Auteur Topic: Wat vinden wij van dit portret?  (gelezen 1071 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Wat vinden wij van dit portret?
« Gepost op: 2 mei 2021, 20:45:04 »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Wat vinden wij van dit portret?
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2021, 20:50:01 »
O, en het gaat mij om het technische verhaal, niet om de dame in kwestie (die best mooi lacht).

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2021, 21:57:08 »
er valt van alles over te zeggen, helder, vrolijk, het blijft wel hangen, herkenbaar, speels.. je zou je ook kunnen storen aan de grote handen
haar neusje ietwat van onder, maar wat is je vraag precies, of wat wil je uitzoeken?

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2021, 22:24:32 »
Fraaie opname ; pretoogjes  zie n we altijd graag  , het model heeft er zeker zin in  om te poseren , de dame  haar neus is mooi & zonder schaduw uitgelicht  , zoals het hoort;

als de  foto met  flash belicht is  mocht  het voor mij wat minder  hel zijn  ; in  het aangezicht , de tanden  & de  bloese lijkt het mij  wat teveel licht. en  de  ietsepietsie  te grote handen lijkt  mij te komen  door  deze  voor zich te houden , of door   het brandpunt van de lens ?
Alles bij elkaar een mooie foto van een mooie dame ; je mag jezelf gelukkig prijzen met dit fraaie model  en  het resultaat.

Mvg
Maurits

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2021, 22:29:13 »
O, en het gaat mij om het technische verhaal, ...
Ik denk dat jij vindt dat de foto van te dichtbij is genomen. Ikzelf kan een vertekend perspectief vaak wel waarderen, hier maakt het haar erg hoekig en vind ik het daarom wat storend.

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2021, 22:31:22 »
Lekkere kleurtjes. Prachtige tanden. Gefeliciteerd met je publicatie in de VARA gids of is deze niet van jou ?  Het is natuurlijk geen "kunstzinnige foto, zoals vaak in de volkskrant staat"  maar op de voorkant trekt deze wel de aandacht.  Ogen zijn scherp. Het stoeltje had ik niet gebruikt, maar verder OK. De rest is typisch fotovakschool geneuzel, zoals de lens gebruikt. Een foto doet je wat of niet. Bij Bill Brandt vinden we het perspectief vervorming allemaal geweldig.
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2021, 22:41:28 door renco »

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2021, 22:40:27 »
Sorry maar er mankeert nogal wat aan, vlak verlicht hoofd licht zou aan de andere kant moeten waar door nu het oor lelijk aangestraald word,ogen zitten dicht waar door de spontanieteit verloren gaat ,handen zijn groot omdat er een tekort brandpunt is gebruikt.
Heb je een statief gebruikt? , met statief heb je een betere regie op je onderwerp ,
Er is nogal wat te verbeteren. aan de achtergrond staat teveel licht op,
Wim

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2021, 23:00:50 »
Nee-nee, deze is niet van mij!

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2021, 23:04:05 »
Oh maar is deze dan wel analoog ? 

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2021, 23:06:29 »
Da's een goeie. Misschien moet-ie naar Borrelpraat dan?

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2021, 08:42:23 »
vertel eens mono, vanwaar je interesse? ben je niet bang om te leren of is het een klassiek staaltje dit kunnen wij beter?

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2021, 08:56:34 »
Kwa houding: ze kijkt weg/omhoog, en dus geen contact met de bekijker van de foto, en brengt zo een houding van buiten sluiting mee, vast leuk, het contact met haar en de degene naar wie ze kijkt, marr ik hoor er niet bij..zo komt het over bij mij..

Verder technisch is de (groothoek achtige ?) vervorming van de handen minder prettig..allemaal subjectief natuurlijk..

groet,

Cor

Offline Fotoko

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2021, 09:42:14 »
Blijkbaar zijn de fotograaf (m/v) en het model er tevreden over. Ze zet het immers op twitter. Dus is het prima.
Maar een paar dingen zouden wat mij betreft wel anders kunnen:
-langere brandpuntsafstand
-camerastandpunt hoger
-even wachten tot de ogen verder open zijn
-handen dichter bij het lichaam
-andere kleur achtergrond (of in zwart-wit fotograferen :D)
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2021, 09:54:07 »
Tsja, mijn eerste gedachte is, wie ben ik als amateur om iets te zeggen over het werk van (waarschijnlijk) de beroepsfotograaf.

Maar goed, ik wil best een poging doen.

De houding van het model, kleurstelling en brandpuntsafstand zijn natuurlijk allemaal subjectieve keuzes. Ik weet niet wie het model is, en dus wat men uit wil stralen in de foto.
Als ik even speculeer dat dit gaat over 'topvrouwen' snap ik de iets kortere brandpuntsafstand (werkt sowieso wel iets beter met het wat vierkante gezicht) en de hoek iets van onder wel. De geel-blauwe kleurstelling daarna zou ik (zeker met dit huidtype) niet gedaan hebben, of gaat dit toevallig over 'zeeman'?

Daarnaast is de achtergrond natuurijk behoorlijk fel ten opzichte van het model. Ik geloof ook dat dat de reden is dat de rimlichten/kickers/hoe je het ook wilt noemen, niet echt zorgen voor diepte in het portret. (Het gebek aan) de schaduwen in het gezicht storen me niet, hoewel inderdaad de shaduw over het oor, en ook links van de mond een beetje vreemd zijn. Wat dramatischer licht had misschien niet misstaan, ik vind deze 'vlakke' invulling eigenlijk altijd een beetje doelloos.

De langerekte highlights in de ogen werken daar ook niet echt aan mee natuurlijk.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, AS-1, Mamiya RZ67, 645 Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2021, 13:44:44 »
Dit kan nooit door een beroeps fotograaf gemaakt zijn,
Wim