Auteur Topic: Dagje Keukenhof  (gelezen 757 keer)

Offline Ree

• Vaste bezoeker
Dagje Keukenhof
« Gepost op: 22 april 2021, 12:40:35 »
Het gezin is een dagje naar de Keukenhof geweest. Een mens in het nauw maakt blijkbaar rare sprongen :)

Waarom dan een stukje bij "Gebruikerstests"? Dochterlief had haar Rolleicord (porta) en mijn Polaroid 680 mee. Ik de Kiev (Porta/Foma) en de Arax (Foma), en vrouwlief had de Canon AE-1 (Foma) op 'p' om haar nek hangen.  Dan is er geen rubriek waar je de plaatjes kwijt kan.

Maar in het kader van de gebruikerstest kan ik zeggen dat er een eenduidige winnaar is: de Polaroid 680. Het is echt heel knap dat ze bij Polaroid in de jaren 70 een camera hebben ontworpen waar twee pubers zich vandaag de dag uren mee kunnen vermaken, in de Keukenhof, of all places. Er is echt geen een camera op de wereld die zó goed doet wat ie moet doen.

Eerst eens kijken hoe leuk die Arsat 30mm is.

1

En natuurlijk ook :)

2

Dan dit Hollands tafereeltje vanuit verschillende perspectieven.

3

4

5

Dan even bijkomen bij een bloemenveldje.

6

7

8

Ik had er niet bij hoeven zeggen dat het Porta is, zeker?  ^D

9

En tijd voor wat lekkers. Maar hoe eet je dat?

10

Rolletje wisselen.

11

En de Polaroids blijven leuk.

12

Maar dan toch even spelen met de Rollei

13

Oei, weer dat lichtlek in de Kiev.

14

En een foto met de Rollei...

15

En fonteintjes.

16

17

Maar, zoals eerder gezegd, de winnaar is...

18

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Dagje Keukenhof
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2021, 12:59:53 »
Helemaal prachtig toch?

Bij foto nummer 8 had ik de dame met het mooi gekleurde haar iets achter de ander laten staan. Het kleuraccent van haar haar had dan mooi verbinding tussen onderwerp en voorgrond gemaakt. Mijn dochter heeft ook altijd gekleurd haar en ziet er altijd prachtig uit maar vertikt het meestal om op de foto te willen, daar ben je dus mooi gezegend met zo'n leuk stel die zo spontaan poseren.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2021, 13:10:41 »
Een beetje poseren lukt nog net. Ben het helemaal eens met je suggestie, maar ook ìk moet mijn goodwill niet te veel uitbuiten als het gaat om poseren, hoor :)

Een aantal zaken die mij opvallen is dat de Foma 120 film wederom dit soort patronen vertoont:

Zou dat mijn schuld kunnen zijn? Kan ik iets fout doen in het ontwikkelproces dat dit veroorzaakt? Of bij het inspoelen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het aan mij ligt want ik heb het alleen op 120 film, niet op 35mm.

En de kleuren van de Porta 120 worden deels bepaald door de film, maar ook door de scanner. Nu is alles redelijk rechttoe rechtaan uit de scanner getrokken, ik zou eigenlijk wat meer moeite moeten doen met de instellingen. Voor mijn gevoel is het wat te groen en is de witbalans niet in orde, maar ik vind het lastig om te grens te leggen wat aan de film ligt, en wat aan de scanner. Helaas kan ik dit niet uitzoeken in de doka.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2021, 14:24:37 »
Leuke fotoseries. En vooral erg leuk dat jullie gezellig allemaal met de camera in de weer zijn gegaan.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2021, 14:29:35 »
Ja, dat! En, heel belangrijk, afdrukken en weggeven. Dat is veel waardevoller dan een plaatje op het interweb.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2021, 14:38:50 »

Zou dat mijn schuld kunnen zijn? Kan ik iets fout doen in het ontwikkelproces dat dit veroorzaakt? Of bij het inspoelen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het aan mij ligt want ik heb het alleen op 120 film, niet op 35mm.

Dit heb ik hier op het forum al vaker voorbij zien komen dus de kans dat het aan de film ligt is toch wel vrij groot.

En de kleuren van de Porta 120 worden deels bepaald door de film, maar ook door de scanner. Nu is alles redelijk rechttoe rechtaan uit de scanner getrokken, ik zou eigenlijk wat meer moeite moeten doen met de instellingen. Voor mijn gevoel is het wat te groen en is de witbalans niet in orde, maar ik vind het lastig om te grens te leggen wat aan de film ligt, en wat aan de scanner. Helaas kan ik dit niet uitzoeken in de doka.

Witbalans/kleurbalans is vooral een kwestie van bewerking achteraf. Ik vind het altijd moeilijk om het "karakter" van een kleurnegatief film terug te vinden als ik scans maak en bewerk.

Dia's vond ik vroeger altijd makkerlijker te scannen in dat opzicht.

Jon

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2021, 16:05:35 »
Da's wel een zeer diverse serie geworden. :)
Leuk fotografisch verslag van een dagj uit.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • Gaatjescamera
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2021, 16:12:51 »
Leuke foto's hoor

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2021, 09:56:01 »
De test is in gewijzigde vorm voortgezet: twee jong adoclecenten een Rollecord en Canon AE-1 meegegeven. De Rollei voor degene die de sunny 16 regel kent en de Canon op 'p' gezet voor degene die voor het eerst een normale camera in haar hand had.  Je hebt de rest van de dag lekker voor jezelf  :D

Bij thuiskomst twee ontwikkeltankjes klaargezet en wat Rodinal aangelengd, en zie!

Een dag vermaak zonder een bitje van 0 naar 1 te verplaatsen.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2021, 10:32:57 »
De wolkenlucht door het kapotte hekwerk is mijn favoriet. Prachtig.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2021, 10:50:35 »
+1
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2021, 11:46:01 »
Ik zal de credits doorgeven aan degene die daar recht op hebben.  :)

Offline ToonC

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2021, 22:20:22 »
Daar zitten hele leuke foto’s bij. Zeker die wolken met het kapotte hek. Twee nieuwe talenten in de dop. Mooi!

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2021, 11:04:35 »
Je weet wel de hele familie enthousiast te maken voor fotografie.
Altijd leuk om een gezamenlijke hobby te hebben.

Vindt die polaroids ook er leuk moet ik zeggen.