Auteur Topic: Contactafdrukken maken met (standaard) flatbedscanner i.c.m. brightpad  (gelezen 768 keer)

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
Re: Contactafdrukken maken met (standaard) flatbedscanner i.c.m. brightpad
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2021, 17:24:31 »
Ik snap het niet.... waarom zou je een (lichtbron van) een flatbedscanner gebruiken voor contactafdrukken te maken??
Lijkt me erg, erg ingewikkeld.

Ik doe dit gewoon 'ouderwets': fotopapier plaatsen, negatief erbovenop, licht even aan (paar seconden) van de vergroter of een gloeilamp, licht uit en in de ontwikkelaar.

Zeker met een matglas bovenop het negatief krijg ik altijd al een mooi egaal vlak en hoef ik niet moeilijk te lopen doen met het aanpassen van elektronica etc. om een lamp van een flatbedscanner aan te passen.
Of wil je nu iets heel anders doen dan contactafdrukken maken en bijv. toch een negatief scannen?

Ook het maken van een overzicht van een hele film gaat trouwens prima met zo'n contactafdruk; gewoon je strookjes naast elkaar leggen op je fotopapier, plaat erbovenop  en in 1 keer belichten.
Er zijn ook speciale contactramen maar die heb ik zelf nooit gebruikt behalve tijdens de les op school. Ik heb er wel eens 1 gekregen dus ligt wellicht nog in m'n Doka verstopt...
Lastigste is het maken van een contactafdruk met kleuren-negatieven omdat je dan de filtering ook goed in de gaten moet houden en een beetje moet gokken voor de hele film.

Niet dat ik nog veel contactafdrukken maak trouwens, tegenwoordig scan ik de films meestal (fotografeer ze af) en dan heb ik al een redelijk overzicht. Met een scriptje maak ik ook per film een overzichtsbestand van zowel m'n kleuren- als ZW-negatieven.

Toevoeging: ook wel eens een opname van een serie dia's gemaakt door gewoon op de negatiefbak te leggen en een opname te maken met een groothoeklens. Daarna gewoon die film ontwikkelen en de foto afdrukken op wat groter papier. Is ook erg overzichtelijk maar geen contactafdruk natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2021, 17:27:51 door elvinhaak »
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #16 Gepost op: 16 april 2021, 23:34:33 »
Om een overzichtje van de film te hebben op je PC.
Kun je beoordelen of je later wel of niet de doka in gaat duiken.

Offline marius

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2021, 01:20:41 »
@Ree
Ik heb al een aantal (flatbed) dia-scanners gebruikt en ook van die doorvoerscanners van Rollei en Ion. Telkens negatiefhouders vullen, plaatsen, wachten, weghalen, leeghalen en weer vullen is omslachtig en geestdodend. Het resultaat is doorgaans alsnog niet optimaal. Veel werk en weinig resultaat, daar ben ik zo'n beetje op uitgekeken.
Mijn voorkeur gaat uit naar in korte tijd veel scannen (zolang de opnames herkenbaar blijven) en de uitgespaarde tijd gebruiken om keuzes maken.
Het gros van de foto's en dia's is van meer dan 40 jaar terug en ik verheug mij al op de voorpret bij de selectie van de uitverkoren foto's en dia's.
De benodigde werkruimte is wel een punt maar dan wordt het maar een hoekje op zolder.

@srdlm
Goed advies, ik zit al te broeden op een handzame oplossing, maar sta nog steeds open voor idee├źn.

@elvinhaak
Bij gebrek aan een doka was het idee was om een flatbedscanner te gebruiken voor contactafdrukken en een brightpad als lightbron. Maar dan moet wel de scannerlamp uit. Ergo, veel technisch geknutsel. Je laatste toevoeging beschrijft het gekozen resultaat, negatieven/positieven op een lichtbak foto van het totaal maken et voila, een digitaal contactvel.

@sterremuur
Goede samenvatting, dank.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 01:47:25 door marius »
... genoeg te ontwikkelen ...

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2021, 10:49:59 »
Telkens negatiefhouders vullen, plaatsen, wachten, weghalen, leeghalen en weer vullen is omslachtig en geestdodend.

Dat hoeft natuurlijk niet, he? Die negatiefhouders geven een betere kwaliteit, maar als je alleen wil inspecteren kan je alle 36 negatieven 6x6 in een keer op het glas leggen en scannen. Kost een minuut en zo zijn ze prima herkenbaar voor selectie.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #19 Gepost op: 17 april 2021, 13:07:26 »

@elvinhaak
Bij gebrek aan een doka was het idee was om een flatbedscanner te gebruiken voor contactafdrukken en een brightpad als lightbron. Maar dan moet wel de scannerlamp uit. Ergo, veel technisch geknutsel. Je laatste toevoeging beschrijft het gekozen resultaat, negatieven/positieven op een lichtbak foto van het totaal maken et voila, een digitaal contactvel.

Ah, op die manier. Niet echt meer een contactvel of contactafdruk dus maar een overzichtsfoto.
Die maak ik digitaal van de jpgs na digitalisatie en die gaat zowel digitaal als geprint bij m'n negatieven (op de hdd als bestand).
Ik maak zulke afbeeldingen ook wel van een directory met digitale bestanden trouwens zodat ik relatief snel een onderwerp kan terugvinden bij een serie opnames.

EDIT: in de tijd dat ik m'n kleurenfilms nog liet ontwikkelen en afdrukken bij de vakfotograaf heette zoiets een 'indexprint'. 
Een 'contactafdruk' heb ik geleerd was het negatief of de negatieven op het papier leggen en belichten.  Misschien dat dat tegenwoordig anders genoemd wordt? Of in bepaalde digitale vertalingen? Ik ben waarschijnlijk vrij ouderwets ;-)
« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 18:23:16 door elvinhaak »
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.