Auteur Topic: Kleur ontwikkelen  (gelezen 1069 keer)

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
Re: Kleur ontwikkelen
« Reactie #45 Gepost op: 3 mei 2021, 17:03:57 »
Een paarse kleurzweem van hier tot ginder en vreselijk veel stof.
Scannerplaat schoonmaken en de negatieven zorgvuldig ontstoffen, het is niet om aan te zien. Daarna scanner met ICE aan (om de kleine deeltjes te verwijderen) de negatieven opnieuw scannen. Verder de witbalans instellen want dit kan echt niet.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #46 Gepost op: 3 mei 2021, 18:26:25 »
Een paarse kleurzweem van hier tot ginder en vreselijk veel stof.
Scannerplaat schoonmaken en de negatieven zorgvuldig ontstoffen, het is niet om aan te zien. Daarna scanner met ICE aan (om de kleine deeltjes te verwijderen) de negatieven opnieuw scannen. Verder de witbalans instellen want dit kan echt niet.
Ik vind je manier van feedback geven niet passend bij het doel van dit forum. Dit mag best op een wat positiever manier geformuleerd worden.

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #47 Gepost op: 3 mei 2021, 18:37:23 »
Ik kan deze manier van feedback prima hebben, hoor. Ik kan me voorstellen dat het sommige mensen afschrikt, maar ik weet dat de bedoelingen goed zijn, en voor mij is dit erg leerzaam.

Ik was hier al begonnen aan de tips van Fotohuis: ik ben opnieuw begonnen bij de bron. Misschien dwalen we wat af van het onderwerp, maar dat moet kunnen.

Wat mij opvalt, is dat mijn negatief erg dun is omdat het binnen best donker was. Ik had hem graag 2 stops meer belicht. Dit zal verklaren waarom deze de meest lastig is op dit negatief.

Helderheid op 2 gezet (staat normaal altijd op 1). Glas van de scanner drie maal goed gepoetst en het negatief zorgvuldig ontstoft.  :P

Bijgesneden gebied geselecteerd. Ik heb de kleurbalans wel op "neutraal" laten staan in plaats van "witbalans" omdat ik niet weet wat "witbalans" doet. De optie "ICE" kon ik niet vinden.

Aan de grafiek zie je dat het negatief te dun is.

Daar komt vervolgens deze bronfile uit. De overgebleven stofjes zitten niet aan de bovenkant van de glasplaat of op het negatief. Ik zou kunnen experimenteren met scannen op een andere plek, maar dat parkeer ik even.

Dan auto level.

En dan is er dus nog sprake van een paarse zweem, vooral raar bij de witte driehoek onderin de snede.

Dit zijn de levels na de "auto level." Van daarvoor ben ik vergeten een screenshot te maken, dat zou ik alsnog kunnen doen.

Maar dan is de vraag hoe ik de paarse zweem eruit haal. Of is jullie inschatting dat de bron daar te slecht voor is? De overige foto's hebben dit veel minder omdat deze beter belicht zijn.

Anyway, deze trek ik 10 procent naar beneden.

hmmm... Nu wordt ie te rood. Toch ge veel eruit gehaald?

Mijn vermoeden is dat mijn bronfile niet in orde is. Eerst even lekker eten en dan eens experimenteren met de witbalans van de scanner.

« Laatst bewerkt op: 3 mei 2021, 18:40:54 door Ree »

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #48 Gepost op: 3 mei 2021, 19:10:12 »
Met een gescheiden clear en fix ipv. een blix gaat C41 veel langer mee.
Vraagje, het is vast niet de ontwikkelaar die haar effectiviteit verliest, want die heeft niet door of je daarna gescheiden clear en fix gaat gebruiken?  ^D

In de handleiding staat dat de blix direct na de ontwikkelaar komt. Helpt een stopbad of een rins om de blix te ontzien?
En de fles staat afgetopt met aanstekergas, maar helpt het ook om hem gekoeld te bewaren?

En over handleidingen gesproken, in de Rollei Digibase C41 Instruction Manual stond het volgende:

Is mijn negatief "te magenta?" Of is dat juist mijn postitief? :)

De temperatuur had ik echt goed onder controle. Misschien toch minder agiteren?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #49 Gepost op: 3 mei 2021, 19:49:14 »
De paarse zweem na je "auto levels" valt wel mee. Het papier zelf is redelijk wit om mijn scherm dus dan is je witbalans OK.

Je kunt nog wat contrast toevoegen, dan wordt het allemaal net iets minder vlak en dan worden die randen langs de zwarte kat ook wat minder paars.

Ik heb zelf met Paint met de andere foto's geprobeerd maar daar krijg ik de paarse zweem in de donkere delen niet weg. Waarschijnlijk omdat er al heel lichte delen inzitten die wel wit zijn en dan werk zo'n correctie niet. Dan heb je een ander programma nodig maar dan is er een kans dat als je corrigeert dat juist die witte delen een zweem krijgen.

Misschien toch iets niet helemaal OK met belichting/ontwikkeling.

Jon

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #50 Gepost op: 3 mei 2021, 20:44:33 »
Aan je diagram te zien zijn de negatieven onderbelicht, wat je nu net niet moet hebben bij kleuren negatieven (C41). Overbelichten is niet erg, zelf niet tot 2F stops toe, je krijgt dan iets meer verzadiging in de kleuren.
Die kat is al bijna een grijskaart dus de volgende keer een grijskaart mee fotograferen daar haal je dan meteen de kleurzweem uit. Sterker nog, als je RA-4 zou gaan afdrukken kun je de color analyzer met een positief densitometer er automatisch op laten kalibreren zodat je een perfecte 0-kopie krijgt waar je normaal bij het afdrukken verder mee gaat werken.

Ik denk dat mensen die niet tegen kritiek kunnen zich beter maar niet op een forum begeven maar dat is natuurlijk alleen mijn mening. Ik heb 30 jaar ervaring met kleur afdrukken in de doka, dus vanaf 1991 toen RA-4 ook voor de hobbyist beschikbaar kwam. In het begin met losse filters uit de hand, later met een kleurenkop en nog een paar jaar later met een FEM-Kunze CFL-4012 color analyzer met densitometer. Echte stabiliteit krijg je ook alleen met een Nova (verwarmde) sleuf-processor of Thermaphot doorloop machine. Dus in het begin ga je wat af prutsen zonder een echt goed resultaat. Via de digitale weg zal het niet veel anders zijn. Met hybride kun je nog iets meer corrigeren wat bij RA-4 meestal niet meer lukt. Daarom is dan verse film, versie chemie en precies conform de C41 Kodak norm een vereiste.
Роберт

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #51 Gepost op: 3 mei 2021, 21:31:13 »
Aan je diagram te zien zijn de negatieven onderbelicht,
Dit negatief is niet representatief voor het hele rolletje. Degene met de meeste waas zijn het meest onderbelicht en deze is het ergst. Dit is dan inderdaad de oorzaak. Daar ben ik op zich blij mee; dit is iets wat ik kan verbeteren terwijl ik in het ontwikkelproces geen knopjes meer had om aan te draaien.

De interne lichtmeter van de Kiev is vast niet de crème de la crème al doet hij het prima voor zwart/wit. Het lijkt me goed om deze de volgende keer op 300 te zetten ipv 400. Bij dit betreffende negatief zou het niet hebben volstaan, maar deze was op 2.8 geschoten op 1/60ste zonder lichtmeting. Hier was gewoon te weinig licht, maar ik wilde het onderwerp gewoon graag vastleggen. Die met de zweem met de kat op het dak had ik ook geen tijd om te meten en heb ik ook snel met de sunny 16 geschoten.

Ik ben zeker niet van plan om op RA-4 af te laten drukken, maar een grijskwart zou zeker informatief zijn. Volgende keer dat ik in een fotowinkel ben, zal ik er een meenemen.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #52 Gepost op: 3 mei 2021, 21:46:38 »
Begrijp je voorliefde voor katten :) maar je maakt het jezelf erg moeilijk met slecht belichtte negatieven, in zw/w had je daar recentelijk ook problemen mee. Probeer het eens met huisje, boompje nee geen beestje. Goed belicht met een grijze stoeptegel in beeld ( een grijskaart die niet zo snel wegwaait) en als dat lukt verder met de uitdagingen.

Rob

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #53 Gepost op: 3 mei 2021, 21:48:46 »
Een Kiev is nog prima te servicen bij Arax in Kiev (Oekraïne). Ik kom daar best vaak want ik heb familie in Oekraïne wonen, zo ook mijn dochter woont er. Ik rijd er zelfs best vaak heen met de auto.

Gewoon een hele F-stop standaard overbelichten, op iso 200 zetten die iso 400 film, is helemaal geen punt.
Роберт

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #54 Gepost op: 3 mei 2021, 22:52:05 »
Een stop overbelichten durf ik wel.

... je maakt het jezelf erg moeilijk met slecht belichtte negatieven, in zw/w had je daar recentelijk ook problemen mee. Probeer het eens met huisje, boompje nee geen beestje. ...

De vorige keer lag aan een defecte lichtmeter, maar ik snap heel goed wat je bedoelt. Het is de meest rationele tip die je maar kan bedenken. Het is alleen zo lastig dingen te fotograferen waar je niets mee hebt. Ik wil dingen vastleggen die voorbij gaan, niet dingen die stil staan.  Maar geparkeerde auto's vind ik ook leuk  ^D

Vorige week had ik het idee het zelf eens te proberen. Nu gaat het nog niet perfect, maar door het gewoon te doen leer je vlotjes. Alleen, zoals je zegt, de basis doet er ook toe.  ^^