@Ree
Ik heb al een aantal (flatbed) dia-scanners gebruikt en ook van die doorvoerscanners van Rollei en Ion. Telkens negatiefhouders vullen, plaatsen, wachten, weghalen, leeghalen en weer vullen is omslachtig en geestdodend. Het resultaat is doorgaans alsnog niet optimaal. Veel werk en weinig resultaat, daar ben ik zo'n beetje op uitgekeken.
Mijn voorkeur gaat uit naar in korte tijd veel scannen (zolang de opnames herkenbaar blijven) en de uitgespaarde tijd gebruiken om keuzes maken.
Het gros van de foto's en dia's is van meer dan 40 jaar terug en ik verheug mij al op de voorpret bij de selectie van de uitverkoren foto's en dia's.
De benodigde werkruimte is wel een punt maar dan wordt het maar een hoekje op zolder.
@srdlm
Goed advies, ik zit al te broeden op een handzame oplossing, maar sta nog steeds open voor ideeën.
@elvinhaak
Bij gebrek aan een doka was het idee was om een flatbedscanner te gebruiken voor contactafdrukken en een brightpad als lightbron. Maar dan moet wel de scannerlamp uit. Ergo, veel technisch geknutsel. Je laatste toevoeging beschrijft het gekozen resultaat, negatieven/positieven op een lichtbak foto van het totaal maken et voila, een digitaal contactvel.
@sterremuur
Goede samenvatting, dank.