Auteur Topic: Foto's Indonesië (?)  (gelezen 427 keer)

Offline paul matthijsse

• Regelmatige bezoeker
  • **
Foto's Indonesië (?)
« Gepost op: 17 april 2021, 17:48:38 »
Hallo, enkele weken geleden vond ik een kleinbeeldfilm tussen mijn negatieven waarvan de herkomst me volstrekt onduidelijk is. Heel misschien heb ik deze ook uit dat kringloopcentrum waar ik het eerder over had (zie topic Dia's Egypte), maar m'n geheugen laat me op dit punt in de steek.

Het is een Kodak Tri-X met foto's van een klein dorpje in een Aziatisch land, mogelijk Indonesië. Er komen twee blanke mensen op voor, een man en een vrouw van midden dertig, mogelijk antropologen. Nogal wat foto's op de film zijn onscherp door verkeerde scherpstelling of een te lange sluitertijd. Maar de foto's die wel goed zijn, geven een fraai beeld van hoe de mensen daar woonden. Ook zet het me aan het denken over onze belachelijk luxe levenswijze (maar dat is weer een verhaal apart).

Ik heb een selectie van zeven foto's gemaakt, hoop dat ik iemand er een plezier mee doe.
Komen ze.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Foto's Indonesië (?)
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2021, 18:19:41 »
Heel mooi om dit hier te kunnen en mogen bekijken!
Het is voor ons niet voor te stellen hoe mensen in dergelijke omstandigheden overleven omdat wij, zoals je zegt in weelde baden.
Misschien moet ik mij schamen maar deze foto's maken mij dan toch ook wel weer dankbaar.  :\
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2021, 19:52:27 »
allemaal in scène  gezet ? of gewoon het dagelijkse leven ?

Offline paul matthijsse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2021, 21:07:10 »
Het is voor ons niet voor te stellen hoe mensen in dergelijke omstandigheden overleven...
Ze OVERleven niet, maar ze leven! Net zoals miljoenen (miljarden?) anderen dat ook doen, of moeten doen. En dan kun je de vraag stellen over "the quality of life". Is dat 'daar' nu echt zoveel erger dan bij ons 'hier'? Wij verzuipen in de luxe, zij misschien in de armoe (of misschien ook niet).

Die mensen op de foto hoeven vast niet naar de psycholoog of de psychiater zoals wij en masse, ze hebben ook niet de laatste Volvo die verkeersborden kan lezen en nog meer van die fantastische ongein, maar misschien zijn ze wel gewoon... gelukkig met wat ze hebben, en met elkaar? Ik hoop het voor ze !

Offline paul matthijsse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2021, 21:09:11 »
allemaal in scène  gezet ? of gewoon het dagelijkse leven ?
Nee, allemaal in scene gezet, het zijn Hollywood-acteurs die even niets te doen hadden en daarom voor de gelegenheid naar Indonesië of daaromtrent werden verscheept! ;)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2021, 21:29:28 »
Een maat van mij is met een Thaise vrouw getrouwd. Zij is ooit naar de stad gegaan om te werken maar haar ouders zijn nooit verder gekomen dan het dorp waar ze opgroeiden. Toen mijn maat voor het trouwen bij zijn aanstaande schoonouders langs ging liep het dorp uit. Ook zo'n dorp op palen zonder infrastructurele voorzieningen waar wij niet meer zonder kunnen.

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2021, 21:15:05 »
Paul matthijsse
ik zie in de foto mensen zonder: WOZ belasting, riool recht, erfpacht, WA, rechtsbijstand verzekering, hypotheek, negatieve rente, ontslag wegens reorganisatie,  Bijstand, afwijzingen bij sollicitaties, buren ruzie, vechtscheidingen, rellende tieners,  liquidaties, toeslagen affaires, koningen, obesitas, kanker, burn out, eenzaamheid, ouderen misbruik, huwelijksvoorwaarden, depressies, zelfmoordaanslagen, geheime dienst, bejaardentehuizen, diagnoses, verzekeringsmaatschappijen, politieke partijen,  avondklok, liquidaties, Vinex wijken, files, hart-aanvallen, verkeersongevallen, luchtvervuiling, asbest, rokers-longen, drugsverslaving, moordhuizen voor slachtdieren, stress, voedsel in plastic, plastic in voedsel, ‘deskundigen’, plastische chirurgie ingrepen

Offline ToonC

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2021, 23:35:17 »
Rokers-longen: Een zit er toch een beetje in de rook   
(Wil er eigenlijk nog een smiley bij zetten maar dat krijg ik niet voor elkaar. Help!)

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2021, 00:08:55 »
Het zijn niet echt sterke docu foot's, eerder gemaakt door een amateurfotograaf denk ik.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2021, 15:23:20 »
Het zijn niet echt sterke docu foot's, eerder gemaakt door een amateurfotograaf denk ik.

En juist  diegene  vind  ik het leukste om te zien;  die  zijn meestal natuurgetrouwe weergave van het leven !

Offline paul matthijsse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2021, 17:02:01 »
ik zie in de foto mensen zonder: WOZ belasting, riool recht, erfpacht, WA, rechtsbijstand verzekering, hypotheek, negatieve rente, ontslag wegens reorganisatie,  Bijstand, afwijzingen bij sollicitaties, buren ruzie, vechtscheidingen, rellende tieners,  liquidaties, toeslagen affaires, koningen, obesitas, kanker, burn out, eenzaamheid, ouderen misbruik, huwelijksvoorwaarden, depressies, zelfmoordaanslagen, geheime dienst, bejaardentehuizen, diagnoses, verzekeringsmaatschappijen, politieke partijen,  avondklok, liquidaties, Vinex wijken, files, hart-aanvallen, verkeersongevallen, luchtvervuiling, asbest, rokers-longen, drugsverslaving, moordhuizen voor slachtdieren, stress, voedsel in plastic, plastic in voedsel, ‘deskundigen’, plastische chirurgie ingrepen
Hallo, da's een lange rij! En je ziet ook wat je wilt zien, want burenruzies, (v)echtscheidingen, eenzaamheid en depressies lijken me van alle tijden, van alle plaatsen. Overigens hielden die mensen ook varkentjes in een houten hok, op een andere foto ligt er eentje vastgeboden aan z'n pootjes, voor de slacht uiteraard.

Als de mensen op de foto's al geen last hadden van de dingen die je hierboven opsomde, hadden ze vast wel andere problemen zoals slangen en roofdieren en hele grote enge spinnen, om maar eens wat te noemen! ;)

Offline Clemens

• Vaste bezoeker
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2021, 08:22:28 »
Toen ik van 1976 tot 1978 in Afrika zat was ik wel 'jaloers' op de relaxte manier waarop de plaatselijke bevolking door het leven ging.

Zij waren wel jaloers op de gemakken, welvaart en achtergrond die wij hadden.

Het gras is vrijwel altijd groener aan de andere kant .........