Auteur Topic: 135mm Elmarit met iets in de lens  (gelezen 471 keer)

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
135mm Elmarit met iets in de lens
« Gepost op: 1 mei 2021, 14:30:33 »
Ik heb online een lens gekocht. In de omschrijving stond dat er een punt in zat maar dit is wel wat anders. Het is doorzichtig. Weet iemand of dit schimmel is of coating die.los laat, of dit erger wordt en of ik dit ga zien in de foto's?

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
Re: 135mm Elmarit met iets in de lens
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2021, 14:42:22 »
Als eerste: ik ben zeker geen expert.

Maar dan:
Ik herken dit niet echt als schimmel, alle gevallen die ik tegenkom gaan uit van draden, en die zie ik hier specifiek niet. Heb je al met een ledje in de achterkant geschenen?

Balsemseparatie zou kunnen, maar dit begint meestal aan de randen, niet in het midden van het element. Ook de vorm van het plekje vind ik daar wat vreemd voor.
Coatings die los laten zou ik niet weten, heb ik nog nooit naar gezocht, maar zou niet verwachten dat dat op deze manier terugkomt.

De eerste foto doet mij (ondanks de wat vreemde vorm) veel meer denken aan 'luchtbelletjes' die in ouder optisch glas veel voorkomen. Ik geloof dat dat wel overeen komt met de leeftijd van de elmarit?
Die tweede foto vind ik dan wel wat vreemd, ik heb alleen een meyer orestegor 135 gehad met twee kleine bubbels (ronde vorm) en die waren niet zo duidelijk zichtbaar als de reflectie daar niet op viel.
Het schijnt nauwelijks (geen zichtbaar) effect te hebben op je foto's.

Maar goed, lang verhaal kort, ik denk niet dat het schimmel of balsemseparatie is, een luchbel lijkt me waarschijnlijker, is in dat geval niet erg. Maar ik ben geen expert en de vorm is gek.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, AS-1, Mamiya RZ67, 645 Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2021, 16:45:45 »
Lijkt meer op een vloeistof, kan ook steenslag zijn maar dat is lastig te zien op de foto.

Met fotograferen merk je waarschijnlijk niets, ik heb wel ergere frontlenzen gezien waar je nauwelijks iets van terug zag op de opname.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2021, 16:50:40 »
Ik zet in op Balsamseperatie.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica Ia
Laatste speeltjes: Graflex Side Flash, B&H 400' film magazijn

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2021, 16:53:11 »
Klopt denk ik 'Met fotograferen merk je waarschijnlijk niets, ik heb wel ergere frontlenzen gezien waar je nauwelijks iets van terug zag op de opname'
Doch het is net als met een kras of deukje in je auto. Meeste mensen zijn er weinig gelukkig mee.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2021, 16:57:18 »
Ik vermoed ook dat je er niks van gaat merken.
ik heb een objectief dat ik 'n keer op een kiezelpad heb laten vallen. Flinke, en dan ook echt flinke pit in de lens.
Ik heb niks nadeligs gemerkt. misschien bij strijk of tegen licht dat je het gaat merken. Maar anders zou ik me geen zorgen maken.
Ook n lens waar het achterdeel een flinke kras heeft. Geen nadelige effecten ontdekt, maar ik ga geen testborden fotograferen om een fout te ontdekken. Als ik in een normaal plaatje niks zie vind ik het wel best. :)

« Laatst bewerkt op: 1 mei 2021, 17:41:02 door srdlm »
Vriendelijke groeten, Hans

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2021, 17:50:41 »
Ik sluit me er volledig bij aan. Mijn Kiev 6S heeft een kras van een halve centimeter in de frontlens, niets van in beeld terug te zien.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2021, 18:33:12 »
Dank allen, klinkt goed. Ik wist dat er IETS in het objectief zat van tevoren. Ik was al begonnen een rolletje te schieten op een zo klein mogelijk diafragma, om te zien of het zichtbaar is.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2021, 18:41:21 »
De frontlens is bij de Elmarit  niet gecoat. (bij de Hektor wel) Het is dus niet waarschijnlijk dat het een separatie is van de kitlaag (Canada Balsam) Separatie geeft namelijk een olie achtige bubbel, of glinsterende waas. (parelmoer effect)

Het is waarschijnlijk toch een schimmel, die zich voedt op de coating, een stukje condens, stofje of gecondenseerd vet waarmee de lens is gesmeerd. Een hele mooie schimmel, dat wel. Ik zou hem lekker laten zitten, zolang hij niet groter wordt en het beeld stoort.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2021, 10:08:36 »
Ik was te vergeten te zeggen waar het zit. Het zit niet op de voorste lens maar ergens in het midden

Offline pkrpkr

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2021, 10:22:36 »
Lijkt mij ook geen schimmel. Nog nooit zoiets gezien. Als het een productiefout is zou ik luchtbellen verwachten en niet zo'n mooie vorm. Misschien toch separatie? Bijvoorbeeld in de oven geweest om vet tijdelijk smeuiger te maken voor de verkoop.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2021, 18:05:21 »
In deze advertentie zie je de lens opbouw