zijn zaken waar we het in tweede instantie zeker nog over kunnen hebben. Ook in het algemeen. Best grappig hoe dat kan gaan trouwens. Maar ik wil graag nog even bij de foto zelf blijven. Bij die ene in de openingspost.

Ik kijk zelden nog TV, maar hier kun je zien hoe Malou (die dus een toevallig onderwerp van gesprek is, evenals de fotografe) er "normaalgesproken" uitziet:

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2021, 13:54:08 »
En de bewuste foto als vergelijk:

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #26 Gepost op: 4 mei 2021, 15:21:00 »
ik heb het idee dat je iets voor ogen hebt, maar mij schiet het iets te kort, ik mis context om iets over deze foto te zeggen... of beter, ik heb al een aantal dingen over de foto gezegd, maar die vielen in ieder geval buiten de bedoeling van het spreken over de foto zoals de topicstarter dat voor ogen had. ik houd mijn mond tot ik genoeg informatie heb te kunnen beoordelen of mijn input iets toevoegt aan deze conversatie...

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 4 mei 2021, 15:34:33 »
Goed, mijn mening dan. Zoals een enkeling hier al zag aankomen heb ik grote moeite met de perspectiefvertekening veroorzaakt door een korte opnameafstand. Dit heeft invloed op de gehele anatomie, maar ik zal er een paar dingen uitpikken.
De neus is te groot ten opzichte van het hoofd en het hoofd ten opzichte van de romp. (De handen vallen me, vreemd genoeg, nog mee.)
Daar komt nog bij dat de opnamehoek iets van onderaf naar boven is. Door deze twee factoren samen (afstand en hoek) toont de kin nu groter dan het voorhoofd. (Wou de fotografe hiermee de stoerheid vergroten of zo?) Bovendien kijk je nu enigszins in de neusgaten, waar ik overigens niet zoveel moeite mee heb als sommige anderen. Toch nog iets meer over de neus.
Malou is een mooie dame en haar tanden zijn werkelijk prachtig. Maar niemand is perfect. De punt en onderkant van de neus zijn wat anders dan anders gevormd en juist dit gedeelte komt het meest op je af door het overdreven perspectief. Ze hoeft zich er zeker niet voor te schamen, maar het wordt nu extra benadrukt.

O, voordat we die discussie krijgen; ik voel me niet meer of beter dan de fotografe. Niet minder ook trouwens. Daar gaat het helemaal niet om. En ik heb nu foto's van haar gezien die ik wel mooi vind. Maar ik constateer in het algemeen dat
opnameafstanden die vroeger werden afgekeurd tegenwoordig geaccepteerd zijn of zelfs gemeengoed gaan worden.
Nou ben ik uit een ander tijdsgewricht. Toen ik de fotografiewereld beroepsmatig vaarwel zei, moest deze fotografe nog geboren worden. 1994. Met andere woorden: ik ben een fossiel aan het worden. Maar ik ben inmiddels ook oud genoeg om te weten dat alle tijden keertijden hebben. Dus wat nu in de mode is kan over een tijdje weer lelijk gevonden worden.
Ook is het zo dat als je maar vaak genoeg iets ziet je het op een gegeven moment normaal gaat vinden. Dan ontstaat er het eh...  nieuwe normaal. Miljoenen selfies zullen ook hun invloed hebben. En de meerderheid heeft altijd gelijk ...

Wat wel constant blijft zijn de natuurwetten. Perspectief en tweedimensionale beelden gehoorzamen daar nog steeds aan.

Nou ja, het is slechts mijn eh... optiek.
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2021, 15:42:33 door Mono »

Online renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #28 Gepost op: 4 mei 2021, 15:58:46 »
Een groot aantal fotografen voor de tijd van mono fotografeerden al met groothoek zoals een Richard Avandon
https://duckduckgo.com/?q=richard+avandon+wide+angle&atb=v240-1&iax=images&ia=images

De amateur (waar ik menig risicomijdende beroepsfotograaf onder reken)  kenmerkte zich juist door wat de langere lens omdat dit makkelijker is. ... Dus geen modegrill....

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 4 mei 2021, 16:12:25 »
De amateur (waar ik menig risicomijdende beroepsfotograaf onder reken)  kenmerkte zich juist door wat de langere lens omdat dit makkelijker is.

Joh, zijn er toch meer amateurs dan ik dacht ...

Ik kan echte groothoekportretten soms wel weer waarderen trouwens. Als het er meters dik bovenop ligt.