Auteur Topic: non-fotografische reparaties  (gelezen 6855 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: non-fotografische reparaties
« Reactie #225 Gepost op: 20 juli 2021, 12:25:59 »
Ik heb de naaf uitgespoeld met wasbenzine. Hier een foto van de fles na een nacht bezinken.
Als ik met magneet erlangs ga beweegt veel van het bezinksel mee. Dat is dus wel versleten stukjes versnellingsnaaf onderin de fles (en geen droog smeer middel).

Voor jullie geruststelling: de fles gaat straks naar het milieu depot

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #226 Gepost op: 20 juli 2021, 13:34:25 »
De Shimano versnellingsnaven zijn niet de meest robuuste.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #227 Gepost op: 20 juli 2021, 16:19:56 »
De Shimano versnellingsnaven zijn niet de meest robuuste.
Je maakt mij benieuwd  Erwin ;  welke zijn de  betere ? heb hier zelf een  Nexus  8 op  mijn  Gazelle  .

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #228 Gepost op: 20 juli 2021, 18:09:16 »
Je maakt mij benieuwd  Erwin ;  welke zijn de  betere ? heb hier zelf een  Nexus  8 op  mijn  Gazelle  .
Het probleem is dat er tegenwoordig weinig keus meer dan Shimano is wat betreft versnellingsnaven bij de fietsfabrikanten.
Eerst hadden we nog Sachs, dat waren mijn favoriete versnellingsnaven (robuust en ieder palletje, veertje, tandwieltje e.d. was los verkrijgbaar voor reparatie).
Toen Sachs werd verkocht aan het Amerikaanse SRAM ging de kwaliteit achteruit, het ging allemaal minder lang mee.
De nieuw ontwikkelde i-Motion was door de meer ingewikkelde constructie storingsgevoelig waardoor ook de vraag afnam en toen is men ermee gestopt. Einde voor de Sachs versnellingsnaven.

Sturmey Archer maakt ook nog versnellingsnaven, maar die zijn vrij lastig in Nederland te krijgen, je komt de nieuwe naven dan ook weinig tegen.
Sinds S.A. eigendom is van het Taiwanese Sunrace vind ik persoonlijk de kwaliteit iets minder geworden (wat hogere slijtage). De onderdelen voorziening is ook niet meer wat het geweest is.

Wel redelijk verkrijgbaar is de Enviolo naaf, een traploos werkend versnellingssysteem. Eerst onder de naam Nuvinci, nu dus Enviolo. Eigenlijk heb je hier een oneindig aantal versnellingen. Wel een stukje duurder als als b.v. een Nexus 8.
(Hoofdkantoor zit in Amsterdam.)

En dan heb je nog de koning van de versnellingsnaven, de Duitse Rohloff Speedhub. 14 versnellingen, die in een oliebad lopen. Dit is de beste en sterkste versnellingsnaaf die er is, maar reken wel op ongeveer €1100,- voor alleen de naaf !

Mijn probleem  met de Shimanonaven is dat ik gewend ben aan de lange levensduur en gemakkelijke reparaties van de oude naven, als er bij Shimano een palletje breekt kan je geen nieuwe krijgen, je moet het hele binnenwerk vervangen.
Er zijn geen losse onderdeeltjes verkrijgbaar behalve wat lager materiaal. En een los binnenwerk is duurder dan een complete nieuwe naaf.
Shimano heeft 1 liter blikken"speciale" onderhoudsolie voor de versnellingsnaven waar je het binnenwerk in moet dompelen, kosten ongeveer €70,- en op Bol.com staat het zelfs voor €241,- !! Beetje duur voor wat minerale olie met een kleurstof.
Zo was er een aantal jaar geleden een probleem met nieuwe Nexus naven, ze overleden voortijdig. We moesten via de "wandelgangen" bij de groothandel horen dat Shimano een verkeerd vet in de naven had gebruikt, veel te dik.
Gelukkig konden we via de groothandel nieuwe binnenwerken krijgen via garantie en de klanten rijdend houden. We moesten een stelletje van die naven bij klanten vervangen, maar het arbeidsloon kwam wel voor onze rekening.
Shimano heeft het nooit officieel naar buiten gebracht dat er een productiefout was, dan moesten ze namelijk een vergoeding voor het arbeidsloon gaan betalen.

De Nexus 8 is zeker geen slechte naaf, ik heb hem ook in een van mijn fietsen zitten. Hij kan er alleen niet zo goed tegen als je onder belasting schakelt, dan komen er bij mij wat knakkende geluiden uit de naaf.
Hou er wel rekening mee dat wanneer er inwendig wat stuk gaan het aardig in de centen lopen (voorbeeld: een klant had bij zijn Nexus 8 een kapot lager en er waren 2 kogeltje inwendig gemalen. Nieuw binnenwerk plus loon €220,-).

Er zijn dus betere naven, maar de prijs is dan ook een stuk hoger.

Sorry, maar er zaten ook wat frustraties van een fietsenmaker bij.  0:)

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #229 Gepost op: 20 juli 2021, 18:55:05 »
Kun je al een hoop geld besparen door bij onderhoud de naaf niet onder te dompelen in de originele Shimano olie van €70.
Ik heb kleine studie gemaakt. Als je versnellingsbak olie gebruikt (10 a 15 mL) dan je voor minder dan een euro klaar. 
Een complete Shimano Alfine 8 binnenwerk kost 155,- zag ik online. Tja arbeidsloon erbij, dan ben je zo bij de 200,- 
Als je zelf wilt doen kun je veel uitleg krijgen met youtube films als deze
https://www.youtube.com/watch?v=tJvGnrDBTNA

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #230 Gepost op: 20 juli 2021, 18:58:01 »
Bedankt  voor de gedetailleerde uitleg , als 16jarige  kreeg ik van mijn ouders  geen  bromfiets ( te gevaarlijk  vonden zij )  maar wel  een stevige  groene BSA  herenfiets met Sturmey Archer  naafversnelling ( 3 versn)     Deze BSA heeft zeker meer dan  30 jaar  en vele duizenden  kilometer van dienst geweest tot grote  voldoening  met  o.a.   een  echt lederen Brooks  zadel .
Als  ik dat   fietsverhaal   tegen  jonge  kerels  van nu vertel  zie   je ze denken  en zich afvragen  of wij wel van deze planeet zijn.
Als kers op de taart  vertellen  we nog wat over analoge fotografie  , filmpjes  zelf ontwikkelen  en afdrukken en ja ...  dan beginnen  ze echt te twijfelen hoor !
Mvg
Maurits W

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #231 Gepost op: 20 juli 2021, 20:39:19 »
Ja hoor, wasmachine stuk. Net op een moment dat je het niet kan hebben. Halve dag kwijt om te ontdekken dat de koolborstels versleten zijn. 8(

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #232 Gepost op: 23 juli 2021, 17:36:52 »
De kogellagers van mijn Shimano voorwiel met dynamo van nieuw vet voorzien.
Mijn tip, na harde leerschool: doe het niet ! aan de dynamozijde. blijf van die kant af. Bij mij brak het dunne draadje af. Het draadje kun je niet solderen bleek (het is van aluminium). Kost je extreem veel moeite om afgebroken draad te te vervangen/verlengen. Want je hebt zo goed al geen ruimte om twee verbonden draden in de groef weg te werken. 
Op de foto de afgebroken draad (op de kopse kant gefotografeerd) en de groef waar de draad geïsoleerd in moet komen te liggen

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #233 Gepost op: 23 juli 2021, 20:36:11 »
Maar het is dus wel gelukt om de draad weer te herstellen?

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #234 Gepost op: 23 juli 2021, 20:58:17 »
Het enige wat je aan de dynamozijde doet is het complete binnenwerk vervangen.
Behalve bij de goedkope Shimano naafdynamo's, die donder je weg en koopt een nieuwe.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #235 Gepost op: 23 juli 2021, 21:06:22 »
Aluminium klemmen lukt wel goed, en dan op de klem weer een draadje solderen.
Die klemtang had ik al in huis van de modelbouw. 
Maar de klem past niet in de groef (daar kan net draadje van ~0,8 mm lopen)
Dus je moet de hele rotor eruit halen, loshalen en de nieuwe draadjes iets andere route laten lopen.
Waarvan ik dacht even vet vervangen, is wel een lange klus geworden. Maar acht het is vakantie. Anders was ik er ook afgebleven.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #236 Gepost op: 26 juli 2021, 09:47:39 »
De stoeptegels aan de ander kant van mij oprit ook opnieuw ingelegd en in laten regenen.
Eindelijk die oneffenheid van een paar jaar terug eruit gehaald waar de steunen van de hoogwerker van de brandweer hadden gestaan, toen het dakkapel van de buren er half afgewaaid was.  ::)

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Clarus MS-35
Laatste speeltjes: Mimosa II, Simlar 5cm f/3.5 lens