Auteur Topic: non-fotografische reparaties  (gelezen 19759 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: non-fotografische reparaties
« Reactie #435 Gepost op: 2 juni 2022, 15:01:13 »
Gebroken spaak in m'n achterwiel van m'n MTB moest vervangen worden.
Het wiel verwijdert en de spaak laten vervangen door de fietsenmaker, vanwege gebrek aan het juiste gereedschap.
Wiel weer teruggeplaatst.
Achterrem opnieuw afgesteld.
Nu nog een nieuwe trapperset monteren. En misschien alle kabels eens vervangen.

Daarna weer terug naar camera's; Contax II sluiterbandjes vervangen.

Spaken rijgen heb ik ooit noodgedwongen moeten leren dus daar had ik je mee kunnen helpen als je dichter in de buurt zou wonen.  Ik ga er straks twee vervangen bij de vouwfiets van mijn dochter (en meteen de lichte slag eruit halen).
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #436 Gepost op: 2 juni 2022, 15:07:06 »
Probleem was dat de spaak kort langs de tandwielen van de versnelling moesten. Om de tandwielen van de as te verwijderen had ik niet de goeie...inbus(?). Speciaal stuk gereedschap.
Spakenspanners heb ik wel.

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax II
Laatste Speeltjes: PH-275 Vergroter (Kodak Miniature Portable Enlarger)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #437 Gepost op: 2 juni 2022, 15:18:06 »
Ja dat stuk gereedschap heb ik ook, meerdere zelfs, de meeste al jaren niet meer gebruikt maar het neemt niet veel plek in. Straks ook nodig want op de vouwfiets zitten vijf tandwielen achterop en dat moet er echt af voor ik de spaken erin kan zetten.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #438 Gepost op: 3 juni 2022, 23:34:42 »
Probleem was dat de spaak kort langs de tandwielen van de versnelling moesten. Om de tandwielen van de as te verwijderen had ik niet de goeie...inbus(?). Speciaal stuk gereedschap.
Spakenspanners heb ik wel.

Het is geen inbus. En de afnemer hangt ook weer af van welk type tandwielen (eigenlijk zijn het kettingwielen) je er op hebt zitten.
Een opgeschroefde kettingwielenset  heeft een andere afnemer als een cassette systeem, waar de set opgesloten zit met een geschroefde ring.
Mocht je nog een oud systeem hebben kan het zijn dat het kleinste kettingwiel er op geschroefd zit en zo de andere vasthoudt.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #439 Gepost op: 30 juni 2022, 21:58:32 »
Nieuw tandwiel op mijn fiets, met carbon belt. Dit is na ~10.000 km (dus wat anders dan de fabrikant zegt)
Voorste nieuwe, achterste oude

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #440 Gepost op: 30 juni 2022, 22:06:11 »
Dat tandwiel is al flink versleten en zeker aan vervanging toe.  Ooit een Honda motortje gehad met riem aandrijving wat goed zou zijn voor 50.000km maar dat werd niet gehaald, kwam niet verder dan 20.000km het zelfde als een veel goedkopere ketting.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #441 Gepost op: 10 juli 2022, 20:43:23 »
Ik kreeg van een kennis een Tascam 244 4 sporen recorder. "misschien iets voor jou?"

nou en of! ik heb al een Tascam Porta One maar zocht er nog eentje bij voor optredes. helaas was bij deze alle rubber in kaugum veranderd: snaren en rubber rollers. dat schoonmaken is een smerig klusje. maar ik heb ontdekt dat de laatste zwarte vegen met pure dasty (of de action tegenhanger) prima te verwijderen zijn. ik scheur kleine lapjes van een oud hoeslaken en werk methodisch elk wiel en oppervlakte af. wel uitkijken met plastic behuizingen, die vinden dasty niet fijn.

Nu wacht ik alleen nog op de aandrijfsnaar en dan kan ik pas testen of ie ook opneemt. bij mijn Porta One is een wiskop overleden helaas.

[edit]  Jeuj, opname en weergave doet het! helaas draait deze op dubbele snelheid tov de porta-one, maar altijd handig voor erbij

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2022, 15:24:55 door MacSimski »
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #442 Gepost op: 6 augustus 2022, 13:57:19 »
Bezig om van twee defecte aanhangers er een te maken. Een heeft een rotte bak, de andere heeft een rot frame. Helaas geen 1 op1 overzetten en beiden zijn ruim veertig jaar oud: zit allemaal goed vastgerot (lag leve de moerenbreker en de haakse slijper)

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #443 Gepost op: 6 augustus 2022, 14:02:57 »
Fraaie zoektocht naar  het onvoorspelbare.
mooi  werk voor rasechte  bricoleurs.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #444 Gepost op: 6 augustus 2022, 15:12:30 »
Tja het is meer uit nood geboren dan dat ik een echte knutselaar ben. Ik heb maar plek voor één aanhanger op eigen terrein en om gezeur met handhaving te voorkomen moest het nu toch maar eens er van komen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #445 Gepost op: 6 augustus 2022, 22:25:53 »
Zolang je maar zorgt dat het er niet weer twee worden als je op de snelweg zit.   oO
Mijn code blijft analoog.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #446 Gepost op: 6 augustus 2022, 22:55:15 »
Dat is inderdaad de grootste stap.  Het frame van oppervlakkige roest ontdoen is natuurlijk een noodzaak, verse laag verf ook. Maar omdat de bak die erop komt niet helemaal past binnen de kaders van het frame moet er nog wat aan gelast worden (deze bak is kleiner dan de bak die erop zat). Gelukkig mag dat ouderwets stevig vastbakken zijn. Dat kan iemand uit de buurt wel.
Ik kwam er bij het demonteren achter dat de kleine bak op het doorgerotte frame met twee bouten (!) vast zat. Dat was dus fabriek af (Franse fabriek dus met de Franse slag).  Straks valt de bak compleet in vijf centimeter hoekprofielen en wordt daarin vastgezet met veertien bouten.   Losgaan zal er niet in zitten.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #447 Gepost op: 7 augustus 2022, 09:20:12 »
Grappig,

ik heb afgelopen week ook een aanhanger gereviseerd.
Er moest een nieuwe bodem in. Deze had de standaard betonplexmaat van 1,25 x 2,50 m en hoefde ik er maar in te leggen.
Verder heb ik de huif ( het is een model "boedelbak") gerepareerd met speciale reparatietape in dezelfde kleur blauw.
Chassis was nog roestvrij, want verzinkt.
Hij is volgens mij ruim 20 jaar oud.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #448 Gepost op: 7 augustus 2022, 11:13:36 »
Dat bodempje was wel aan vervanging toe.   Misschien heeft het te maken met fotohobby en dat dan aan karretjes werken gewoon zo moet zijn op dit weekend.  Jouw klus lijkt me sneller klaar dan waar ik mee bezig ben, die pech heb ik dan weer.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #449 Gepost op: 7 augustus 2022, 11:43:29 »
De zijschotten moeten ook nog maar die kan ik deels uit de oude bodemplaat halen.