Algemeen > Net binnengekregen!

Poor Man's xPan

(1/9) > >>

jbladel:
In navolging van de belofte uit mijn post: https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,29112.45.html

Eind maart een Horizon S3 Pro uit Rusland bestelt (via ebay). Duurde even, en uiteindelijk toch nog gespot door de douane, mar dan heb je ook wat.

Over de Horizon:

Het is een kleinbeeld panoramacamera die werkt met een roterende lens. De voordelen zijn dat je minder last van vignettering en randontscherpte hebt, het nadeel is dat je niet (zoals bij de Hasselblad xPan) een 'global' shutter hebt. Hetgeen aan de linkerhand van de camera staat zal eerder op beeld verschijnen dan hetgeen zich aan de rechterhand afspeelt.

Verder heb je met deze methode wel weer andere vertekeningen die optreden, maar goed, het mag ook significant minder kosten. Het voornaamste verschil is geloof ik dat de Horizon de horizon vrij krom trekt als je deze niet netjes in het midden hebt, of als je de camera niet netjes 'level' hebt (er zit een spirit bubble in je viewfinder om dit te waarborgen), waarbij de Hasselblad xPan / Fuji TX deze limitatie niet hebben.

Er zijn een aantal variaties in de Horizon camera's:

De originele Horizont (67-73), ook wel: Горизонт, Horizont Revue, Kalimar Wide-X of Global-H.
ОФ-28П f2.8/28mm lens die een 120 graden view geeft. Slutiertijden van 1/30e tot 1/125e.

Horizon 202/Horizon Kompakt (91-05), ook wel: Горизонт 202, Horizont 202, Horizon 202, Horizont 202s, Technopan-202 of PAN-35 SL. En dan de witte Horizon Kompakt (Lomo model 950).
ОФ-28П f2.8/28mm of MC Arsat f2.8/28mm lens, somige camera's hebben in groene letters 'Industar MC 8/2.8' op de body staan.
De meeste 202's hebben sluitertijden van 1/2 tot 1/250e, maar er zijn ook versies die tot 1/500e lopen.

En dan de laatste versie:
De Horizon S3 (in het begin kreeg deze de naam 'Horizon 203') (03-heden). De S3 schijnt beter plastic te hebben dan de 202, waar de originele horizont natuurlijk van metaal was.

Er zijn 4 versies van de S3, de S3-Pro, S3-500, S3-Sport en de Horizon Perfekt (Lomo model 951).
Ik zou alle verschillen neer kunnen zetten maar de onderstaande tabel doet dat werk een stuk beter.

Ik heb dus gekozen voor een S3 Pro vanwege de langere sluitertijden van 1 seconde en 1/30, waarbij je wel de 1/500e verliest.

Maar goed, ik denk dat je sowieso je best moet doen om met de Horizon uit de hand te schieten, zelfs op 1/250e of 1/500e, ik denk dat deze camera op een tripod beter tot z'n recht komt.

Mijn exemplaar werd verkocht als 'niew in doos', en dat klopte ook. Gloednieuwe camera, met alle toebehoren. Zover ik kan vinden worden deze camera's nog steeds gemaakt, maar sinds 2012 is er niet veel info meer beschikbaar over wie dat dan moet doen. Dus het kan ook zijn dat dit gewoon 'old stock' is.

Bij de camera zat:
Een tasje
Een strap
3 'proprietary' filters (geelfilters en twee ND filters als ik me niet vergis)
Een grip (hiervoor moet je wel je tripod screw verwijderen)
Een handleiding in het Rusisch.

Het totale kostenplaatje (incl verzending en douane) kwam op 181,43.

Een bijzondere camera die het goed doet naast mijn Nimslo, beide camera's zijn natuurlijk een beetje een 'vreemde eend'. Ondertussen heb ik al wat rolletjes uit de nimslo die nog ontwikkeld en gescanned moeten worden en ik verwacht op zeer korte termijn een paar rolletjes met de horizon te doen.

Jonnie88:
Die grip is vooral handig. Zonder dat ding krijg ik regelmatig mijn vingers in beeld  ^D

Mijn 202 staat er nou net niet bij - 3 lange en 3 korte tijden en de lens 28/2.8 MC zonder "Arsat". Ik gok dat het allemaal dezelfde lens is.

Jon

jbladel:

--- Citaat van: Jonnie88 op 21 april 2021, 10:30:37 ---Mijn 202 staat er nou net niet bij - 3 lange en 3 korte tijden en de lens 28/2.8 MC zonder "Arsat". Ik gok dat het allemaal dezelfde lens is.

--- Einde van citaat ---

Dat zal ongetwijfelt een van de 202's zijn waarbij de 125e tijd niet gemarkeerd is, maar goed, dit is allemaal internetwijsheid, ik ben zeker geen kenner. Meer een enthausiasteling die aan de slag wil met panorama's :)

beeperhorrie:
Daar heb je een mooi en speciaal stuk fotoapparatuur aan.

Jonnie88:

--- Citaat van: jbladel op 21 april 2021, 11:31:18 ---Dat zal ongetwijfelt een van de 202's zijn waarbij de 125e tijd niet gemarkeerd is, maar goed, dit is allemaal internetwijsheid, ik ben zeker geen kenner. Meer een enthausiasteling die aan de slag wil met panorama's :)

--- Einde van citaat ---

Nee ik mis de 1/30 en de 1/15. Ik heb een ongemarkeerd 4e bolletje aan de rechterkant. Ik gok dat het daarbij hoort maar wie weet loopt alles vast als ik die probeer. Dat doen we dus maar niet :D

Er moet wel nodig weer film in.

Jon

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie